Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Kjartan Slette (til venstre) og Thomas Walle driver et selskap som skal gjøre det mulig å sende skreddersydde mobil-annonser til kunder idet de går inn i butikker som Barneys på Manhattan. Foto: Johannes W. Berg
Kjartan Slette (til venstre) og Thomas Walle driver et selskap som skal gjøre det mulig å sende skreddersydde mobil-annonser til kunder idet de går inn i butikker som Barneys på Manhattan. Foto: Johannes W. Berg les mer

Oppstart henter penger

Oslo-firmaet Unacast henter drøyt 40 millioner kroner i frisk kapital.

Unacast

Teknoselskap med hovedkontor i Oslo.

Lager løsninger som kobler posisjoneringsdata med data fra nettet. Bruker data fra såkalte nettvarder, som finnes i mange butikker.

Kunder som laster ned en egen app, kan dermed få skreddersydde annonser på mobilen når de befinner seg i butikken.

12 ansatte i Oslo og New York.

Vis mer
Finske Open Ocean Capital, norske Investor samt et par amerikanske investorer går inn med fem millioner dollar i det to år gamle selskapet.

Unacast vil ikke opplyse hva dette priser butikken til, men sier at grunnleggerne vil beholde majoriteten i selskapet.

– Vi hadde ikke trengt å hente penger så raskt, men annonsepartnerne våre ønsker mer data, sier grunnlegger Thomas Walle.

Unacast, som ble etablert i 2014, lager annonseteknologi. Målet er å doble staben i Oslo og New York det neste året.

Selskapet ledes av Thomas Walle og Kjartan Slette, som tidligere jobbet i strømmeselskapet Wimp/Tidal.

De tilbyr løsninger som skal gjøre det mulig å sende reklame til mobiltelefoner tilpasset kundens fysiske posisjon.

Nettvarder

Ved hjelp av såkalte nettvarder i butikker kan kunden få melding om at for eksempel poteter er på tilbud når man besøker kjøpmannen på hjørnet.

Tapad-sjef Are Traasdahl, som har bistått Unacast i USA, blir nå formell rådgiver for selskapet.

– Teknologien er veldig spennende. De har kommet godt i gang, men er avhengig av å få ordentlig skala, sier Traasdahl, som sitter igjen med milliardgevinst etter at han nylig solgte selskapet sitt til Telenor.

Stadig flere butikker har slike nettvarder eller «beacons» i lokalene. Unacast hevder å nå rundt en tredel av dem via sine samarbeidspartnere.

– Vi gjør det mulig å samle inn, strukturere og harmonisere slike data. Dette er en helt ny bransje, så ingen har tatt det tunge løftet tidligere. Flere og flere er interessert i våre standarder, sier Walle.

Investorer på gjerdet

Dette er andre gang selskapet henter penger. Ingen av investorene fra ifjor vår er med i denne runden.

DN har tidligere skrevet at forrige runde priset selskapet til cirka 40 millioner kroner. Gründerne vil ikke opplyse om dagens verdsettelse, men siden de beholder majoriteten betyr det at selskapet har en papirverdi på minst 82 millioner kroner.

De nye medeierne er Investinor, et statlig investeringsselskap med base i Trondheim, samt finske Open Ocean Capital, som var tidlig investor i databaseselskapet MySQL.

Unacast henter penger på et krevende tidspunkt. Etter kraftig ekspansjon de siste årene, har markedet for såkornkapital tørket inn i USA.

Nedgangen var på hele 25 prosent i første kvartal. Dette er det største fallet siden dot com-krasjet på begynnelsen av 2000-tallet, ifølge Wall Street Journal.

– Investorene er veldig mye mer forsiktig. De vil kun investere i stjerneskudd som kan bli virkelig store. Før kastet man lodd i hytt og vær, sier Walle.

 

LES OGSÅ OM:

Dramatisk fall presser prisene: Rekordfå boliger til salgs  (+)

Leger sier de jobber 924 årsverk gratis  (+)

Norsk oppkjøpsfond: Hamstrer dansk vind (+)

Torgrim Eggen om kulturforlagenes harrytur: Dirty business (+)

 

SE PÅ DNTV:

 

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter