Torsdag 8. desember ble en Uber-sjåfør frifunnet for pirattaxivirksomhet i Oslo tingrett.

Den påfølgende helgen gjennomførte så politiet en større aksjon mot promillekjøring og pirattaxivirksomhet i Oslo. Seks Uber-sjåfører ble avskiltet.

Les også:Masseavskilting etter Uber-frifinnelse

Ubers Norge-sjef Carl Endresen bekrefter at seks Uber-sjåfører ble avskiltet denne helgen. Ifølge Endresen har totalt 24 av Ubers partnersjåfører blitt avskiltet.

- En har fått saken sin henlagt, en har møtt i retten der han er frikjent. Et par venter på dato for å møte i retten, mens majoriteten venter på å høre noe som helst fra politiet vedrørende bøter eller andre konsekvenser, sier Endresen.

En av de 24 avskiltede sjåførene, Kim Haagensen (31), sier til DN at Uber dekker advokatkostnader og kostnader til ny leiebil.

Endresen vil ikke bekrefte Haagensens opplysninger om at Uber dekker advokatkostnader og kostnader til leiebil.

- Jeg kan dessverre ikke kommentere det, annet enn at vi selvfølgelig støtter våre partnersjåfører, sier Endresen.

Les også: Taxinæringen krever Uber stanset

Politiet: Pirattaxivirksomhet

Til tross for frikjennelsen i Oslo tingrett behandler politiet fortsatt Uber som pirattaxivirksomhet. Forklaringen handler om et punktum.

Loven som omhandler pirattaxi i Norge er yrkestransportlovens paragraf 4, første ledd.

Men leddet har to setninger:

1. «Den som mot vederlag vil drive nasjonal eller internasjonal persontransport med motorvogn, må ha løyve.»

2. «Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass.»

Mannen som ble frikjent i Oslo tingrett var anklaget etter den andre setningen, og retten kom til at tilbud via en app ikke kan anses å skje på offentlig plass. Det samme var grunnlaget for en lignende frikjennelse av Haxi-sjåfører i Stavanger i mai ifjor.

Politiadvokat Arne Valdemar Nielsen ved Trafikkseksjonen i Oslo sier de bruker alt før punktumet til å begrunne fortsatte avskiltinger av Uber-sjåførene.

– Det er strategien vi har hatt hele tiden, sier Nielsen.

Det var ikke Trafikkseksjonen i Oslo, men Grønland politistasjon som sto bak påtalen i saken mot sjåføren som ble frikjent i desember.

«Respekterer politiet»

Endresen synes de forskjellige tolkningene tydeliggjør at lovverket er utdatert.

- Både passasjerer og partnersjåfører setter stor pris på tjenesten. Vi respekterer politiets arbeid, men det er åpenbart at man trenger en reform, når loven kan tolkes så forskjellig, sier Endresen.

- Haagensen mener flere sjåfører gir seg på grunn av frykt for å bli avskiltet. Hva sier du til det?

- Jeg forstår at politiets handlinger gjør folk usikre, men vi fortsetter å se stor interesse for å kjøre på Uber-plattformen. Det er mange som tenker de vil være sin egen sjef, kjøre når de vil og således senke bileierskapskostnaden sin, sier Endresen.

Han sier at partnersjåførene i hovedsak er vanlige mennesker, som ikke gjør annet enn å bruke tiden sin effektivt.

- De må skatte, og vi må sikre at partnerne forstår ansvaret og hva tjenesten innebærer. I tillegg må vi få det regulert slik at dette kommer under kontroll.  Det må være åpenbart for alle at behovet for en reform av loven, som er fornuftig, fremtidsrettet og teknologinøytral, er ganske prekært, sier Endresen.

 

Tragedie skapte app-idé

Etter en voldtektssak i Trondheim, fikk gründerne i Flare ideen til en sikkerhetsapp som lar deg sende ut et nødsignal som oppgir posisjonen og telefonnummeret ditt til alle i nærheten.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Se alle deltagerne her.

Ideen ble født ut av en tragedie
Etter en voldtektssak i Trondheim, fikk gründerne i Flare ideen en sikkerhetsapp som lar deg sende ut et nødsignal som oppgir posisjonen og telefonnummeret ditt til alle i nærheten.
00:56
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.