Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Seriegründeren Are Traasdahl (43) blir milliardær på slaget av Tapad til Telenor.
Seriegründeren Are Traasdahl (43) blir milliardær på slaget av Tapad til Telenor. les mer

Dette har Telenor betalt tre milliarder kroner for

– Det er en Coca Cola-oppskrift, sier Bjarne Hareide, som har fulgt Are Traasdahls vei til suksess. 

Tre milliarder kroner la Telenor på bordet for å sikre seg Tapad, bedriften til den norske seriegründeren Are Traasdahl (43), som nå sitter igjen med halvannen milliard.

Men hva er det egentlig Telenor har kjøpt?

Gjetteleken

Tapads forretningsmodell er teknologi som gjør dem istand til å identifisere at en smarttelefon, pc, laptop, smart-tv og smartklokke alle hører til en og samme bruker.

Martin Sahlen (til venstre) i Unacast har flere ganger vært i kontakt med Tapad. Unacast jobber med å koble sammen enheter og vår posisjon i den virkelige verden gjennom nettvarder. Foto: Øyvind Elvsborg
Det er data som er gull verdt for mange – ikke minst annonsører som vil øke effekten av reklamen sin.

Les intervju med Are Traasdahl: - Det er ikke så stor forskjell fra Orkdal til New York som man tror​

– En Coca Cola-oppskrift

Teknologien er i bunn og grunn uhyre avansert sannsynlighetsberegning. Det mangler ikke på de som forsøker å gjøre det samme som Tapad. Alt handler om oppskriften man bruker for å anta. 

– Det er egenutviklede algoritmer som er kjernen i modellen deres, sier Martin Sahlen (26).

Han jobber med teknologi i Unacast, et annet norsk annonseteknologiselskap, som også er basert i New York og har hatt kontakt med Tapad.

Noen ganger er antagelsene 100 prosent sikre, andre ganger 98 prosent sikre. Suksessen til Tapad har handlet om hvor gode de har vært til å «presse ut de ekstra prosentene» for å få en høyere nøyaktighetsgrad i matching,  ifølge Sahlen.

Les mer om nye teknologiselskaper på DNgründer, følg oss også på Facebook og Twitter.

– Dette er en Coca Cola-oppskrift, sier Bjarne Hareide (50) i New Media Network.

Han har møtt Traasdahl omtrent 15 ganger de siste årene, i forbindelse med at han arrangerer studieturer for medie- og teknologiselskaper til New York. 

– De eneste som kjenner oppskriften foruten Are, er due dilligence-folkene i Telenor. Men det er tydelig at oppskriften er så god at når jeg besøker New York Times, CNN og Time, kjenner de alle Are og bruker teknologien, sier Hareide.

 

Arbeidsom

Hareide møtte Traasdahl for første gang da Tapad var relativt nystartet.

– Da hadde han solgt sitt forrige selskap til Clearchannel og tatt et års pause. 

Det salget innbrakte flere hundre millioner for Traasdahl, ifølge Teknisk Ukeblad.

Traasdahl beskrives av Hareide som beskjeden, utrolig fokusert, med dyp teknologisk innsikt og stor arbeidskapasitet.

– Jeg har lært at jeg best treffer han på mail fra klokken fire på morgenen, han er oppe rundt da, sier Hareide.

Les mer om annonseteknologi: Nettvardebruken tar av (+)

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter