Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Seriegründer Bente Sollid Storehaug skriver om hvordan bedriften din kan unngå å bli slukt av gjedda i sivet.
Seriegründer Bente Sollid Storehaug skriver om hvordan bedriften din kan unngå å bli slukt av gjedda i sivet. les mer

De nådeløse gjeddene i sivet

BLOGG: Mange virksomheter ruller ut fremtidsrettede teknologier for å holde tritt med den teknologiske utviklingen, men ofte er det dessverre sløsing med både tid og penger.

Bloggeren: Seriegründeren

Bente Sollid.jpg

Bente Sollid Storehaug (47).

Startet som redaktør i Kyst-Nytt 19 år gammel. På 1990-tallet ble hun rikskjendis og fikk tilnavnet «internettdronningen» da selskapet hun etablerte, Digital Hverdag, ble fusjonert med New Media Science som igjen ble børsnotert i Sverige under navnet Cell Network, med en markedsverdi i milliardklassen.

Sammen med mannen Jan Sollid Storehaug har hun hentet inn over 700 millioner kroner til forskjellige prosjekter opp gjennom årene.

Leder i dag den nordiske satsingen til det franske reklameteknologiselskapet ESV Digital. Medgründer Dot Global, som handler det nye toppnivådomenet .global (alternativer til .com og .no). Sitter i flere styrer og utvalg, blant annet i styret til det fremadstormende teknologiselskapet Cxense og i kulturminister Linda Hostad Hellelands Næringspolitisk råd.

Mer info: digitalhverdag.media

Vis mer
Digitalisering endrer de fleste bransjer. Det er opplest og vedtatt i 2016. Likevel er det mange ansatte som ikke tar sine egne ledere på alvor. Jeg blir ofte bedt om å holde kraftige wake-up-calls. Det handler ikke lenger om de ulykksalige blunderne til Nokia og Kodak. Hele bransjer står i fare for å bli borte.

Mange bransjer vil dø. De fleste lever i frykt for gjedda i sivet. Denne nådeløse fisken har omtrent samme jaktinstinkt som disruptive entreprenører. Den ligger og lurer i sivet og bare venter på muligheten til å slå til mot et bytte.

--

Uber og AirBnB er ikke gjedder etter min definisjon. De konkurrerer først og fremst om markedsandeler på omtrent samme vilkår som de tradisjonelle taxiselskapene og hotellkjedene.

De disruptive aktørene har en helt annen jaktteknikk enn aktørene som opererer innenfor mellommanns-økonomien. Konsekvensene er også mer dyptgripende.

--

Steve Jobs var disruptiv da Apple lanserte sin første utgave av iPhone. Lanseringen av smarttelefonen ligner til forveksling et bakholdsangrep.

For meg står smarttelefonen som den største og viktigste endringen på nettet. Den bidro til at flere kom på nett og kan i stor grad forklare det akselererende tempoet vi i dag opplever.

Mobiltelefonen gikk fra å være telefon til å bli en mobil og personlig super-computer. Jobs overrasket konkurrentene og skapte et helt nytt marked for mobile Internett-tjenester.

Nå avdøde Steve Jobs presenterer verden for Iphonen9. januar, 2007. (AP Photo/Paul Sakuma)
 

Det er ikke lett å slippe unna gjedda i sivet. I likhet med digitaliseringen spiser den det meste. I mange innsjøer har den gjort betydelig skade ved at bestander på det nærmeste har blitt utryddet.

Digitalisering, robotisering og kunstig intelligens destruerer også produkter, yrker og bransjer. Kapitalismen er nådeløs slik.

--

Hvilke bransjer står for tur?

Jeg er mentor for en dyktig revisor. Hun kunne fortelle meg om en undersøkelse blant norske regnskapsførere. 70 prosent av disse har liten tro på at deres bransje vil endre seg radikalt de neste årene.

Det er farlig å lukke øynene og svømme videre i dagens farvann. Sjansen for at nettopp regnskapsførere vil møte sin gjedde, er rimelig stor.

--

Gründerbloggerne

DNgründers fem bloggere skal fremover gi et innblikk i norsk gründerliv, i spennet fra den profesjonelle serigründeren, med milliardnoteringer bak seg, til den selvstendige næringsdrivende som ønsker å drive sin egen småbedrift.

Du vil kunne lese ukentlige oppdateringer fra enten førstegangsgründeren (Mari Hæreid), seriegründeren (Bente Sollid Storehaug), maktfaktoren (Anita Krohn Traaseth), vekstgründeren (Kjartan Slette) og den selvstendig næringsdrivende (Camilla Stenberg).

Vis mer
Nettskyen er en annen megatrend bidrar til å akselerere tempoet på nettet. Aldri før har det vært enklere å forstyrre tradisjonelle aktører. Både markedsføringsbransjen og finansbransjen opplever en eksplosiv vekst av nye selskaper og software-løsninger.

Bankene er spesielt utsatt. Ikke bare er EU i ferd med å vedta et nytt betalingsdirektiv som vil kunne gi tredjeparter – som selv ikke er bank – adgang til kundenes bankkonti.

I slutten av mai reiser jeg til Silicon Valley for å se nærmere på spennende fintech-selskaper. Flere tusen selskaper kjemper om posisjoner innenfor dette spennende området. Det investeres mer penger i disse selskapene enn i den tradisjonelle banknæringen.  Flere titalls av disse selskapene er allerede enhjørninger (selskaper verdsatt til mer enn én milliard dollar).

Mange spår at dagens personbanker vil dø og at bank- og forsikring vil være den industrien som blir mest forstyrret av disruptive aktører de neste ti årene. Bankene  er med andre ord den bransjen som vil være mest utsatt for å forsvinne.

--

Brett King, grunnleggeren av mobilbank-appen Moven, tror banknæringen vil oppleve større endringer de neste ti årene enn de foregående 300 år. Det kan minne om de endringene mediebransjen lenge har strevet med å håndtere. Sannsynligvis vil bankene dras gjennom en enda tøffere digital transformasjon.

Tar vi dette scenarioet på alvor?

DNB legger ned filialer i Norge. Det siste året har rekordmange bankfilialer blitt lagt ned i USA.

En åpenbar forklaring er at stadig flere får tilgang til Internett. Selv om fire milliarder mennesker fortsatt ikke har tilgang til nettet, er det forventet at to tredjedeler av jordens befolkning vil være på nett innen 2020.

En sterk pådriver i dette arbeidet er Mark Zuckerbergs Internet.org og Googles Project Loon. Det betyr ytterligere tre milliarder globale forbrukere.

Medieselskaper som Schibsted har for lengst erklært at de er et teknologiselskap. Det samme vil skje med fremtidens banker. Vil bank være ensbetydende med en sterk og funksjonell mobil-app?

--

Stordata er en annen viktig megatrend med stor gjennomslagskraft.

Smarttelefonen er den mest personlige enheten vi bruker på nettet. Den inneholder vedifull informasjon om våre kjøpsbeslutninger, økonomiske stilling og våre behov. De fremtidige bankene vil være ansiktsløse, men funksjonelle, åpne døgnet rundt, personlige og responsive.

Den fremtidige banken ligger i lommen vår.

Millioner av kunder har allerede et mobilt forhold til sin bank. På et vipps lastet 1,6 millioner nordmenn ned vennebetalings-appen til DNB.

Det gir mening å møte kundene på denne måten. Responsen i markedet vitner også om forståelse for kundenes behov og adferd.

Vipps var neppe lønnsom fra start, men den vil kunne bli en viktig byggesten når DNB skal utvikle sin mobile bank for dagens nettgenerasjon.

Mobilappen Vipps har blitt lastet ned 1.6 millioner ganger. Foto: Adrian Nielsen
 

Det gjelder mest av alt å ikke bli et nytt Kodak. Eller Nokia. Begge disse gigantene så ikke gjedda som lurte i sivet. Teknologiutviklingen tok dem på senga.

Så hva bør du gjøre for å unngå å bli slukt av gjedda?

Langt inne i de dype skogene i Østmarka kan du stå på en gammel bro og se gjedda stå helt stille i sivet. Vi som står på broen har full oversikt over hva gjedda har tenkt å gjøre. Vi kan til og med fange gjedda. De som svømmer rundt i sivet, ser ikke skogen for bare trær.

La det være min avslutning. Skaff deg overblikk. Da har du i allefall en fair sjanse til å overleve når disruptive aktører slår til mot din bransje og dine forretningsmodeller.

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter