–Skal du jobbe med kommunikasjon som tilfører noe i målgruppenes liv, må du være kompromissløs. Det passer ikke for alle selskaper, og da bør man kanskje jobbe med andre enn oss, sier konsernsjef Preben Carlsen i Trigger.

Kommunikasjonsbyrået Trigger startet opp høsten 2010, og har på litt over fem år vokst seg til å bli et av de mest toneangivende norske pr-byråene. Selskapet har vunnet flust av priser både i Europa og i Norge. Kampanjen «Stopp Bryllupet» ble sett i alle land i hele verden. Og Preben Carlsen selv er blitt kåret til årets foredragsholder av annonsørforeningen Anfo. Triggers suksess viser seg også i selskapets årsresultat. Siden sitt første fulle år i 2011, har byrået økt honorarinntektene med 40 millioner kroner.

I 2015 hadde Trigger byråinntekter på 47,9 millioner kroner, opp 16,2 millioner sammenlignet med året før. I løpet av det samme året sa Trigger opp samarbeidet med flere av sine kunder, uten at konsernsjef og styreleder Preben Carlsen vil si hvem.

– Det kan jeg dessverre ikke. Det er konfidensielt.

Må dele filosofi

DN har i forbindelse med kåringen av «Årets Byrå» gjennomført en undersøkelse blant 60 byråledere i norske pr-, reklame- og mediebyråer. I den svarer 83 prosent at de selv har avbrutt kundeforhold. Carlsen mener at for å opprettholde et godt samarbeid, er det essensielt at byrå og kunde deler filosofi.

– Hvis man ikke tror på det samme, kommer ikke resultatene til å bli bra, og da er det ikke hensiktsmessig å jobbe sammen. Vi har sagt opp samarbeidet med store kunder i løpet av det siste året fordi de har behov for mye mer operasjonell håndtering og produktutlån. Vårt hovedfokus er kreativitet og strategi og utvikling av kommunikasjon som folk får lyst til å ta del i, sier Carlsen, som understreker at beslutninger om å avslutte et samarbeid som regel tas i fellesskap med kunden.

De siste ukene har Trigger hjulpet Canal Digital med kommunikasjonsråd under tv-striden med Discovery Networks Norway.

– Vi kan vel ikke si så mye om det, annet enn at jeg kan bekrefte at vi jobbet med kundekommunikasjon. Det har vi bistått litt på. De har jo hatt stor interesse rundt seg den siste tiden, sier Carlsen.

Utvider til Sverige

Konsernsjefen mener en av de sterkeste grunnene til veksten i 2015 var at Trigger i større grad har fått tillit til å jobbe med samfunnsposisjonering av kundene sine.

– Vi har en del kunder der vi sitter mer overordnet med og diskuterer spørsmål som «Hvem de skal være?», «Hva de skal bidra med?» og «Hvorfor finnes de?». Det jobber vi veldig mye mer med enn før, da vi var mer på enkeltkampanjenivå.

Da Trigger-gründerne startet opp for seg selv høsten 2010, hadde de slettes ingen femårsplan om å vokse til 45 ansatte. Nå utvider også Trigger til Stockholm, og kaster seg med det inn i et av de tøffeste markedene i verden.

– Vi tar et steg av gangen, men begynner med det største og vanskeligste. Klarer vi Sverige, klarer vi resten av verden, sier Carlsen, som sier at Sverige-kontoret vil bestå av en håndfull personer med innsikt i det svenske markedet.

Også Geelmuyden.Kiese har i flere år forsøkt å få ordentlig fotfeste på det svenske markedet.

Holder med 45 ansatte

Til tross for sterk vekst i Norge, tror ikke Carlsen at Trigger vil vokse seg noe særlig større i Norge. Han mener det er viktig å planlegge for endringene i den digitale arbeidsmåten.

– Da tror jeg noe av det dummeste du kan gjøre er å bygge en stor produksjon internt. Der ligger det neppe særlig marginer, og det er en type mekanisk arbeid som i fremtiden kan tas hånd om av teknologi og maskiner. 45 mennesker, som vi er nå, er ganske optimalt i lille Norge, sier Carlsen.

Trigger arbeider i det Carlsen kaller en «paddeflat struktur».

Pr-byrået har seks kundeteam med fem ansatte hver, i tillegg til en ressursgruppe i midten. Slik har det ikke alltid vært. For noen år siden måtte selskapet omorganisere totalt.

– Vi hadde organisert oss helt feil. Det førte til en økende grad av frustrasjon og kvaliteten på arbeidene gikk ned. Vi hadde en mer hierarkisk struktur. Det opplevde folk som lite motiverende, fordi de ikke skjønte hvorfor man rapporterte så mye internt når kunden jo er arbeidsgiveren, sier Carlsen.

– Den gammeldagse måten funker ikke helt. Vi har mange unge folk som ønsker å ta ansvar selv, og når vi flatet ut strukturen blomstret disse opp, sier Triggers daglige leder i Norge, Bente Kvam Kristoffersen.

LES OGSÅ OM:

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.