Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Mari Hæreid, markedsansvarlig i Vio. Se hennes nylige opp- og nedturer på dngrunder.no.
Mari Hæreid, markedsansvarlig i Vio. Se hennes nylige opp- og nedturer på dngrunder.no. les mer

– Hvorfor skal alle nyutdannede bli sjef med en gang?

BLOGG: Det er forskjell på en sjefsstilling i gründerverdenen og det vanlige arbeidslivet, skriver førstegangsgründer Mari Hæreid

Bloggeren: Førstegangsgründeren

Mari Hæreid (26).

Utdannet ved Entreprenørskolen på NTNU i Trondheim.

Markedsansvarlig i Vio, som hun har startet sammen med daglig leder Agnes Dyvik, teknisk ansvarlig Kristoffer Larsen og produkt­ansvarlig André Wærness-Vold.

Vio forsøker å bli magasinjournalistikkens svar på Netflix. I februar gikk tjenesten fra beta til live. Foreløpig har Vio pilotavtaler med blant annet Egmont Publishing, Aller Media, Bonnier Media og Dagens Næringsliv.

Mer om Vio: vio.no

Vis mer

Hva er det som er viktig for deg? Å skape noe? Å lære? Penger? Berømmelse? Suksess?

Mange har et mål om å bli sjef. Sikkert på grunn av flere av de overnevnte faktorene som følger med denne stillingen.

Men hvorfor skal alle nyutdannede bli sjef med en gang? Er ikke en lederrolle noe man opparbeider seg? En utmerkelse etter mange års arbeidserfaring?

Gründerbloggerne

DNgründers fem bloggere skal fremover gi et innblikk i norsk gründerliv, i spennet fra den profesjonelle serigründeren, med milliardnoteringer bak seg, til den selvstendige næringsdrivende som ønsker å drive sin egen småbedrift.

Du vil kunne lese ukentlige oppdateringer fra enten førstegangsgründeren (Mari Hæreid), seriegründeren (Bente Sollid Storehaug), maktfaktoren (Anita Krohn Traaseth), vekstgründeren (Kjartan Slette) og den selvstendig næringsdrivende (Camilla Stenberg).

Vis mer
 --

Man kan si at jeg tok en liten snarvei. Ved å bli gründer ble jeg min egen sjef. Dette ble jeg før jeg hadde opparbeidet med noe særlig erfaring fra næringslivet.

Men det er forskjell på en sjefsstilling i gründerverdenen og det vanlige arbeidslivet.

Å bli sjef i en større bedrift ser jeg på som en utmerkelse. Å bli sjef er synonymt med å oppnå suksess. Enten det er fordi at du har klatret i rangstigen innad i bedriften, eller fordi du har opparbeidet deg kompetanse og erfaring annen steds.

--

Betegnelsen på sjefer i en oppstart, derimot, er mennesker som vil oppnå suksess. Og ikke nødvendigvis i form av penger eller berømmelse, men i form av tilpasning mellom et marked i endring og et nytt produkt.

Ved å være en del av et lederteam, blant gründerne i et selskap, har jeg en ordentlig innflytelse på det vi skaper. Mine visjoner gjenspeiles i produktet.

Men mesteparten av tiden min går med til å gjøre helt vanlige arbeidsoppgaver. Som en liten oppstart med få teammedlemmer har man begrenset arbeidskapasitet og er avhengig av at alle utfører arbeidsoppgaver - ikke delegerer oppgaver, som man ofte gjør som sjef i en større bedrift.

--

Jeg har uansett ingen å delegere oppgaver til. I en oppstartsfase er man avhengig av å kunne løpe raskt. Med for mange team-medlemmer kan ting bli vanskelig å koordinere. Flere kokker, mer søl. Derfor har vi hittil bare vært seks på teamet.

Da er det også kjekt at vi har variert kompetanse og kan fylle flere roller. Jeg kan litt av alt, og bidrar på flere områder. Jeg jobber med alt fra markedsføring, presse og produktdesign til artikkelpublisering, søknadskriving og økonomianalyser.

Og fremfor å ha en CEO, en CFO og en Key Account Manager, har vi Agnes, vår daglig leder, som er litt av alt!

--

Men nå trenger vi ikke flere poteter. Vi trenger skarpe hoder med spisskompetanse.

Vi trenger arbeidshester. Vi trenger startupsjeler med lidenskap for det de driver med, mennesker som vil være med å skape, å bygge. Vi vil ha med oss flere som vil være med å skape suksess.

Men hvor finner man slike mennesker?

De lager takboksen som kommer ned til deg

Har du stått i døråpningen på bilen og kavet for å få skiene opp i takboksen? Nå har selskapet Dropracks søkt om patent på oppfinnelsen som kan gjøre akkurat dette enklere for deg.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Les mer her.

 

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter