Økende oppmerksomhet om gründere i Norge og en eksplosjon i bruken av ordet omstilling har gjort at også store, etablerte bedrifters engasjement har økt. Flere har fått en synlig profil på arrangementer og programmer på den norske oppstartsscenen, men gründer Jonas Tesfu (31) stiller spørsmål om hvor dypt engasjementet stikker.

– Telenor, Schibsted, Statoil og DNB mener alle de er aktive parter på startup-scenen. Jeg mener de ikke er relevante, sier han.

Les debattinnlegg fra Opera i saken: Klar for gründerdugnad?

Etterlyser samarbeid

Tesfu er gründer i selskapet Style Advice og har vært en del av oppstartsmiljøet i Oslo de siste fire årene.

– Jeg sier ikke at det er deres ansvar å ta rollen som en som bidrar til å bygge et økosystem for gründere. Men når de først sier de skal gjøre det, gjør det ordentlig.

Tesfu etterlyser villighet til å samarbeide, samt å la gründere nyttegjøre seg av selskapenes kompetanse. Isteden blir de møt med et falskt, dobbeltmoralsk forsøk på å pushe produkter, ifølge Tesfu.

– Kom tilbake når dere tilfører noe for gründere. For nå forsøker dere bare å pushe produkter. Kom ikke på innovasjonsarrangementer og å si at dere gjør nå er relevant for gründere, sier han.

Spesielt Telenor og DNB får gjennomgå:

– Vi utvikler en kommunikasjonsplattform, men det er større sjanser for at vi samarbeider med Deutsche Telekom enn med Telenor, til tross for at Telenor har sitt hovedkvarter ti minutter unna oss.

Deutsche Telecom driver i dag en rekke gründerprogrammer og har blant annet inkubatorer og akseleratorprogram for oppstartsbedrifter i Berlin, Krakow og Tel Aviv.

– Tenk om Telenor faktisk kunne tilby noe av verdi, som muligheten til å samarbeide, kompetanse, data eller nettverk, sier Tesfu.

Les også: Dette skjer når norske gründerbedrifter får et spark i rumpen

Les også: – For mange norske gründere går hjem klokken fire

Salgsmøte eller mentormøte?

Tesfus selskap var ett av tolv som i januar fikk investeringer fra Silicon Valley-teamet bak 500 Nordics samt en plass i deres nordiske intensivprogram.

Der deltok Telenor med det som ble kalt et mentor-møte. Tesfu beskriver det mer som et salgsmøte.

– I møter med Telenor forsøker de å pushe produkter – sms-tjenester. Men vi sitter ikke i møtet for å bli deres kunde. Det er ikke den relasjon man trakter etter i gründermiljøet. Vi er der for å finne måter å samarbeide på, sier Tesfu.

– Og det DNB driver med. De kan ta sin oppstartsbok og ...

– ... DNBs oppstartsbok passer for noen som går på videregående, sier Tesfu.

Før han fortsetter:

– DNB kaller seg relevante fordi de har oppstartstjenester. Jeg har brukt den to ganger. Det tok lengre tid for meg å starte bedrift gjennom oppstartstjenesten enn det tok å gjøre det selv.

Det eneste selskapet som får ros av Tesfu, er Opera, som blant annet har vært med å fasilitere 500 Nordics intensivprogram i Norge nå i februar.

– Opera har gitt oss tilgang på nøkkelkompetanse. De er med på brukerstudier. De bidrar faktisk, sier Tesfu.

«Vanskelig å ta på alvor»

– Denne kritikken har jeg vanskelig for å ta på alvor, sier informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB.

Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB kjenner seg ikke igjen i kritikken.
Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB kjenner seg ikke igjen i kritikken. (Foto: Stig Fiksdal)
– Det blir som å kritisere Volvo for ikke å være opptatt av trafikksikkerhet,

Westerveld viser til at DNB har ansatt et team på fire oppstartsloser, som arbeider på fulltid med å hjelpe folk i gang med bedriften sin – helt gratis.

– Bare i 2015 hjalp vi over 3000 gründere i gang med å starte opp. Vi bruker også mye tid på å lytte til gründere. Deltar på og arrangerer seminarer og forsøker å være tilstede der vi mener vi har noe å bidra med, sier Westerveld.

– Og å få kritikk for at materialet vi lager, er tilpasset videregående elever – tar vi som et positivt signal. Det betyr at vi har klart å gjøre entreprenørskap enkelt, og det er jo nettopp det Norge trenger, sier Westerveld.

«Vi kan bli flinkere»

– Vi kan helt sikkert bli flinkere i vår relasjon med gründere og oppstarts-miljøer, men jeg kjenner meg ikke helt igjen i denne beskrivelsen, sier kommunikasjonssjef Atle Lessum i Telenor.

Kommunikasjonssjef Atle Lessum i Telenor ber Tesfu ta kontakt med selskapet.
Kommunikasjonssjef Atle Lessum i Telenor ber Tesfu ta kontakt med selskapet.
Og fortsetter:

– Jeg har absolutt inntrykk av at vi blir sett på som en seriøs og god samarbeids- og samtalepartner. Vi åpner våre nettverk for oppstartsmiljøer og gründere gjennom ulike arenaer, ikke minst gjennom vår årlige Digital Winners-konferanse der oppstartsbedrifter deler scenen med etablerte spillere, sier Lessum.

Han legger til at de gjerne vil høre mer om hva Tesfu mener og oppfordrer ham til å ta kontakt med Telenor.

Les hele avisen

De lager takboksen som kommer ned til deg

Har du stått i døråpningen på bilen og kavet for å få skiene opp i takboksen? Nå har selskapet Dropracks søkt om patent på oppfinnelsen som kan gjøre akkurat dette enklere for deg.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Les mer her.

De lager skiboksen som kommer ned til deg
Har du stått i døråpningen på bilen og kavet for å få skiene opp i takboksen? Nå har selskapet Dropracks søkt om patent på oppfinnelsen som kan gjøre akkurat dette enklere for deg. Møt dem i DNs pitchekonkurranse denne uken.
01:09
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.