Forrige uke var 1500 norske skoleledere, lærere og innkjøpere i London for å være på utdanningskonferansen BETT.

Også byråd for oppvekst og kunnskap i Oslo, Tone Tellevik Dahl, og Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth var på konferansen torsdag, der Norge har sin egen plattform sponset av Oslo Edtech Cluster og IKT-Norge.

Fredag sto ungdomsgjengen bak Ediphy fortelle sin historie til utenlandske aktører.

Les også:17-åringer ypper mot it-gigant

«Rockestjerner»

- Vi må klare å skape synlighet og vise at vi er gode på edtech. Da tror jeg flere vil få øynene opp, og satse på disse selskapene, som har bra produkter, sier daglig leder Hege Tollerud i Oslo Edtech Cluster.

Daglig leder Hege Tollerud i Oslo Edtech Cluster mener Norge bør bli best i verden på utdanningsteknologi. Foto:
Daglig leder Hege Tollerud i Oslo Edtech Cluster mener Norge bør bli best i verden på utdanningsteknologi. Foto: (Foto: Øyvind Elvsborg)
 

- Det vil hjelpe med tanke på salg, og videre utvikling av nye produkter og tjenester, sier Tollerud.

Hun får støtte av daglig leder Heidi Austlid i IKT-Norge.

- For veldig få år siden var det kun en håndfull aktører, og de var gjerne på systemnivå. ItsLearning satte Norge globalt på edtechkartet, og nå følger rockestjernene i Kahoot, Kikora og Creaza etter, sier Austlid.

«Skoleboktro»

Hun etterlyser mer konkret støtte til næringen fra kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

- For å kunne bli enda større på utdanningsteknologi på verdensmarkedet, må vi først få et godt og velfungerende hjemmemarked. Norsk utdanningssektor er skoleboktro, og bruker i liten grad edtech, sier Austlid, og legger til:

- Dette adresseres til kunnskapsministeren: Han må fornye og modernisere norsk utdanningssektor, så nye edtechløsninger kan tas i bruk. Han må slutte å være redd for teknologi. Jeg synes han er for opptatt av å snakke ned teknologi, si nei til mobilbruk, når dette egentlig handler om hvordan norske barn skal bil bedre i matte og språk.

Svar fra Isaksen

DNgründer har bedt Kunnskapsdepartementet om svar på Austlids kritikk.

Departementets pressesjef, opplyser at Torbjørn Røe Isaksen har pappaperm og dermed er utilgjengelig for en kommentar.

Statssekretær Birgitte Jordahl svarer på vegne av statsråden:

«Jeg vil gratulere norsk edtech-næring med det de har oppnådd. Jeg vet at konkurransen på dette feltet er stor. Regjeringen er opptatt av at vi bruker teknologien i undervisningen. Da snakker vi om både digitale læringsressurser og ulike digitale verktøy. Det er en stor utvikling i skolen når det gjelder bruk av teknologi og digitale læringsressurser. Jeg synes det er bra at dette prøves ut, men man skal være varsom med å gjøre eleven til forsøkspersoner for nye pedagogiske virkemidler. Ed-tech-sektoren må utvikle seg i takt med forskning og kunnskap om læring og undervisning», skriver Jordahl i en epost til DN.

En helt ny dataspillgenre

Anders Ottesen og ni andre nordmenn utvikler dataspillet Dwarfheim, som ved å kombinere en rekke ulike genrer i flerspillermodus forsøker å skape en ny.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Se alle deltagerne her.

DNs pitchekonkurranse: En helt ny dataspillgenre
Anders Ottesen og ni andre nordmenn jobber med å utvikle dataspillet Dwarfheim, som ved å kombinere en rekke ulike dataspillgenrer forsøker å skape en helt ny. Selskapet vant prisen for beste konsept under Norwegian Game Awards 2015.
01:11
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.