Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Simon Souyris Strumse (28) presenterer selskapet sitt, Filmgrail, for et sekstitalls investorer på Sagene Byrggeri i Oslo iført en Darth Wader-maske. Filmgrail forsøker å gjøre det enkelt å finne akkurat den filmen du vil se ved å bli et overbygg for alle verdens strømmetjenester, tv- og kinoprogram. Foto: Mikaela Berg
Simon Souyris Strumse (28) presenterer selskapet sitt, Filmgrail, for et sekstitalls investorer på Sagene Byrggeri i Oslo iført en Darth Wader-maske. Filmgrail forsøker å gjøre det enkelt å finne akkurat den filmen du vil se ved å bli et overbygg for alle verdens strømmetjenester, tv- og kinoprogram. Foto: Mikaela Berg les mer

Dette skjer når norske gründerbedrifter får et spark i rumpen

Hvis et fireukers program får fire av tolv bedrifter ut av «oppfinnergarasjen» og inn i markedet, går det da for sent til vanlig?

– Det er ingen hemmelighet at selskaper her i Norden beveger seg litt senere enn i USA, sier programsjef Stina Lyland Nysæther i 500 Nordics.

Dette er en akselerator

Som navnet antyder skal en forretningsakselerator sette fart på utviklingen av en ny bedrift.

En akselerator tar typisk en lav andel i et selskap (gjerne mindre enn ti prosent) i bytte mot penger og et intensivt program med mentorhjelp som skal sette fart i bedriften.

Akseleratorer kan jobbe med ulike typer fremdrift: Noen tar sikte på å gjøre bedriftene bedre på markedsføring, finansiering fra investorer og kundevekst, andre handler om teknisk utvikling av produktet.

Vis mer
I januar gikk Silicon Valley-investorene i 500 Startups inn i ni norske gründerbedrifter. Samtidig ble bedriftene innrullert i et fireukers intensivprogram, sammen med tre andre nordiske selskaper, for å få fart i bedriftsutviklingen, en såkalt akselerator.

Tirsdag presenterte de tolv selskapene seg for omkring 60-70 investorer på Sagene Bryggeri i Oslo.

Og i løpet av fire uker hadde fire av tolv selskaper kommet seg fra «oppfinnergarasjen» og ut i virkeligheten – med et produkt som kundene nå kan bruke og gi tilbakemeldinger på.

Et spark i rumpen

Det hadde de antageligvis ikke gjort om det ikke var for programmet, mener programsjef Stina Liland Nysæther (31) i 500 Nordics.

500 Nordics er er den nordiske divisjonen av 500 Startups, med base i Norge.

– Det er flere som har fått seg et spark i rumpen, sier Nysæther.

Og fortsetter:

–  Det er ingen hemmelighet at selskaper her i Norden beveger seg litt senere enn i USA. Vi ønsket å tilføre en følelse av at det haster.

Les stort intervju med Stina Liland Nysæther i D2: – I Norge trenger vi grunnleggende kunnskaper om hvordan man bygger for vekst

Stina Liland Nysæther (fremme i rødt) ved siden av partner og tidligere Myspace-topp Sean Percival i 500 Startups under presentasjonen for investorer på Sagene Bryggeri tirsdag. Rett bak Nysæther sitter finske Rudi Skogman fra investeringsavdelingen Reaktor Ventures. Foto: Mikaela Berg
 

– Vi sa at hvis vi kommer inn på 500 Startups, så satser vi alt, sier Truls Skeie (26) i Routes, et av selskapene som kom seg ut i markedet i løpet av akseleratoren.

Routes er en form for moderne reiseguide. Til nå har de hatt 3600 brukere innom.

Der apper som Yelp og Foursquare gjør det lett å finne og anbefale gode spise- og utesteder, tar Route det hele et sted lenger ved å la deg kombinere favorittsteder og severdigheter sammen i en reiserute som andre så kan se, bruke og rangere.

Bak appen står – foruten Skeie – Michael Gunnulfsen (27),  Andreas Pedersen Bollestad (25), Bendik Hansen (25). Skeie jobber i dag i it-selskapet Iterate. Gunnulfsen og Bollestad i Finn, mens Hansen studerer.  Nå har de tatt permisjon fra jobbene frem til april for å satse for fullt.

– Frem til nå har vi gjort dette ved siden av fulltidsjobber. Det har tatt litt tid. Nå fikk vi jobbe full tid med det, og nå skal vi fortsette å opprettholde tolv timers arbeidsdager mens vi bygger og ødelegger om hverandre. Vi er blitt veldig inspirert, sier Skeie.

Nordiske gründere har tradisjonelt vært gode på produktutvikling og design, men har mye å gå på når det kommer til markedsføring og fart, mener Stina Liland Nysæther i 500 Nordics. Hun vil få norske gründere til å løpe fortere.
500 Nordics er en del av oppstartsfondet og akseleratoren 500 Startups, som har investert omkring 1,7 milliarder kroner i over 1300 selskaper. Foto: Mikaela Berg
 

Investor: Vil se en prototype og kunder som bruker produktet

Flere store nordiske venturefond var tilstede under tirsdagens presentasjon, deriblant Rudi Skogman (28) i Reaktor Ventures, et finsk selskap som de siste tre årene har investert oppunder 48 millioner kroner i tilsammen 27 oppstartsselskaper.

Selskapet er i ferd med å sette opp investeringstakten ytterligere og tar sikte på å gjøre 20-25 nye investeringer bare i år.

Skogman sier det er to ting som er avgjørende for at han i det hele tatt skal se på et selskap:

– At et selskap er i en svært tidlig fase gjør ikke noe for oss, men vi vil se en prototype og vi vil se at noen bruker den prototypen, sier Skogman.

Og fortsetter:

– Det er den eneste måten du kan vise oss at løsningen din er smart og at noen kommer til å ønske å bruke den.

500 Nordics' første selskaper

Selskapene som er boldet fikk et produkt ut i markedet i løpet av akseleratoren.

Graphiq Design Collective (norsk) - Kobler grafiske designere med selskaper.

Imerso (norsk) - 3D-skanning for mobiler.

Iris AI (norsk) - Kaller seg selv Google Maps-versjonen av vitenskap.

Meshcrafts (norsk) - Vil finne enklere tech-løsninger på lading av el-biler.

Museai (norsk) - App for musikere som gjør det enkelt å gjøre opptak, dele dem og så legge ny musikk oppå.

Preplay (norsk) - satser på fornye måten man handler på nett på.

Routes (norsk) - portal som lar brukere dele og oppdage reisetips.

Someone.io (norsk) - skal forenkle kommunikasjon på arbeidsplassen.

Styleadvize (norsk) - Digital stylisthjelp, enten via strømming, bilder eller teksting.

Chocotravlr (amerikansk-norsk) - Abonnementstjeneste for sjokolade fra forskjellige steder i verden. Opererer i USA.

Easy Rental (svensk) - Leietjeneste som varsler deg når aktuelle boliger legges ut.

Youapp (finsk) - Selvutviklingsapp hvor oppnåelse av små mål deles sammen med positive bilder.

Note: Flere av de andre selskapene hadde allerede et produkt ute i markedet.

Vis mer
 

De lager takboksen som kommer ned til deg

Har du stått i døråpningen på bilen og kavet for å få skiene opp i takboksen? Nå har selskapet Dropracks søkt om patent på oppfinnelsen som kan gjøre akkurat dette enklere for deg.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Les mer her.

 

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå