I en verden hvor bloggere og Instagram-profiler kan få 50.000 kroner for et enkelt reklameinnlegg på profilene sine, er det stadig flere som forsøker flere å bygge forretninger reklamemarkedet rundt de nye kjendisene.

Selskapet The Influencer er siste skudd på stammen, med en idé om å levere analyseteknologi som skal fortelle hvem følgerskarene til blogg- og sosiale medier-profilene er.

Bak selskapet står blant annet salatbargründer Sebastian Wahl (27) og 3D-gründer Philip R. Gundersen (30) – med Aylar Lie (32) som partner og medeier.

– Før antok jeg hvem følgerne mine er, men nå vet jeg det. Mine følgere på sosiale medier interesserer seg i stor grad for reiser, bil, sport og poker, og mindre mote, sier Lie.

Lie livnærer seg til daglig som pokerspiller, men har med sine 35.000 Instagram-følgere og 412.000 Facebook-følgere en fanskare annonsører er villige til å betale for.

Aylar Lie fronter er en av investorene i The Influecer og blant profilene anonsører kan kjøpe reklameinnlegg fra.
Aylar Lie fronter er en av investorene i The Influecer og blant profilene anonsører kan kjøpe reklameinnlegg fra. (Foto: Elin Høyland)

Innsikten skal gjøre det lettere for merkevarer å bestemme hvorvidt de skal bestille reklameinnlegg fra den eller den andre bloggeren eller sosiale medier-profilen.

Influencers er engelsk låneord som nå blir brukt om mennesker som via sin profil på blogger eller i sosiale medium har påvirkningskraft.

Tett med nettverk

Norge har fra før minst fem bloggnettverk som fungerer som en promotør for en stall av bloggere og sosiale medier-profiler.

Wahl forklarer at The Influencer ikke vil jobbe som nettverkene, men heller stå imellom dem og annonsørene og hjelpe dem med sine analyseverktøy

– Vi ser på brukeradferden til følgerne. Hva de har likt, hva de har kommentert, forklarer Wahl

Vanskelig å vite hvem fansen er

Kontrollerer man selv stedet hvor innholdet publiseres, som for eksempel en nettavis gjør, er det enklere å gjøre analyser på hvem leserne sine er. Foregår alt du gjør på Snapchat eller Instagram, kan det straks bli vanskeligere, ifølge forretningsutvikler David Garcia.

– Det å kartlegge fans er et møkkaarbied. Vi har en vei å gå, men det teknologien vår gjør er å langt på vei å kunne forsikre annonsørene om at de velger riktig influencer, sier Garcia.

Garcia ble rett før nyttår annonsert som hovedansvarlig for bloggportalen til selskapet bak nettavisen Sporten.com, men hoppet før sommeren av og over til The Influencer.

The Influencer har allerede inngått en samarbeidsavtale med det Aller-eide nettverket Adlink, som vil gjøre sine bloggere og sosiale medier-profiler tilgjengelige på The Influencer nettside.

Umodent og tidlig marked

– Vi er fortsatt helt i starten. Sånn sett er det ikke rart at mange prøver å etablere seg, sier gründer og administrerende direktør Even Aas-Eng i Venture Factory.

Even Aas-Eng
Even Aas-Eng
Venture Factory er et paraplyselskap for en rekke oppstartsbedrifter. Venture Factory har investert i gründerbedriften Inzpire.Me, som satser i det samme markedet som disse selskapene.

Aas-Eng har også investert i selskapet på privaten, gjennom sitt investeringsselskap Vandelay Industries, og mener potensialet i markedet er stort.

Men annonsørene ser fremdeles på markedet som umodent, og we fortsatt er i testfasen, mener Aas-Eng.

– Men mitt inntrykk er at de som prøver ut dette stort sett er ganske fornøyd med resultatene, sier Aas-Eng.

Aas-Eng synes forretningsideen til The Influencer er interessant, men at gründerne både der, og i selskapet han selv er investert i, er avhengig av å sikte mot et internasjonalt marked.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

- Anbefalt fra DNtv:

- Tenk deg om før du låner til pipa
DNs Bård Bjerkholt kommenterer boligprisene.
03:31
Publisert: