Hver uke forsøker DNgründer å finne svar på det leserne våre lurer på om gründerlivet. Du kan sende inn ditt spørsmål nederst i saken.

1. «Hvis jeg har en idé som kanskje kan bli en suksess, hvordan kan jeg forsikre meg om at jeg ikke blir kopiert eller overkjørt av andre? Og hva vil det koste?»

– Anonym

Det kan være en god idé å beskytte en god idé.

Men! Det er veldig sjelden at det er ideen som er avgjørende om et produkt/tjeneste blir en suksess. Det er stort sett selve gjennomføringen som betyr alt.

Du bør ikke la behovet for å beskytte ideen din stå i veien for å involvere andre som kan bistå i utviklingen. Jo flere som bidrar - desto bedre blir ofte produktet/tjenesten, mener ekspertene.

Rolf Assev er partner Startup Lab i Oslo, et arbeidsfelleskap for oppstartsbedrifter som skal fungere som en inkubator hvor selskapene og partnerne hjelper hverandre videre på veien. Assev har tidligere blant annet vært en del av en av Norges største teknologigründersuksesser: Opera. Foto: Ida von Hanno Bast.
Rolf Assev er partner Startup Lab i Oslo, et arbeidsfelleskap for oppstartsbedrifter som skal fungere som en inkubator hvor selskapene og partnerne hjelper hverandre videre på veien. Assev har tidligere blant annet vært en del av en av Norges største teknologigründersuksesser: Opera. Foto: Ida von Hanno Bast. (Foto: Dagens Næringsliv)

Det finnes flere måter å beskytte seg på. Hos Patentstyret kan du få hjelp til å skaffe deg patent-, varemerke- og designrettigheter. Slike rettigheter gir også inntjeningsmuligheter, for eksempel gjennom lisensiering.

  • Dersom ideen er en oppfinnelse som løser et problem, for eksempel en ny måte å rense vann på eller et ny type skismurning, kan patent være aktuelt. Du kan imidlertid ikke få patent på en idé uten å forklare eller vise hvordan den kan gjennomføres i praksis.
  • Har du funnet et nytt navn på et produkt eller laget en ny logo, kan du registrere et varemerke.
  • Er det snakk om et nytt design på for eksempel en stol eller en nettside, er designbeskyttelse et godt alternativ.

Uansett er det viktig å finne ut om andre har hatt samme idé før, siden nyhet er et kriterium for både patent og design. Og det er dessuten viktig å ta hensyn til andres rettigheter, så du ikke ender i en konflikt. Et god start kan være å bruke Patentstyrets søketjeneste. Her finner du søkte og registrerte patenter, varemerker og design, slik at du både kan unngå å krenke andre og samtidig få inspirasjon til nye ideer.

Det koster 2900 kroner å registrere et varemerke. For design er prisen 1900. Det er verre å anslå prisen for patent, for her er variasjonene mye større. Prisen blir blant annet påvirket av om du trenger profesjonell patentbistand til å utforme en søknad.

Hvis patentering kan bli aktuelt, er det viktig at du ikke offentliggjør ideen din før du har fått registrert patentsøknaden. En offentliggjøring kan nemlig ødelegge for deg når nyhetsverdien skal vurderes. Det er også ofte mulig å omgå patenter ved at konkurrentene gjør mindre endringer.

Å bruke mye tid på rettigheter gjennom patenter kan gå på bekostning av tid du burde bruke til å gjøre deg sikker på at du kan løpe raskere enn de konkurrentene som prøver å kopiere deg.

Besvart med hjelp fra partner Rolf Assev i Startup Lab og Patenstyret

LES MER: Lager minihoteller med Airbnb

BLOGG: Slik føles det å gå glipp av 1,3 millioner kroner

Vil ta jobber hjem til Norge

Det handler ikke lenger om hvorvidt, men hvordan du skal være tilstede på nett som bedrift i dag. Men fordi design ofte er dyrt, velger mange å flytte jobben ut av landet. Graphiq Design Collective har laget et online designkollektiv som skal gjøre det lettere for bedrifter å finne billige frilansdesignere i Norge.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Les mer her.

Vil ta jobber hjem til Norge
Graphiq Design Collective har laget et online designkollektiv som skal gjøre det lettere å finne billige frilansdesignere i Norge.
01:17
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.