Frisørbransjen er kanskje ikke kjent for å være de mest innovative bransjene i Norge. Frisørkjeden Adam og Eva har en egen app for timebestilling, mens en god del frisører åpner for timebestilling gjennom appen FixIT.

Oppstartsbedriften Cutters går ett skritt lenger.

Mobile frisørsalonger, hårklipp på 15 minutter, fastpris på 299 kroner og en sanntidsløsning for hvor lenge det er til frisørstolen blir ledig, var nok å få etablererstøtte fra Innovasjon Norge.

Inspirasjonen er hentet fra Japan, og bak ideen står siviløkonomene Kristian Hauge Solheim (26) og Andreas Kamøy (28).

Les mer om hvordan det er å stable en ny idé på beina på DNgründer følg oss også på Facebook og Twitter.

– Vår businessmodell er lagt opp etter tre punkter: Effektivitet, kvalitet og pris. Vi bruker nye teknikker og har som mål å ikke bruke mer enn 15 minutter per klipp, sier gründer Andreas Kamøy i Cutters.

Etablererstøtten, som Cutters fikk 95.000 kroner av, gis til bedrifter som «har vekstambisjoner og en forretningsidé som representerer noe vesentlig nytt i markedet».

Frisør Fetisha Williams (22) klipper student Marie Stensby (20) i Forskningsparken.
Frisør Fetisha Williams (22) klipper student Marie Stensby (20) i Forskningsparken. (Foto: Gunnar Blöndal)
I tillegg til gründernes egne penger, har de fått inn 75.000 kroner hver fra gründerne bak Adams Matkasse – Lasse Carlsen Smedsvig (24) og Harald Aalvik (27). Samtidig driver gründerne med utvikling av nye tekniske løsninger, som de foreløpig ikke vil si så mye om.

Les også: Millionvekst for gutteromsstjerner dnPlus (+)

«Konkurransevridende»

Cutters’ inntog har ikke gått upåaktet hen i bransjen.

Administrerende direktør Øistein Bjørndal (67) i Adam og Eva frisør er ikke fornøyd med at Innovasjon Norge har hjulpet i gang frisørbedriften Cutters.

– For meg er det utrolig merkelig hvis man kan få støtte til noe som er så konkurransevridende. Her går jo Innovasjon Norge-midler til å starte frisør med dumpingpriser, når vi andre har prisene vi må ha på grunn av husleie og en anstendig lønn, sier Bjørndal, som legger til at han ikke har noe imot Cutters, så lenge de følger norske lover og regler.

Kamøy mener støtten fra Innovasjon Norge må nyanseres.

– Det er viktig å presisere at støtten fra Innovasjon Norge ikke har gått til å etablere frisørsalong, men til utvikling og testing av nye teknologiske løsninger og forretningsmodeller fordi vi representerer noe vesentlig nytt i markedet. Vi har ikke dumpingpriser, men en fornuftig pris som vi vet man kan drive lønnsom butikk på og samtidig betale gode lønninger, sier Kamøy, og får støtte av strategiansvarlig i gründerdivisjonen i Innovasjon Norge, Jeanett Sandmo (29):

- Støtten som er gitt til Cutters AS skal gå til å teste en ny forretningsmodell. Konkurransevridningsaspektet er naturligvis en del av vurderingen, og vi har som uttrykt policy at vurderingen skal være at vår støtte ikke virker uheldig konkurransevridende. Det er et mål for oss å være utfordrende og også bidra til innovasjon i etablerte næringer, men selvsagt skal dette skje innenfor dette rammeverket, skriver hun i en epost til DN.

Les også: Dette er svensken som skal finne fremtidens norske bedrifter

Skepsis

Cutters-Kamøy mener den mobile løsningen gjør at selskapet kan etablere seg på mange ulike steder, uten å måtte ta på seg leiekostnadene for en hel salong.

Han har merket skepsisen fra andre aktører i bransjen.

– Konkurrenter er usikre på om vi klarer å levere den kvaliteten som trengs på så kort tid. Det vet vi at vi klarer. Ved å bruke nye teknikker, og trekke inn tidsaspektet i bransjen er det en ny måte å spille ut kortene sine på, sier Kamøy.

Innovasjon Norge sier de forstår skepsisen fra aktører i frisørbransjen.

– Ny teknologi på nye og etablerte næringer utfordrer oppfatningen på hva som representerer innovasjon. Som alle andre aktører vil vi støte på disse utfordringene i vårt virke og ta lærdom av disse, skriver Sandmo til DN.

Les også: Gir over en halv milliard til innovasjon

Michelin vs. McDonalds

Adam og Eva-Bjørndal sier han er for fri konkurranse, men at man må få konkurrere på like vilkår.

– Dere har over 80 millioner kroner i omsetning. Er det virkelig så farlig at Innovasjon Norge støtter en ny gründerbedrift?

– Vi lever i et fritt land, der folk må gjøre sine ideer innenfor norsk lov. Men jeg skjønner ikke at man skal gi støtte til å starte et firma det kanskje ikke er behov for, når det finnes andre aktører som holder seg innenfor reglementet. Det er ikke summen penger det handler om, men prinsippet, sier Bjørndal.

Bjørndal er imidlertid ikke redd for konkurransen fra Cutters, som han mener legger seg i en annen kategori enn Adam og Eva-salongene.

– Vi er i det øverste sjiktet, vi er frisørfagets Meny kan du si. Våre kunder velger oss ikke på grunn av pris, men på grunn av et godt stykke fagarbeid. Det kan gå utover frisører i andre nisjer, men de kundene vi har vil aldri benytte seg av disse, sier han, og sammenligner Cutters med McDonalds-restaurant og Adam og Eva med en Michelin-restaurant:

– Man blir mett begge steder, sier Bjørndal.

«Egentlig ikke et billigkonsept»

Cutters har meldt seg inn i NHO-organisasjonen Norske frisør- og velværebedrifter. Direktør Olav Eikemo mener det både er fordeler og ulemper med hva de kan gjøre innenfor tidsrammen de antyder – og påpeker at Cutters verken vasker hår eller gjør kjemisk behandling.

-De som er vant til å kose seg i stolen hos Adam og Eva til 1000 kroner, kommer nok ikke til å endre adferd. Dette blir litt som fast food – det er alltid et marked for raskt og rimelig, men som vi ser fra matbransjen, er det egentlig ganske dyrt med fast food. 299 kroner for et kvarters behandling er jo i det øvre prisleiet. Det er en helt fin idé, men det er egentlig ikke et billigkonsept, sier Eikemo, som tror Cutters kan hente mange av kundene som går for hårklipper til 150-200 kroner.

En helt ny dataspillgenre

Anders Ottesen og ni andre nordmenn utvikler dataspillet Dwarfheim, som ved å kombinere en rekke ulike genrer i flerspillermodus forsøker å skape en ny.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Se alle deltagerne her.

DNs pitchekonkurranse: En helt ny dataspillgenre
Anders Ottesen og ni andre nordmenn jobber med å utvikle dataspillet Dwarfheim, som ved å kombinere en rekke ulike dataspillgenrer forsøker å skape en helt ny. Selskapet vant prisen for beste konsept under Norwegian Game Awards 2015.
01:11
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.