Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Avbildet er bydelen Manhattan i den amerikanske byen New York. Airbnb er populært i storbyen, men en ny rapport hevder at seks prosent av utleierne stikker av med nesten 40 prosent av inntektene. Foto: Mark Lennihan/AP Photo
Avbildet er bydelen Manhattan i den amerikanske byen New York. Airbnb er populært i storbyen, men en ny rapport hevder at seks prosent av utleierne stikker av med nesten 40 prosent av inntektene. Foto: Mark Lennihan/AP Photo les mer

Airbnb slår tilbake mot kritikkrapport

En ny reiselivsrapport hevder at utleieformidleren Airbnb «til dels representerer svart økonomi», og ikke kan omfattes delingsøkonomien. Nå slår selskapet tilbake mot kritikken.

I en ny rapport kritiserer den europeiske reiselivsorganisasjonen Hotrec, som har norske NHO Reiseliv som medlem, utleieaktører som Airbnb.

I rapporten, og i et notat fra NHO Reiseliv, beskrives utleieformidleren som å «til dels representere svart økonomi» og å ikke kunne omfattes den såkalte delingsøkonomien.

De største utleieformidlerne

Dette er en oversikt over de største utleieformidlerne innenfor delingsøkonomien.

  • Airbnb
    Grunnlagt i 2008, i dag verdsatt til over 200 milliarder kroner. Airbnb kobler husverter og overnattingsgjester med to millioner boliger i 34.000 byer i 190 land via internett.
     
  • Homeaway
    Grunnlagt i 2005, børsnotert i 2011. I dag verdsatt til 29 milliarder kroner. Homeaway formidler over en million utleieboliger i 190 land gjennom over 40 nettsteder.
     
  • Tujia.com
    Grunnlagt i 2011, verdsatt til ni milliarder kroner. Det kinesiske selskapet opererer på mange måter likt som Airbnb, og er en direkte konkurrent i det kinesiske markedet. Tujia.com har 300.000 utelieenheter, hovedsakelig i Kina.
     
  • Wimdu
    Grunnlagt i 2011. Verdsettingen er ikke kjent, men selskapet hentet oppunder 800 millioner kroner i investeringer i 2011. Wimdu opererer på mange måter likt som Airbnb, og fremsto tidlig som er en direkte konkurrent av selskapet i Europa. I dag har selskapet 300.000 utelieenheter i 140 land.

Kilder: Selskapene, Financial Times, Wall Street Journal, Hotrec, Nasdaq, Crunchbase

Vis mer

- Flertallet av enhetene på Airbnb har ikke vertskap, men er kommersiell utleie og da kan det ikke kalles «deling». Airbnb vil fremstå som et selskap som formidler deling av overflødig kapasitet, men har utviklet seg til å bli en primært kommersiell aktør, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.

Les mer om hva som rører seg i Gründer-Norge på DNgründer.

Avviser konklusjonen

Aja Guldhammer, nordensjef for Airbnb. Foto: Airbnb

Airbnb sier seg helt uenig i konklusjonene til reiselivsorganisasjonene.

- Når gjester bor i Airbnb-leiligheter går 97 prosent av pengene de bruker på overnatting til nordmenn som deler sine hjem og bruker pengene de tjener til å betale regninger, sier nordensjef for Airbnb Aja Guldhammer gjennom en talsperson.

Selskapet trekker også frem at ni av ti utleiere i Norge kun har én eiendom listet opp på Airbnb. Det er usikkert hvor stor andel av disse er primærboliger. 

Guldhammer ønsker også å trekke frem at halvparten av Airbnbs utleiere globalt er avhengig av inntektene fra selskapet for å kunne bo i hjemmene sine.

Utleieselskapet Airbnb og lignende aktører har tatt den globale reiselivsindustrien med storm, og har i de siste årene tatt betydelige markedsandeler fra den etablerte hotellindustrien (se faktaboks). I Norge har Airbnb ifølge selskapet selv over 8.400 utleieleiligheter, en vekst på 117 prosent det siste året.

Ønsker regulering

Airbnb startet som en plattform der brukerne kunne finne ledige sofa- og sengeplasser til en billig penge, men har i løpet av få år utviklet seg til å bli en global reiselivsgigant. Ifølge selskapet selv har siden hatt 60 millioner gjester siden oppstarten i 2008.

Både Hotrec og NHO Reiseliv kritiserer fremveksten av Aribnb og lignende tjenester med at det er blitt en «kommersialisering av uregulert innkvartering», og Devold oppfordrer norske myndigheter å innføre regulering for å sikre riktig skatteinnbetaling og sikkerhet for gjester.

- For norsk reiselivsnæring er det positivt med Airbnbs fremvekst, men det er likevel to ting som må gjøres; sørge for at riktig skatt blir betalt av utleieaktørene, og sørge for at registrering og regelverk kommer på plass for å sikre kundens trygghet, sier Devold.

- Ikke en konkurrent

En rekke lover og regler i land og byer verden over har blitt innført i Airbnbs favør, svarer selskapet. Blant annet har Frankrike, Portugal, Danmark, London, Amsterdam og Milano innført lover og regler som gjør det lettere å leie ut på Airbnb.

Airbnb viser også til rapporter fra storbanken Morgan Stanley og konsulentselskapet PwC som hevder at hotellnæringen kan vente seg sunn vekst i årene fremover, og at Airbnb er en «potensiell alliert» for hotellene.

Selskapet viser også til at toppsjefen i en av verdens ledende hotellkjeder, Hilton, nylig uttalte at han ikke ser på Airbnb som en trussel, ettersom de operer med forskjellige kundegrupper.

Få tjener mye

Hotrec trekker frem en rekke tall som skal vise hvordan Airbnb har gått fra å være en aktør som formidlet ledige sofaplasser til å bli en global utleiegigant.

Rapporten hevder at i de amerikanske storbyene Los Angeles og New York står seks prosent av vertene for omtrent 37 prosent av de totale leieinntektene som kommer via Airbnb.

Ifølge en annen rapport, fra interesseorganisasjonen Los Angeles Alliance for a New Economy (LAANE), kommer 89 prosent av Airbnbs inntekter fra «boenheter omgjort til turistinnkvartering» i byen.

Airbnb utarbeider egne såkalte «positive impact»-rapporter for byer og land de operer i.

Ifølge en av disse har Airbnb bidratt med over tre milliarder kroner til økonomien i Los Angeles og støtter 26.000 jobber. Undersøkelser selskapet selv har utført viser at 37 prosent av gjestene deres i Los Angeles ikke hadde reist til byen uten muligheten for å leie fra Airbnb.

Ser problemer i Europa

Også i Europa finner Hotrec kritikkverdige forhold. En rapport fra det franske hotellforbundet viser at i Paris, som er Airbnbs største utleiemarked, er 20 prosent av utleieenhetene fra selskaper og individer som har listet flere enn én eiendom.

Disse utleieenhetene står ifølge rapporten for omtrent en tredel av inntektene til Airbnb i byen, og dermed er det kommersiell aktivitet, ifølge organisasjonen. I andre europeiske storbyer er situasjonen mer omfattende.

I en annen rapport fra Airbnb hevder selskapet å ha bidratt med over 20 milliarder kroner til Frankrikes økonomi, og støttet 13.300 jobber i landet.

Airbnb hevder ovenfor DN at mange av tallene fra Hotrec-rapporten er feil, men viser ikke til konkrete eksempler utover at informasjon og tall i rapporten ikke er hentet direkte fra Airbnb, men fra eksterne aktører.

LES OGSÅ: Starte bedrift? Dette er fem grunnleggende ting du må vite

LES OGSÅ: Trøndelags yngste milliardær investerer i Snapchat-utfordrer

LES OGSÅ: LO mener Uber og resten av delingsøkonomiens inntog truer det norske velferdssamfunnet

De ble kastet ut av Snapchat

Da bestemte NTNU-gründerne i Gobitech seg for å lage sin egen bildedelings-app.

Appen lar – i likhet med Snapchat – brukerne dele bilder med tekst på. Den avgjørende forskjellen er at den lar flere brukere poste i samme «story». Og nå har gründerne fått Trøndelags yngste milliardær med på laget.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Les mer her.

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå