Da Cutters kom på banen med sitt konsept i vinter, ble de sammenlignet med McDonalds av bransjetopp og Adam & Eva-gründer Øistein Bjørndal.

Men det unge selskapet har fortsatt å vokse, og har nå blant annet mobile popup-salonger på Oslo City, og kommer med en i Storgata i Oslo i juli.

Nå henter gründerne Andreas Kamøy (28) og Kristian Hauge Solheim (27) én million kroner fra investeringsselskapet Bauer Group.

Kristian Hauge Solheim, gründer i Cutters.
Kristian Hauge Solheim, gründer i Cutters. (Foto: Privat)
– Pengene skal hovedsakelig brukes til å åpne nye salonger. Vi er ganske gode til å ha lave kostnader per salong, og de vi får opp kjapt nå skal være med på å viderefinansiere nye salonger. Det er den kortsiktige planen, sier Solheim.

Les også: 20 år gammel avføring fra bergenser har blitt behandling for diaré

Går i pluss

Han sier selskapet har gått i pluss siden dag én - og merker at det er litt lettere å få innpass hos aktørene de ønsker å leie plass hos.

– Før måtte vi ringe på og banke på dører, men nå er det flere som har lyst at vi skal leie hos dem, sier Solheim.

Fra før av har to av gründerne bak Adams Matkasse, Lasse Carlsen Smedsvig og Harald Aalvik, bidratt med 75.000 kroner hver. Også selskapet Momentum partners har investert i Cutters.

Les også: Kygo er blitt mangemillionær

Teknologi

Pengene fra Innovasjon Norge kommer øremerket med et krav om å bruke de på teknologisk utvikling av Cutters-konseptet.

– Det ene er å utvikle skissene og tegningene vi har på popupbiten - der vi kan dra ut til folk og levere frisørtjenesten. Vi ser for oss at frisøren i fremtiden kan ha med en trillekoffert med alt som trengs av utstyr, sier Solheim, og fortsetter:

– Det andre er å utvikle drop-in-systemet, og videreutvikle løsningene vi har på ventetid og virtuell kø, sier Solheim.

– Stort og meningsfullt marked

Karl-Axel Bauer (34), som har bakgrunn fra McKinsey, har sammen med broren Nicolai startet selskapet Bauer Group, som skal være et drifts- og investeringshus innenfor retail-segmentet.

Bauer forteller at årsaken til at det nå går inn i Cutters, er at konseptet er utrolig spennende.

- Vi vurderte å starte opp samme konsept selv, faktisk. Cutters representerer noe av det mest spennende som skjer innen retail på lik linje med f.eks. Kolonial.no - de har gått rett inn i en bransje som har godt av å få noe nytt som utfordrer det gamle. Fra kundesiden tror jeg det er et stort og lønnsomt marked de går etter. Det er et segment, men det segmentet kan bli veldig stort, sier Bauer.

DN skrev nylig om tidligere McKinsey-partner Trond Riiber Knudsen, som sluttet i fjor sommer, og har begynt å investere i gründerbedrifter.

I tillegg til kjerneområdene drift- og eiendom, skal Bauer Group også drive med dette.

- Vi ønsker å tilby såkornkapital til bedrifter som satser på nye, innovative konsepter innen retail. Vi har blant annet gått inn i Lotel, Kolonial.no og nå Cutters, og vi planlegger å gå inn i 5-10 prosjekter per år fremover. Gitt vår bakgrunn er det naturlig at vi også tilbyr rådgivning og eventuelt styreplass.

LES OGSÅ OM:

"Alle" vil ha butikkjobb: 65.352 søkere til 1347 jobber dnPlus (+)

Beskyldes for grove kontraktsbrudd: Statoil anklages for «landeveisrøveri» dnPlus   (+)

Sivilingeniør har søkt 100 jobber uten napp: Fra lesesal til jobbtrøbbel dnPlus (+)

Svenskenes prisforventninger til boligmarkedet stuper: Nervøst boligmarked i Sverige dnPlus (+)

- Anbefalt av DNtv:

De beste taxfreekjøpene
Ut og reise i sommer? Her er de ti beste kjøpene på flyplassens taxfree.
05:26
Publisert:

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.