- På mange måter er det mitt beste råd - å vente så lenge som praktisk mulig. Men det er klart at det er jo et råd som kan være vanskelig å følge og kan også være feil i noen tilfeller, sier Jon von Tetzchner.

Han er kjent som Opera Software-gründeren, som ble presset ut av sjefsstolen i selskapet han grunnla, for senere å selge seg ut av selskapet. Nå har han investert deler av gevinsten fra salget i et titalls gründerbedrifter (se faktaboks) og har startet opp med den relativt ferske nettleseren Vivaldi.

DN har spurt flere profilerte investorer fra norsk næringsliv om deres erfaringer fra bransjen, hva de ser etter når de gjør investeringer og deres beste tips til hvordan gründere bør selge seg inn til potensielle investorer.

LES OGSÅ: Overbeviste investorene og stakk av med 1,3 millioner kroner

Brukte lang tid

Tetzchner forteller at det tok lang tid før de begynte å få inn penger i Opera - fem år. På mange måter var det også en fordel, fordi man da fikk fordypet seg mer i produktet.

- Jeg vet ikke om jeg er den beste til å gi råd, fordi det tok så lang tid for oss. Men jo lengre du har kommet med produktet ditt, jo lettere blir innsalget til investorer. Det er også viktig å ikke ta opp mye personlig gjeld basert på optimistiske forventninger, sier han.

Investoren er ikke fremmed for å investere i gründerbedrifter, heller ikke i tidlig fase. Noen av de beste investeringene han har gjort, mener han har vært i oppstartselskaper.

Han er blant annet med i investeringsfondet Founders Fund i Oslo tilknyttet Startup Lab, som består av flere av Norges mest profilerte teknologinvestorer. I dette nettverket har han vært med på å investere i rundt 20 selskaper. Han har ingen klar fasit på hva han ser etter, men har noen generelle føringer.

- Det må være noe som interesserer meg. Jeg foretrekker sluttbrukerprodukter og team som virkelig forstår det de holder på med og brenner for produktet, sier han.

Åpen for nye idéer

Akkurat nå er han mindre aktiv på investeringsfronten, fordi han har nok med Vivaldi og de ti selskapene han har investert i. Han utelukker likevel ikke at han slår til på noe nytt om produktet er spennende nok og teamet bra nok.

LES OGSÅ: Disse kan bli fremtidens gründerstjerner

Som regel blir han kontaktet direkte av gründere og i mange tilfeller er det bekjente som går god for selskapets gründere.

Han vil ikke oppgi eksakt hvor mye han har investert i ulike selskaper, men sier det er «alt fra noen hundre tusen til noen millioner i hvert selskap». For det meste har han investert innenfor teknologibransjen.

- Jeg liker å jobbe med teknologi og sluttbrukerfokus, men jeg har gjort noen få unntak. Det er den bransjen jeg har likt best å jobbe med selv og der jeg mener jeg har noe å bidra med. Jeg vil jo gjerne kunne gi råd til selskapene mine, sier han.

 

Les mer gründerstoff på dn.no/grunder(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.