Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Vil bruke 500 millioner på å gjøre Norge verdensledende på helse

Røykeben-gründerne i Otivio mener første steg er at det offentlige må senke kravene til hvor lenge bedriftene de kjøper fra skal ha eksistert.

– Lykkes næringslivet med å lage de beste løsningene for norske pasienter, er veien også kort til konkurransedyktige posisjoner internasjonalt, sa administrerende direktør Anita Krohn Traaseth i Innovasjon Norge under Arendalsuka tirsdag.

Der la Innovasjon Norge frem en ny strategirapport for hvordan norsk helseindustri kan bli verdensledende.

Helse er av Innovasjon Norge utpekt som et av seks «mulighetsområder for et drømmeløft».

For å oppnå det foreslås det i rapporten blant annet et eget såkornfond for helseindustrien, på minimum 500 millioner kroner.

Traaseth uttrykte også et ønske om tettere samarbeid mellom næringslivet, forskerne, det offentlige og såkalte klynger, som organiserer, samler og jobber for bedrifter innenfor samme fagfelt.

Innovasjon Norge-rapporten kan leses her.

Les mer fra Arendalsuka: På lykkejakt i Arendal

FlowOx-støvelen lukker seg rund leggen og fungerer som en sugepumpe som gir økt blodsirkulasjon. Foto: Elin Høyland
2

– Medtechindustrien i Norge er begrenset av omfang, slik at vi ofte ser til utlandet når det gjelder samarbeid. Industrien er dog i vekst, noe som vil bli positivt på sikt, sier gründer og daglig leder Andreas Mollatt i Otivio.

Norske Otivio utvikler en støvel, kalt FlowOx, som skal øke blodgjennomstrømmingen i beinet. 

Pasientgruppen er personer med såkalt perifer arteriesykdom, populært kalt røykeben. Sykdommen rammer eldre, diabetikere og røykere.

Les også: Vil kurere røykeben.

Med støtte fra investorer, offentlige støtteordninger, og internasjonale studier, er Otivio et av selskapene som passer godt inn i Innovasjon Norges visjon om å gjøre norsk helseteknologi verdensledende.

Mollatt forteller at selskapet har et svært godt samarbeid med Oslo Universitetssykehus, Aker i forbindelse med utprøving av utstyret på pasienter.

Men det offentlige har mye å gå på når det kommer til å tilrettelegge for kjøp fra gründerbedrifter, mener han.

– Når det gjelder salg til helsevesenet, er det svært vanskelig for oppstartsbedrifter å bli kvalifisert for leveranser, sier Mollatt, og viser blant annet til det han mener er for rigide krav til hvor lenge en bedrift må ha vært i drift.

Otivio har signert distribusjonsavtaler med Vingmed i Skandinavia og H&R Healthcare i Storbritannia.

Administrerende direktør Andreas Mollatt (foran) i Otivio mener det offentlige må bli bedre til å kjøpe fra gründerbedrifter om helsenæringen i Norge skal vokse. Bak sitter forskningsdirektør Iacob Mathiesen. Foto: Elin Høyland
 

– Uten etterspørsel fra det offentlige, blir det ikke et marked

Direktør for vekstbedrifter og klynger i Innovasjon Norge, Mona Skaret, gir full støtte til Otivio.

Skaret sier høy terskel for å kunne levere til det offentlige kan spenne ben på lovende vekstselskaper.

– Det hjelper ikke å jobbe bare med tilbyderne og gründerne. Vi må jobbe også på etterspørselsiden. Uten etterspørsel fra det offentlige, blir det ikke et marked for de nye innovative produktene, sier Skaret, og fortsetter:

– Vi må også våge å flytte penger fra forskning til kommersialisering de neste ti årene. Budsjettene blir strammere. De må vi omprioritere, og bruke 15 prosent av de investeringene vi gjør i forskning i dag, på ni milliarder kroner, til å kapitalisere på forskningen, skape løsninger og arbeidsplasser sammen med de offentlige aktørene.

–Hva blir konsekvensen av lite etterspørsel fra det offentlige?

– Konsekvensen av det er både at man ikke får veksten , eller arbeidsplassene vi trenger. Da blir det en liten, tynn næring, som har stort potensial, men ikke tar av. Det andre som skjer er at lovende selskaper blir kjøpt opp av utenlandske selskaper, sier Skaret.

EU satser på norske bedrifter tuftet på forskning

Otivio fikk nylig en prosjekttildeling under EUs forskningsprogram Horizon2020 - fast track to innovation.

– Dette er stort for oss, som er på vei inn i kommersialiseringsfasen. Det er et nåløye, der 300 har søkt, og kun 15 prosjekter får støtte, sier Mollatt.

Produktet, som kalles FlowOx, er en støvel som lukker seg rundt leggen. Samtidig har man et undertrykk som går av og på hele tiden. Gründer og forskningsdirektør Iacob Mathiesen har sammenlignet produktet med en sugepumpe, der støvelen suger blod ned i beinet.

DN skrev om Otivio tidligere i vår, da selskapet hentet 27 millioner kroner i en emisjon. Med på emisjonen var næringslivsveteraner som Inge K. Hansen, Thorleif Enger, Sven Arild Andersen, Peter Mellbye, Svein Aaser og Egil Myklebust. 

Sistnevnte er også styreleder i seslskapet.

Les også: Etter 400 dager med Airbnb-utleie, forsøker et sameie på Majorstuen å tvangsselge ­boligen til en mann i 30-årene. Retten sier foreløpig nei

Les også: Vennene dine vil avgjøre forsikringspremien hos det nystartede forsikringskonseptet Tribe

Anbefalt av DNTV:

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter