Nylig ble retningslinjene for bruk av tjenestene lagt ut på intranettet til NRK. Der ble det gjort klart at ansatte ikke vil få refundert reiser som eventuelt utføres via Uber og Airbnb, to tjenester som er blitt synonyme med den fremvoksende delingsøkonomien.

Ifølge økonomidirektør Ole André Hansen er det to særskilte grunner til at de ansatte ikke får godtgjort reiser med tjenestene, selv om de ofte er billigere enn etablerte taxiselskaper og hoteller.

  • NRK er underlagt regler for offentlige anskaffelser og har rammeavtaler på bruk av taxi, hoteller i hele landet.
  • Når det kommer til Airbnb vurderer NRK foreløpig at sikkerhetsaspektet ved leie av privatboliger ikke er tilfredsstillende.

– Når vi sender folk for å bo på avtalehoteller vet vi mer om rømningsveier ved brann og den type ting, så dette har vært av hensyn til medarbeiderne. Det er også viktig at vi faktisk vet hvor folk bor og kan komme i kontakt med overnattingsstedet eller hotellkjeden. Hendelsene i Brussel er dessverre et eksempel på at dette av og til er aktuelt for oss, sier Ole André Hansen.

Men Hansen vedgår også at en av grunnene til at NRK nå sier nei til Uber og Airbnb er skepsis til tjenestene. DN er kjent med at flere NRK-ansatte skal ha reagert på refusjonsnekten, særlig ved bruk av Uber eller Oslo Taxi.

– Vi har avtalepartnere vi i utgangspunktet skal bruke. Det vi ser på kvitteringer når folk har brukt Uber, er at de mangler ganske mye i forhold til kvitteringer fra for eksempel Oslo Taxi. Vi er usikre på hvorvidt de oppgir omsetning, om det blir betalt moms og så videre, sier Hansen og fortsetter:

– Vi er foreløpig der at vi ikke ønsker å gjøre noe galt. NRK er finansiert av en avgift staten krever fra innbyggerne. Da må vi også være forsiktige med tanke på å gjøre ting riktig, sier Hansen.

Han vil imidlertid ikke legge begrensninger på NRK-korrespondenter i utlandets bruk av Uber.

Blandede reaksjoner

Begge tjenestenes inntog i Norge er blitt tatt imot med blandede reaksjoner.

Mens selskapene er blitt tatt inn i varmen av NHO-organisasjonen Abelia, har blant annet LO, Taxiforbundet og reiselivsaktører krevd tiltak som fører til at tjenestene blir sterkere regulert i Norge.

Det har ført til at finansminister Siv Jensen i starten av mars satte ned et utvalg som i løpet av det neste året skal se på flere aspekter ved delingsøkonomien – deriblant gjeldende lover og reguleringer og arbeidslivsforhold.

I det utvalget sitter innovasjonsprofessor Tor W. Andreassen fra Norges Handelshøyskole.

– Grunnene NRK oppgir er legitime, hvis det er slik at de har rammeavtale med drosjeaktører som er rimeligere enn Uber. Når det gjelder tryggheten for de ansatte på Airbnb, er også det et reelt argument, sier Andreassen, og viser til ratingsystemet Airbnb har som det eneste som potensielt kan fortelle noe om sikkerheten hos utleieren.

«Drivanker»

Han stiller imidlertid spørsmål ved den tredje forklaringen.

– Denne institusjonelle motstanden mot en ny type ressursutnyttelse er den største utfordringen for delingsøkonomien. Det kan hende at NRKs motiver er ærlige, men det kan også være at de føler presset fra for eksempel arbeidstagerforeninger. Delingsøkonomien vil gjøre at mange aktører står overfor store omveltninger på mange områder, sier Andreassen, og legger til:

– Det er masse gode ting ved delingsøkonomien som vi må få med oss videre: Det er innovasjonselementet, omstillingselementet og det grønne elementet. Jeg får ofte inntrykk av at det gamle og etablerte ber om beskyttelse mot det nye. Det burde kanskje heller vært motsatt, at det nye trenger beskyttelse mot det gamle. NRK og andre store statlige organisasjoner må passe seg for å bli et drivanker i utviklingen, dersom ordningene de har innført viser seg ikke å ha forankring i virkeligheten, sier Andreassen.

Ikke alle organisasjoner med statlig tilknytning går så langt som NRK.

Innovasjon Norge har for eksempel ingen retningslinjer for bruk av tjenester som Uber og Airbnb.

– Vi har så langt ingen særskilte retningslinjer med tanke på å godkjenne eller avvise utlegg på reiseregninger fra ulike tjenester som Uber eller Airbnb tilbyr. Vi er selvfølgelige åpne for de mulighetene og løsningene som delingsøkonomien gir oss, forutsatt at det er i tråd med lover og regler. Vårt viktigste fokus vil alltid være våre kollegaers sikkerhet når de er på reise og vi vil aldri gå på akkord med dette, sier Yvonne Fosser, hr-direktør i Innovasjon Norge.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.