– Presset om å alltid måtte innovere er der. Du vet at du har laget en suksess, men vet også at på et eller annet tidspunkt vil det gå nedover med den suksessen, sier daglig leder Erlend Haugsdal (27) i Dirtybit, spillselskapet han startet sammen med Nicolaj Petersen (26).

Deres første spill, «Drop the Box» (2011), tjente akkurat nok til å dekke kostnadene til det neste, «Fun Run» (2012). Det ble en megahit. «Fun Run» gikk til topps på dag-til-dag-listene over de mest nedlastede appene i USA og gjorde de unge spillgründerne til millionærer.

Eksplosjon i markedsbudsjett

Men innen de skulle lansere oppfølgeren «Fun Run 2» i desember 2014, hadde det skjedd et voldsomt skifte i mobilspilløkonomien: Markedsføringsbudsjettene til konkurrenter som finske Supercell, som ble stiftet et knapt år før Dirtybit, hadde eksplodert. Supercell brukte over 3,7 milliarder kroner på markedsføring av sine spill i 2014, ifølge Financial Times. Små spillselskaper befant seg i en situasjon hvor de var priset ut fra å kunne drive tradisjonell markedsføring. Ved utgangen av fjoråret estimerte Fiksu, som driver analyse av mobilmarkedsføring, at man trengte et markedsføringsbudsjett på 1,6 millioner kroner bare for å nå topp-25-listen i USA.

– Markedet blir bare tøffere og tøffere, sier Haugsdal.

Fordelene borte

I tillegg hadde «Fun Run» i 2012 hatt fordelen av å være en av de aller første mobilspillene hvor man kunne spille mot hverandre i samtid.

– Vi fikk veldig mye gratis markedsføring på grunn av det. Da oppfølgeren vår kom, var det veldig mange slike spill, og antallet apper generelt hadde eksplodert, så konkurransen med å komme opp på topplisten var mye hardere, sier Haugsdal.

Likevel klarte de det.

Om «Fun Run 2» ikke ble USAs mest nedlastede, så ble oppfølgeren på et tidspunkt den nest mest nedlastede appen. Og kanskje viktigst: spillet har flere hundre tusen daglige aktive brukere, ifølge Haugsdal.

Det gjør at selskapet nå har hatt spillinntekter på over 59 millioner kroner, med et akkumulert overskudd før skatt på 34,8 millioner kroner.

Tenker nytt spill hver måned

Suksessoppskriften har vært kreativ markedsføring (se spillskapernes tips i egen sak). I tillegg bruker selskapet to arbeidsdager hver måned til å diskutere og utvikle nye spillideer.

– Vi kaller det for «game jam», sier markedsføringssjef Anette Ståløy (35).

– Vi prøver å generere ideer hele året. Venter du til du er på det punktet at du absolutt må sette deg og lage noe nytt, blir det mye vanskeligere, sier Haugsdal.

Bank til å feile

En annen finsk spillgigant, Rovio, måtte ifjor si opp 38 prosent av sine ansatte da populariteten til Angry Birds-serien begynte å falle. For stor risiko bundet opp i én enkelt spillserie ble utpekt som årsaken.

Dirtybit har gjort to forsøk utenfor Fun Run-serien, med «Shiprekt» og «Dino Dash» – foreløpig uten lignende suksess. Men selskapet har nå også 16 millioner kroner i banken, som gir det rom til å feile stort noen ganger uten at det blir avgjørende.

– Målet har vært å ha penger til mellom ett og to år som bare ligger der. Det er en måte å kontre angsten som knytter seg til at det neste spillet må gå bra. Vi må ikke sparke ti prosent av staben bare ett spill går dårlig, sier Petersen.

I desember kommer etter planen det tredje spillet i Fun Run-serien. Hva brukerne kan vente seg der forsøker spillskaperne å si så lite som mulig om.

– Det tar mye større steg enn «Fun Run 2» gjorde fra det første spillet, er det eneste Haugsdal vil si.

Dirtybit-gründerne har satt seg små og store mål om brukertall, omsetning og alt annet – med belønninger bak hver post-it-lapp. Fredag dro hele arbeidsplassen i klatrepark etter å ha nådd nok et mål.
Dirtybit-gründerne har satt seg små og store mål om brukertall, omsetning og alt annet – med belønninger bak hver post-it-lapp. Fredag dro hele arbeidsplassen i klatrepark etter å ha nådd nok et mål. (Foto: Paul S. Amundsen)
 

 

 

LES OGSÅ OM:

Gutteklubben Grei har fått konkurranse av Kvinneklubben hjerte, hjerte, fineste: Kvinneklubben «Fineste du!» dnPlus

Når eldre arbeidstakere er mindre produktive: Vil kutte seniorenes lønn dnPlus

Typisk damer å være vanskelig å like? Toppdamer og kvinnekortet dnPlus  

Vinner Follo-jobber:  Kjøper norsk arbeidskraft dnPlus  

Vurderer å flytte langrutene fra Oslo: Vurderer å rømme fra flyavgiften dnPlus

 

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.