– Du har vært både journalist, avisredaktør og nyhetsanker i TVNorge. Så ble du gründer av designbedriften Blafre. Hvorfor vil du tilbake til mediebransjen som kommersiell direktør i Vårt Land?

– Jeg var bare 15 år da jeg begynte som avisjournalist, så det er jo litt som å komme hjem. Men først og fremst er dette en spennende jobb i en avis med et fantastisk potensial. Bare tenk på religionsdebatten vi har nå, den er kjempeaktuell. Vårt Land har stor kompetanse på det området, og den skal vi pakke ut og åpne opp for folk.

– Du hadde deler av oppveksten på en gård mellom en kirke og et bedehus i Erfjord i Ryfylke, og har tidligere uttalt at Gud er en naturlig del av din tilværelse. Kunne du tatt jobben om ikke du hadde vært kristen?

– Ja, det vil jeg tro. Å være opptatt av religion og eksistensielle spørsmål er ikke forbeholdt et bestemt livssyn. Samtidig er bedehuskompetansen min gull verdt, altså. Når en merkevare som Vårt Land skal fornyes og forfriskes, er det verdifullt å vite hvor man kommer fra.

– Du har bare vært i jobben et par uker, men hva skal til for at du lykkes?

– Jeg ønsker å flytte produktutviklingens hjerte inn i redaksjonen, det tror jeg vil gi tydelig forankring og ny kreativitet. Samtidig skal både kommersiell og redaksjonell side ha større gjennomføringskraft, med spisskompetanse og evne til å analysere. Vi må også finne nye inntektskilder og forretningsmodeller. Og her drar jeg med meg en dose entreprenørånd inn i Vårt Land, som jeg håper kommer til nytte på både kommersiell og redaksjonell side.

– Hva skal til for at den ferske sjefen blir fornøyd med sine ansatte?

– De bør være selvstendige, ha tydelige tanker rundt kvalitet, og ha egne ideer og perspektiver på ting. Samtidig er det den samlede kompetansen i teamet som er viktig for at skal fungere bra.

– Hva lærte du mest av som gründer – og kan du dra nytte av det i din nye jobb?

– Som gründer venner man seg til raske omskiftninger og blir vant til å løse utfordringer med små ressurser. Man lærer en del om målrettethet og tøffe prioriteringer. Jeg har erfart at lidenskap og kreativitet er viktig for å lykkes, samtidig som det jo tar årevis å etablere en ny merkevare.

– En krevende jobb krever tid til avkobling, hva gjør du da?

– Når jeg skal slappe godt av, padler jeg helst kajakk langs Helgelandskysten. I helgen dro jeg med mann og barn på spontan-piknik på stranden, det var hyggelig. Og så jogger jeg. I alle fall forsøksvis, for det er to uker siden sist. Det gir meg mye energi å jobbe, og så lenge det er sånn, er jeg ikke redd for å jobbe mye.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.