Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

- ... DNBs oppstartsbok passer for noen som går på videregående, sier gründer Jonas Tesfu. Foto: Dan Taylor/MediaPunk.io.
- ... DNBs oppstartsbok passer for noen som går på videregående, sier gründer Jonas Tesfu. Foto: Dan Taylor/MediaPunk.io. les mer

Refser DNB og Telenor

Gründer Jonas Tesfu kaller norske storselskapers engasjement for gründere falskt, dobbeltmoralsk og et forsøk på å pushe produkter.

DNB: – Vanskelig å ta på alvor.

Telenor: – Vi kan helt sikkert bli flinkere.

Økende oppmerksomhet om gründere i Norge og en eksplosjon i bruken av ordet omstilling har gjort at også store, etablerte bedrifters engasjement har økt. Flere har fått en synlig profil på arrangementer og programmer på den norske oppstartsscenen, men gründer Jonas Tesfu (31) stiller spørsmål om hvor dypt engasjementet stikker.

– Telenor, Schibsted, Statoil og DNB mener alle de er aktive parter på startup-scenen. Jeg mener de ikke er relevante, sier han.

Les debattinnlegg fra Opera i saken: Klar for gründerdugnad?

Etterlyser samarbeid

Tesfu er gründer i selskapet Style Advice og har vært en del av oppstartsmiljøet i Oslo de siste fire årene.

– Jeg sier ikke at det er deres ansvar å ta rollen som en som bidrar til å bygge et økosystem for gründere. Men når de først sier de skal gjøre det, gjør det ordentlig.

Tesfu etterlyser villighet til å samarbeide, samt å la gründere nyttegjøre seg av selskapenes kompetanse. Isteden blir de møt med et falskt, dobbeltmoralsk forsøk på å pushe produkter, ifølge Tesfu.

Om kritikken:

Rolf Assev.jpg 

– Historisk sett så kan nok kritikken fra Tesfu være grei, sier partner Rolf Assev i Startuplab, som er en viktig del av oppstartsscenen i Norge.

Men han legger raskt til at de lende bedriftene nå er iferd med å endre sin tilnmæring.

Assev har selv bakgrunn fra Opera, og Telenor er en av Startuplabs partnere.

– De innser at den beste innovasjonen ikke nødvendigvis kommer innenfra, sier Assev.

De store bedriftene har likevel et klart forbedringspotensial i å forstå at de kan ligger mer nytte i å bli oppstartsbedriftenes kunde, isteden for å forsøke det motsatte.

– For mange grundere så er det langt viktigere å få en første kunde enn å få sin første finansiering. Det er klart vi har alle mye å hente på et tettere samarbeid mellom næringslivet og startupbransjen.

Vis mer
– Kom tilbake når dere tilfører noe for gründere. For nå forsøker dere bare å pushe produkter. Kom ikke på innovasjonsarrangementer og å si at dere gjør nå er relevant for gründere, sier han.

Spesielt Telenor og DNB får gjennomgå:

– Vi utvikler en kommunikasjonsplattform, men det er større sjanser for at vi samarbeider med Deutsche Telekom enn med Telenor, til tross for at Telenor har sitt hovedkvarter ti minutter unna oss.

Deutsche Telecom driver i dag en rekke gründerprogrammer og har blant annet inkubatorer og akseleratorprogram for oppstartsbedrifter i Berlin, Krakow og Tel Aviv.

– Tenk om Telenor faktisk kunne tilby noe av verdi, som muligheten til å samarbeide, kompetanse, data eller nettverk, sier Tesfu.

Les også: Dette skjer når norske gründerbedrifter får et spark i rumpen

Les også: – For mange norske gründere går hjem klokken fire

Salgsmøte eller mentormøte?

Tesfus selskap var ett av tolv som i januar fikk investeringer fra Silicon Valley-teamet bak 500 Nordics samt en plass i deres nordiske intensivprogram.

Der deltok Telenor med det som ble kalt et mentor-møte. Tesfu beskriver det mer som et salgsmøte.

– I møter med Telenor forsøker de å pushe produkter – sms-tjenester. Men vi sitter ikke i møtet for å bli deres kunde. Det er ikke den relasjon man trakter etter i gründermiljøet. Vi er der for å finne måter å samarbeide på, sier Tesfu.

– Og det DNB driver med. De kan ta sin oppstartsbok og ...

– ... DNBs oppstartsbok passer for noen som går på videregående, sier Tesfu.

Før han fortsetter:

– DNB kaller seg relevante fordi de har oppstartstjenester. Jeg har brukt den to ganger. Det tok lengre tid for meg å starte bedrift gjennom oppstartstjenesten enn det tok å gjøre det selv.

Det eneste selskapet som får ros av Tesfu, er Opera, som blant annet har vært med å fasilitere 500 Nordics intensivprogram i Norge nå i februar.

– Opera har gitt oss tilgang på nøkkelkompetanse. De er med på brukerstudier. De bidrar faktisk, sier Tesfu.

«Vanskelig å ta på alvor»

– Denne kritikken har jeg vanskelig for å ta på alvor, sier informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB.

Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB kjenner seg ikke igjen i kritikken.
– Det blir som å kritisere Volvo for ikke å være opptatt av trafikksikkerhet,

Westerveld viser til at DNB har ansatt et team på fire oppstartsloser, som arbeider på fulltid med å hjelpe folk i gang med bedriften sin – helt gratis.

– Bare i 2015 hjalp vi over 3000 gründere i gang med å starte opp. Vi bruker også mye tid på å lytte til gründere. Deltar på og arrangerer seminarer og forsøker å være tilstede der vi mener vi har noe å bidra med, sier Westerveld.

– Og å få kritikk for at materialet vi lager, er tilpasset videregående elever – tar vi som et positivt signal. Det betyr at vi har klart å gjøre entreprenørskap enkelt, og det er jo nettopp det Norge trenger, sier Westerveld.

«Vi kan bli flinkere»

– Vi kan helt sikkert bli flinkere i vår relasjon med gründere og oppstarts-miljøer, men jeg kjenner meg ikke helt igjen i denne beskrivelsen, sier kommunikasjonssjef Atle Lessum i Telenor.

Kommunikasjonssjef Atle Lessum i Telenor ber Tesfu ta kontakt med selskapet.
Og fortsetter:

– Jeg har absolutt inntrykk av at vi blir sett på som en seriøs og god samarbeids- og samtalepartner. Vi åpner våre nettverk for oppstartsmiljøer og gründere gjennom ulike arenaer, ikke minst gjennom vår årlige Digital Winners-konferanse der oppstartsbedrifter deler scenen med etablerte spillere, sier Lessum.

Han legger til at de gjerne vil høre mer om hva Tesfu mener og oppfordrer ham til å ta kontakt med Telenor.

Les hele avisen

De lager takboksen som kommer ned til deg

Har du stått i døråpningen på bilen og kavet for å få skiene opp i takboksen? Nå har selskapet Dropracks søkt om patent på oppfinnelsen som kan gjøre akkurat dette enklere for deg.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Les mer her.

 

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå