Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

– Må ut

Den ukjente norske gründeren Tom Arnøy har laget en av de 50 beste appene i verden.

Hvert år kårer Google «Årets 50 beste apper» i sin app-butikk Google Play. På årets liste ligger Zedge, en app som er lastet ned over 170 millioner ganger og har nesten 70 millioner aktive brukere verden over.

Zedge

Tilbyr innhold for personliggjøring av smarttelefoner som bakgrunner, ringelyder, varseltoner og spill. Appen er blitt lastet ned over 170 millioner ganger og ligger på topplistene over mest brukte apper i flere land. Hver femte smarttelefon i USA har appen.

Mottok utmerkelsen «50 Best Apps of the Year» av Google i 2015.

91 prosent av inntektene kommer fra annonser i appen. Med unntak av noen spill, er innholdet gratis å laste ned.

Grunnlagt utenfor Trondheim i 2004 av Tom Arnøy og to andre. Siden 2007 har Zedge vært en del av IDT Corporation, men skal nå skilles ut og selges tilbake til aksjonærene.

Utvikling og drift skjer i Trondheim, har forretningsmessige funksjoner i New York.

Vis mer
Zedge ble utviklet i en sokkelleilighet i Malvik utenfor Trondheim for ti år siden. Tom Arnøy og to medgründere så at sms-nedlasting av ringetoner og bakgrunner til telefonen kom til å bli erstattet av nye tjenester etterhvert som telefonene ble smartere og større. Derfor laget de Zedge, en nedlastingstjeneste for innhold til smarttelefoner hvor alt innhold er gratis.

– Vi var tidlig ute, satset hardt på god brukervennlighet og søkemotoroptimalisering i starten. Vi vokste raskt. Da sparepengene var oppbrukt, dro vi rett til New York for å finne investorer, sier Tom Arnøy som fortsatt et administrerende direktør i Zedge.

Noe investormiljø for apper var ikke å finne i Norge på den tiden.

– Vi så hva som skjedde med Youtube som da var ganske nytt ennå og skjønte at vi ikke kunne ta betalt for innhold lenger. Derfor ble det en hard jobb å skaffe investorer til en gratistjeneste, sier Arnøy.

Zedge får sine inntekter fra annonsevisninger i appen.

Etter en presentasjonsturné i New York valgte Zedge en langsiktig partner.

– Vi hadde godt moment allerede da og fikk tilbud fra flere investorer, men valgte å gå for IDT Corporation som i tillegg til penger kunne tilby kompetanse på det forretningsmessige og ønsket å være langsiktige, sier Arnøy.

Må ut av Norge ...

Arnøy sier at selv om økosystemet rundt oppstartsbedrifter og gründere er blitt mer profesjonelt på begge sider av bordet, er mye likt det han erfarte ti år tilbake.

– Norge er et godt sted for gode ideer og et bra sted å starte. Men skal man vokse seg stor, må man ut. I USA finner man både risikokapital og nok kunder til å bli en global aktør, sier Arnøy.

Han får støtte av Innovasjon Norge.

– Markedet i Norge er for lite dersom man skal bygge et globalt selskap. Vi anbefaler å starte med å tenke internasjonalt og bygge selskapet for det globale markedet fra dag én hvis du har et produkt med et mulig internasjonalt marked. Det å forstå markedene man sikter mot er viktig i tillegg til å ha med seg investorer som kan tilføre kompetent kapital og nettverk, sier Jeanett Sandmo, seniorrådgiver i gründerdivisjonen i Innovasjon Norge.

... men vil ikke flagge ut

I dag er Zedge organisert slik at visse forretningsmessige funksjoner sitter på et kontor i New York, mens all utvikling og drift skjer i Trondheim. De ansatte kommer fra hele verden.

– Vi ønsker selvsagt at selskapene skal bli i Norge og generere verdier her og ikke flagge ut. Det er fullt mulig å bygge bra selskaper i Norge, og ikke minst er Norge og Norden et godt testmarked for ny teknologi. Vi trenger mer erfaring på det å skalere opp selskaper internasjonalt, men har jo suksesshistorier innen teknologi som Opera Software, Nordic Semiconductor, Tandberg og Gelato Group, sier Sandmo.

– Norge er et bra land for kompetanseimport. Det er mange gode hoder fra hele verden som gjerne kommer hit og jobber, sier Arnøy, som mener oppstartsklynger ikke trenger å være et storbyfenomen.

– Trondheim er et godt eksempel. Her er det flere oppstartsklynger, og ikke bare innen it og forbrukerteknologi. Gründermiljøet blir sterkere på grunn av at det er en stor grad av idéutveksling og folk i samme situasjon å støtte seg på, som igjen får flere til å lykkes, sier Arnøy, som viser til at det både i Silicon Valley og andre steder finnes nok av oppstartskonsulenter som tar høye honorarer for dårlige råd.

– Råd om hva og hvem man skal unngå er gull verdt, sier Arnøy.

Han mener selv at selskaper som Zedge, som har lykkes som gründere, tjener på å hjelpe andre.

– Vi vil gjerne «pay it forward» som de sier i USA – gi noe tilbake andre kan ha nytte av. Vi føler oss fortsatt som gründere og ønsker et godt økosystem der vi og andre oppstartsbedrifter kan vokse. Derfor investerer vi i oppstartsklyngene i Trondheim og støtter dem, sier Arnøy.

To av oppstartsklyngene i Trondheim er Digs og nystartede Work-Work. Begge disse fungerer både som kontorlokaler og sosiale møteplasser for gründere og teknologiinteresserte.

Les også:

Seks skumle spørsmål den 4. industrielle revolusjonen reiser

  • 1. Blir det nok jobber?

Hver ganger teknologiske fremskritt gjør enkelte jobber overflødige, har vi funnet oss noe nytt å gjøre.

Men de største selskapene i den nye industrien ansetter på langt nær like mange som de gamle. Der Kodak hadde 145.000 ansatte på høyden har Facebook, som eier billeddelingstjenesten Instagram, 12.000 ansatte. Det har fått flere til å frykte at det ikke nødvendigvis ordner seg denne gangen.

Arbeidsdeltagelsen er på vei ned over store deler av den vestlige klode.

Finanskrisen og etterdønningene, eldrebølge og global konkurranse fra lavkostland er sannsynligvis alle medvirkende årsaker. Men Mcafee – og flere med ham – mener at teknologiutviklingen også er en faktor – og en stadig viktigere en.

  • 2. Stagnerer veksten?

Amerikanske økonomer som Robert Gordon og Michael Spence har hevdet at it-revolusjonen ikke har maktet å skape virkelig teknologisk innovasjon, men heller fanget oss i en periode av treg vekst i produktivitet og inntekter.

  • 3. Vil likevel produktiviteten stagnere?

«Du kan se dataalderen overalt – foruten i produktivitetsstatistikken», sa økonomen Robert Solow allerede i 1989. Fenomenet han beskrev er reelt selv i dag. Selv de som ikke deler Gordon og Spences pessimisme for vekst, er bekymret for stagnasjonen i produktivitet (enheter produsert per person i et tidsintervall) fordi store arbeidsgrupper flyttes fra høyproduktive produksjonsyrker til lavproduktive serviceyrker. I Norge har vi fått en egen Produktivitetskommisjon som skal forsøke å løse problemet.

  • 4. Vil det bli større ulikhet?

Den teknologiske revolusjonen har skapt en liten gruppe med superrike teknologinvestorer og gründere, men i land som USA har lønnsutviklingen og utviklingen i selskapsprofitt samtidig skilt lag fullstendig siden årtusenskiftet. Thomas Piketty har også vist hvordan lønnsulikhetene har økt de siste 30 årene.

  • 5. Vil store grupper falle ut av arbeidslivet?

Fremtidens yrker vil kreve andre typer kompetanse; det kan fort bety trøbbel for lavt utdannede og dagens yrkesaktive. Økonomen Robert Frank snakket allerede på 90-tallet om hvordan den teknologiske utviklingen kunne komme til å skape et arbeidsmarked hvor «vinneren tar alt» – og vinneren er høykompetente og fleksible arbeidstagere. Kristin Skogen Lund i NHO advarte onsdag om faren for en permanent underklasse i Norge og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) har varslet endringer i læreplanene for å tilpasse utdannelsen etter hva fremtidens yrker vil kreve av oss.

  • 6. Klarer vi å skattlegge riktig?

I en global økonomi kan internasjonale selskaper som Facebook, Google og Airbnb hente ut enorme overskudd fra land som Norge, men kun legge igjen smuler i skattekassen – både på grunn av smart skatteplanlegging og at teknologien muliggjør store inntekter i land du hvor du samtidig knapt har ansatte og infrastruktur. På toppen kommer faren for at skattegrunnlaget fra arbeidstagerne forvitrer om man ikke finner et svar på spørsmål 1.

Vis mer

Dagens Næringsliv har i høst skrevet en serie artikler om robotenes inntog i kontoryrkene. Du kan lese sakene her:

Sak 1: Roboter vil fremover ta over opptil 40 prosent av arbeidet i banker. I desember møtte de første robotene på jobb hos SR-Bank i Rogaland.

Sak 2: – Roboter vil sitte i bedriftenes ledergrupper i fremtiden, sier seniorforsker Vegard Kolbjørnsrud.

Sak 3: Knapt noen i verden er mer skeptiske til robotkollegaer enn oss i Norden

Sak 4: Gründerne i Id.mngmnt rennes ned av folk som vil jobbe med å lære opp roboter som skal overta menneskers arbeidsoppgaver

Sak 5: Disse yrkene kan forsvinne

Tragedie skapte app-idé

Etter en voldtektssak i Trondheim, fikk gründerne i Flare ideen til en sikkerhetsapp som lar deg sende ut et nødsignal som oppgir posisjonen og telefonnummeret ditt til alle i nærheten.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Se alle deltagerne her.

Tilbakesalg

Oslo: IDT Corporation, som er børsnotert i New York, har vært største eier i Zedge fra 2007 til nå. IDTs kjernevirksomhet er driftssystemer for mobiloperatører som selger kontantkort og systemer for nettelefoni, samt mobile betalingstjenester.

Siden Zedge ikke er en del av kjernevirksomheten og er lønnsomt på egne ben ønsker IDT å selge Zedge tilbake til gründere, ansatte og eksisterende aksjonærer. Arnøy og hans medgründere og andre ansatte sitter på omtrent 25 prosent av aksjene i Zedge.

I IDTs siste kvartalsrapport står det at Zedge hadde 2,6 millioner dollar – rundt 23 millioner kroner – i inntekter i kvartalet, en vekst på rundt 25 prosent fra foregående kvartal.

Tilbakesalget er planlagt i løpet av andre kvartal i år.

Les hele avisen her.

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter