Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Bloggeren Sophie Elise Isachsen er Norges mest populære blogger og har gått fra nesten bare å skrive om mote og sminke til å øke hyppigheten av samfunnsengasjerte innlegg. Foto: Frode Hansen, VG/NTB Scanpix
Bloggeren Sophie Elise Isachsen er Norges mest populære blogger og har gått fra nesten bare å skrive om mote og sminke til å øke hyppigheten av samfunnsengasjerte innlegg. Foto: Frode Hansen, VG/NTB Scanpix les mer

– Sophie Elise, du er en gründer

BLOGG: Flere små gründerbedrifter må tenke større fremover. Det ansvaret hviler på deg, på meg og på blogger Sophie Elise Isachsen, skriver vekstgründer Kjartan Slette.

Bloggeren: Vekstgründeren

Kjartan Slette sh.jpg 

Kjartan Slette (38).

Gründer i teknologiselskapet Unacast, som jobber med nettvarder - små bluetoothchipper på størrelse med et frimerke som signaliserer til telefonen din idet du går forbi.

Selskapet ble stiftet i 2014, men har allerede hentet inn over 14 millioner kroner i finansiering, er iferd med å ansette seg opp til 30 og har opprettet kontorer i London og New York.

Slette var med å bygge opp strømmeselskapet Aspiro, som eier Wimp/Tidal. Selskapet ble i vår solgt til rapperen Jay-Z' Project Panther Bidco for 464 millioner svenske kroner.

Mer info: www.unacast.com

Vis mer
Et Norge hvor oljen er mindre viktig trenger flere nye selskaper. Selskaper som vokser utover evnen til å lønne én person eller noen få.

Vi trenger norske, globale selskaper som endrer hvordan vi lever, jobber, forbruker og underholdes. Selskaper der visjoner matches med evner. Vi trenger flere nye selskaper, og følgelig gründere som starter flere nye selskaper.

Gründerbloggerne

DNgründers fem bloggere skal fremover gi et innblikk i norsk gründerliv, i spennet fra den profesjonelle serigründeren, med milliardnoteringer bak seg, til den selvstendige næringsdrivende som ønsker å drive sin egen småbedrift.

Du vil kunne lese ukentlige oppdateringer fra enten førstegangsgründeren (Mari Hæreid), seriegründeren (Bente Sollid Storehaug), maktfaktoren (Anita Krohn Traaseth), vekstgründeren (Kjartan Slette) og den selvstendig næringsdrivende (Camilla Stenberg).

Vis mer
Og vi trenger tusenvis av dem. For kun tre av ti lykkes. Vi trenger hundretusenvis.

Vi trenger hverandre

Sophie Elise, du trenger å videreutvikle ditt selskap. Din posisjon i dag er sårbar, for lite skalerbar og for nasjonal. På kort tid har du bygget opp et betydelig og lojalt publikum, men din posisjon og plattform er svak.

På kun et par år kan du risikere å miste ditt publikum til den neste deg. Som tidligere Fotballfrue, Berg Eriksen, nå mister sitt publikum til nettopp deg.

Det har skjedd før og det vil skje igjen og igjen. Ikke innenfor bloggverdenen kun, men innenfor alle bransjer. Et publikum er midlertidig interessert i et produkt; det er posisjonen som er varig.

Les stor reportasje om bloggøkonomien i D2: Selvbiografier, apper og podkaster. Nå driver bloggerne bedriftene sine som mediehus – og blottstiller seg i alle kanaler

Her er hva jeg ville gjort

Dette er ingen fasit, og ikke noe som automatisk passer deg og dine ambisjoner. Du må finne din egen vei. Men, her er tre forslag på områder jeg ville tittet nærmere på. Og kanskje det kan ligge en kime til inspirasjon her et sted. Fra en gründer til en annen.

Retning én er innholds-fokusert

Du har åpenbart truffet en nerve hos en stor del av yngre jenter, og det er et publikum som sårt trenger stoff som tar de på alvor. Og rent kommersielt er dette, som du allerede har funnet ut, en målgruppe mange er interessert i å nå.

Din blogg som den fremstår i dag, kunne vært én komponent i et medieselskap bygget rundt og av deg.

Fokuser på skalering, og bygg et medieunivers hvor skjønnhet og politikk lever side om side. Hent inn de beste unge skribentene til å skrive om mote, kultur og helse.

Gå dypt i tematikker som mobbing, kjærlighet og karriere. Hent inn de beste youtuberne til å lage daglig videoinnhold om hvordan det er å leve i Norge og verden i dag, og la ditt publikum får muligheten til å delta utover kommentarfeltet.

Bygg et medieselskap som tar den oppvoksende slekt på alvor, og syndiker ut stoffet ditt til andre publikasjoner som trenger innhold.

Les reportasje om bloggerne i D2: Selvbiografier, apper og podkaster. Nå driver bloggerne bedriftene sine som mediehus – og blottstiller seg i alle kanaler.

Retning to er teknologi-fokusert

Hva om det ikke bare handlet om innhold, men om teknologien bak? Hva om det du bygger ikke kun handler om å skrive gode bloggposter og selge reklame, men om å skape effektiv distribusjon gjennom teknologi?

Hva om du investerte tid, ressurser og penger i å skape en egen medieplattform, som er mobilt orientert? Ved å koble på e-handel, profiler og sosiale funksjoner kan du hjelpe andre å komme i gang med å starte sine selskaper. På din plattform.

Du vet trolig bedre enn de fleste som som kreves av en god medieplattform, og kan ved å ta strategiske grep eie egen teknologi. Du trenger ikke lage alt innholdet selv, og det vil heller ikke skalere.

Din plattform kan derimot skalere. Jeg leste et sted at du planlegger en applikasjon, og det kan være første steg mot å eie teknologien selv. Ikke nøy deg med å betale andre for å bygge noe for deg, men krev å være deleier og involvert i strategien.

Du er opptatt av dyrevern, hva om du kan hjelpe andre opptatt av samme sak å finne sammen på din plattform. Du er opptatt av mote, hva om du kan hjelpe andre starte en blogg og nettbutikk på din plattform. Du er opptatt av psykisk helse, du kan hjelpe andre til å føle seg mindre alene. Gjennom teknologi.

Du kan bygge en plattform hvor unge jenter kan uttrykke seg. Dét har globalt potensial.

Retning tre er posisjons-fokusert

Du har fått og vil få mange flere tilbud om å knytte ditt navn opp til andre merkevarer, et bevis på din sterke posisjon. Det å tjene hundretusenvis eller millioner på avtaler som dette er åpenbart forlokkende, men hvorfor skal du bygge andres posisjon med ditt produkt? Du må bygge egen posisjon.

Hvilke varekategorier er viktigst for deg? Plukk ut et knippe og sats steinhardt på de først. Enten ved å kreve å gå inn som deleier i de produktene du velger ut som bærende for deg,  eller ved å bygge opp merkevaren fra bunnen selv. Ved å bygge opp produkter innenfor flere type produktkategorier styrker du din posisjon.

Se på Bjørn Dæhlie og Kari Traa, de lever ikke lenger av sporten sin men av produkter som styrker posisjonen. Du vil også møte en dag hvor du ikke lenger kan bedrive din ”sport” på samme nivå, og du bør ha bygget opp andre posisjoner før den tid kommer.

Gründere er den nye oljen

Jeg tror på deg Sophie Elise. Jeg ser gründeren i deg.

Kanskje du må hente ekstern finansiering, kanskje du må flytte utenlands, kanskje du må ha ansvaret for 10, 50, 100 ansatte, kanskje du må oppleve å kaldsvette når du legger deg fordi du har tatt vann over hodet. Og kanskje, bare kanskje vil du oppleve at du har bygget noe varig. En posisjon.

At du er en av de tre av de ti som lykkes med å starte et selskap.

Er det noe jeg angrer på her i livet er det at jeg ikke turte å satse stort før nå nylig. Den feilen kan du unngå.

Norge trenger deg.

De lager takboksen som kommer ned til deg

Har du stått i døråpningen på bilen og kavet for å få skiene opp i takboksen? Nå har selskapet Dropracks søkt om patent på oppfinnelsen som kan gjøre akkurat dette enklere for deg.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Les mer her.

 

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter