Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Mari Hæreid, markedsansvarlig i Vio. Hun blogger om livet som førstegangsgründer på dngrunder.no.
Mari Hæreid, markedsansvarlig i Vio. Hun blogger om livet som førstegangsgründer på dngrunder.no. les mer

Derfor bør du ta heisen som en cowboy, mens du kaster flaksballer

BLOGG: Førstegangsgründer Mari Hæreid skriver tre kryptiske prinsipper å leve etter som gründer.

Er du en cowboy som rir langs kanten av det ukjente? Kaster du flaksballer i ulike retninger? Er det lenge siden du tok heisen opp en etasje?

Skjønner du ikke hva jeg prater om? Disse metaforene dekker tre prinsipper jeg lever ved som førstegangsgründer - noe som har fungert ganske bra hittil.

Bloggeren: Førstegangsgründeren

Kopi av _PS17022.jpg 

Mari Hæreid (26).

Utdannet ved Entreprenørskolen på NTNU i Trondheim.

Markedsansvarlig i Vio, som hun har startet sammen med daglig leder Agnes Dyvik, teknisk ansvarlig Kristoffer Larsen og produkt­ansvarlig André Wærness-Vold.

Vio forsøker å bli magasinjournalistikkens svar på Netflix. I februar gikk tjenesten fra beta til live. Foreløpig har Vio pilotavtaler med blant annet Egmont Publishing, Aller Media, Bonnier Media og Dagens Næringsliv.

Mer om Vio: beta.readvio.com

Vis mer
 

Gründerbloggerne

DNgründers fem bloggere skal fremover gi et innblikk i norsk gründerliv, i spennet fra den profesjonelle serigründeren, med milliardnoteringer bak seg, til den selvstendige næringsdrivende som ønsker å drive sin egen småbedrift.

Du vil kunne lese ukentlige oppdateringer fra enten førstegangsgründeren (Mari Hæreid), seriegründeren (Bente Sollid Storehaug), maktfaktoren (Anita Krohn Traaseth), vekstgründeren (Kjartan Slette) og den selvstendig næringsdrivende (Camilla Stenberg).

Vis mer
 

Høsten 2013 begynte jeg på NTNUs Entreprenørskole, hvor Professor Widding introduserte meg for gründerverdenen med ett enkelt budskap: Vær litt cowboy. Ri på kanten av det ukjente.

--

Å være en cowboy som rir på kanten av det ukjente handler om to ting: å ikke følge regler slavisk og - mest av alt - å gjøre ting du ikke kan.

I høst ble jeg invitert til å delta i en paneldebatt i forbindelse med en konferanse om markedsføring på sosiale medier. Å ta del i en paneldebatt sammen med erfarne mennesker i mediebransjen er ikke noe jeg har gjort før.

Men jeg mestret det – fordi jeg har lært mye mer enn jeg tror. Derfor takler man ofte det ukjente bedre enn man tror.

Som førstegangsgründer med lite arbeidserfaring er det mye jeg gjør for første gang. Dette veier jeg opp for ved å tørre å gjøre ting jeg ikke kan. Å ikke være redd for det ukjente. Innimellom feiler jeg - som den gangen da jeg [sett inn vilkårlig eksempel fra mentale arkivet av minst 100 feil jeg har gjort det siste året]. Men med feiling følger læring.

--

Å utnytte muligheter kan ta fokus vekk fra oppgaver som er åpenbart verdiskapende. Det kan være vanskelig å forutse hvilke andre handlinger som kan ha store konsekvenser og tilføre verdi.

Så man bør bare ta en sjanse - slenge ut en flaksball - som da jeg satt og jobbet på en kafé i byen og fikk øye på en halvveis bekjent. Jeg hadde ingen agenda, men tenkte jeg kunne si hei og oppdatere han på status på oppstarten. Kanskje ville han ha noen nyttige innspill.

Han satt sammen med en som viste seg å være investor – maks flaks. Jeg pitchet konseptet vårt.

Nå, en måned senere, har vi fortsatt kontakt. Og muligens blir han med på vår første investeringsrunde.

Flaksmodellen handler om å utnytte så mange muligheter som mulig for å øke sannsynligheten for at man får noe igjen for en av dem (all ære til opphavsmann, Halvor Gregusson, tidligere student på Entreprenørskolen som nå jobber i Rocketfarm).

Flaksmodellen handler også om å være naive og gi folk en sjanse, til tross for uvissheten om hva man får ut av det.

Man burde prate med folk man ikke umiddelbart ser nytten av - kanskje kan de være nettopp den forretningsutvikleren eller mentoren du har lett etter? Det er når mennesker møtes at ideer oppstår og magi skjer.

--

Et siste prinsipp jeg lever for er å ta heisen opp. Misforstå meg rett: dette handler ikke om å være lat og å la være å ta trappen. Det handler om å ta bedriften til et nytt nivå. For eksempel når sideprosjektet blir en fulltidsjobb. Eller når man får inn første investering.

Man tar heisen opp til neste etasje hver gang man forplikter seg til videre satsing hvor man vil konkurrere i en annen liga.

Neste gang vi i VIO tar heisen opp blir ved kommersiell lansering av tjenesten vår tidlig denne våren.

Folk flest liker trygghet. Ved å ta små steg fremover føler man større kontroll. Men da er det fort gjort å bli for komfortabel. Du må ut av komfortsonen for å feile, for å lære og for å lykkes.

Det er utenfor komfortsonen at innovasjon skjer. Innimellom må man tørre å ta heisen for å på nytt trå ut av komfortsonen og leke med karer større enn deg selv.

--
Er du en cowboy som rir på kanten av det ukjente, kaster flaksballer og tør å ta heisen? Bli med å ta heisen opp, da vel. Ikke bli stående igjen i første etasje - eller på perrongen, om du vil.

Les mer: Silicon Valley-gründer inn i ni norske selskaper

Les mer: Ukjent nordmann bak en av de 50 beste appene i verden

En helt ny dataspillgenre

Anders Ottesen og ni andre nordmenn utvikler dataspillet Dwarfheim, som ved å kombinere en rekke ulike genrer i flerspillermodus forsøker å skape en ny.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Se alle deltagerne her.

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter