– Når jeg er på konferanser, er det veldig få som kommer bort til meg med visittkortet sitt og sier «dette holder jeg på med». Er du på tilsvarende konferanse i USA, blir du nedrent, sier Erik Hagen i Viking Venture.

For det er ikke så mye som skal til for å få et investormøte, ifølge Hagen. Han har tre enkle råd til gründere som lurer på hvordan de best skal gå frem for å kontakte et venture-selskap:

Les mer om hvordan norske ventureselskapers sterke avkastning kan være et sykdomstegn på et «sulteforet as Norge».

Les mer om hva som rører seg i Gründer-Norge på DNgründer.

1. Dropp henvisning

På Gründermessen i Oslo understreket kursholderne til Innovasjon Norge hvor viktig det kan være å få noen som kjenner eller jobber for en investor til å gå god for deg om du skal ha håp om å få istand et møte.

Det er ikke tilfelle i Norge, ifølge Hagen.

– I USA og ellers i utlandet, kommer du ofte ikke forbi sekretæren uten at noen henviser deg. I Norge har vi ikke sekretær engang, sier han.

2. Ring

– Som med salg er det lettere å få til et møte hvis du snakker enn hvis du bare sender en mail. Fortell oss hva du gjør som er så unikt. Det er sjelden vi sier nei til et møte. Vi lever av å vite hva som skjer i markedet, sier Hagen.

Når du ringer, bør du klare å skille deg ut fra hopen og få personen i den andre enden til å si «dette er spennende» i løpet av ett minutt, mener Hagen.

3. Sjekk hva slags bedrifter fondet investerer i

En av de få tingene som får Hagen til å si nei til et møte, er at de som ringer ikke har gjort hjemmeleksen sin på hvem fondet investerer i.

– De to tingene du må sjekke er investeringsområde og hvilken fase vi investerer i, sier Hagen.

Forklar hvorfor kunden vil like det

Om du så får møtet, hva da?

Det er mange små ting å tenke på, men Hagen peker spesielt på to ting han alltid ser etter:

– Det er mange som kommer til oss og sliter med å forklare hva som gjør at kundene kommer til å kjøpe produktet ditt. Ofte handler det om at de ikke har en god nok oppfatning av hvem kunden deres er. De kan masse om teknologien og produktet sitt, men ikke kunden. Ta med deg en beskrivelse av en pilotkunde, sier Hagen.

Det andre er industrikompetanse:

– Vi ser etter om du har klart å få med deg noen fra industrien inn i styret eller bedriften. Noe som gjør at selv om du kanskje ikke er oppvokst i maritim sektor, så kan du med troverdighet si at du har et produkt industrien trenger. Veldig lite slår industrikompetanse.

Markedsrisiko og teknologirisiko

Man skiller ofte mellom selskaper i tidlig fase, hvor du fortsatt utvikler produktet, og sen fase, hvor du jobber med vekst og salg.

Er selskapet ditt i den tidlige fasen og det er knyttet risiko til hvorvidt man vil kunne ta et marked med produktet, får du ikke en investor som Hagen med deg.

– I tidlig fase kan vi ta teknisk risiko. Det vil si at vi er sikre på at produktet vil ta et marked om det virker, men at vi ikke er sikre på om produktet vil virke, sier Hagen.

Og fortsetter:

– Er du i en senere fase, med et produkt som virker, kan vi ta en markedsrisiko, hvor det handler om å finne ut hvor stort markedet er og hvordan man vinner det.

LES OGSÅ: Starte bedrift? Dette er fem grunnleggende ting du må vite

LES OGSÅ: Trøndelags yngste milliardær investerer i Snapchat-utfordrer

LES OGSÅ: LO mener Uber og resten av delingsøkonomiens inntog truer det norske velferdssamfunnet

De ble kastet ut av Snapchat

Da bestemte NTNU-gründerne i Gobitech seg for å lage sin egen bildedelings-app.

Appen lar – i likhet med Snapchat – brukerne dele bilder med tekst på. Den avgjørende forskjellen er at den lar flere brukere poste i samme «story». Og nå har gründerne fått Trøndelags yngste milliardær med på laget.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Les mer her.

Ble kastet ut av Snapchat
Da bestemte NTNU-gründerne i Gobitech seg for å lage sin egen bildedelings-app. Nå har de fått Trøndelags yngste milliardær med på laget.
01:19
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.