Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

I sin selvbiografi «Jeg skal fortelle deg min hemmelighet» lovte Petter Stordalen (53) ut én million kroner til den gründeren som pitchet den beste ideen. Foto Mikaela Berg
I sin selvbiografi «Jeg skal fortelle deg min hemmelighet» lovte Petter Stordalen (53) ut én million kroner til den gründeren som pitchet den beste ideen. Foto Mikaela Berg les mer

Disse kjemper om Stordalens gründermillion

Tørkepapir er blant de seks beste ideene Petter Stordalen fant blant nærmere tusen kandidater.

Hva bør Stordalen velge?

Hvilken idé fortjener én million kroner?

Se resultat
I sin selvbiografi «Jeg skal fortelle deg min hemmelighet» lovte Petter Stordalen (53) ut én million kroner til den gründeren som pitchet han den beste ideen.

Det resulterte i nærmere tusen ideer, som nå er kokt ned til seks.

– Alle vet at det ikke er jeg eller Stein Erik Hagen eller Kjell Inge Røkke som kommer til å revolusjonere morgendagens businessverden. Fellesnevneren for de seks finalebedriftene er teknologi, bærekraft og originale ideer som gjør livet enklere for forbrukeren, sier Stordalen.

Les mer om gründere og ny teknologi på DNgründer.

Elsykler, apper og skilås

Blant finalistene er en firehjuls elsykkel med barnekupé og værbeskyttelse, utviklet av Sandnes-bedriften Podbike. Det er også det svenske selskapet Tibber, som har laget en app som lar deg styre strømforbruket ditt.

Designskisse av Podbikes løsning. Foto: Podbike
En annen finalist, Bookboost, utvikler en bookingtjeneste for hoteller på nett som skal forsøke å vinne direktebookinger tilbake fra de store samlesidene.

Alpilox har utviklet et låsesystem for skiutstyr som testes i Hemsedal senere i vinter.

Designskisse av Alpilox' løsning. Foto: Alpilox
Lotel, et norsk selskap som gjør det mulig å sette bort alt det praktiske ved Airbnb-utleie, er også en av finalistene.

Petter Stordalen har i VG kalt Airbnb «et system som innbyr til svart arbeid».

– Selv om vi ble positivt overrasket over å komme til finalen, var vi likevel ikke overrasket over at vi ble vurdert, sier gründer Oscar Hellenes i Lotel.

Og fortsetter:

– Vi opplever stor interesse fra de etablerte hotellkjedene og reiselivsaktørene. Selv om de ikke er så positive i media, er de positive på bakrommet. De har lyst til å bli med på reisen for de ser at dette kommet for å bli.

Les mer om Lotel: Lager minihotell med Airbnb

Lotel-gründer Oscar Hellenes og statsminister Erna Solberg. Her som innledere på NM for Ungdomsbedrifter 2016. Foto: Per Ståle Bugjerde

Av de seks finalistene er kanskje Wipe It selskapet som har den enkleste ideen, som de likevel mener løser et universelt problem: tørkepapir til urinaler.

– Vi var ute i skogen og observerte en kompis som hadde med seg tørkepapir når han tisset i skogen. Det fikk han selvfølgelig høre, men så viste det seg at det var flere som syntes det var et reelt problem at du kan riste så mye du vil, men den siste dråpen havner likevel i bokseren, sier gründer Magnus Vitsø Bjørnstad (26).

Og fortsetter:

– Jo mer vi snakket om det, desto mer ble vi enige om at dette var et faktisk problem vi skulle løse.

Bjørnstad kommer fra produktutviklingsstudier på NTNU, og er nå student på universitetets Entreprenørskole. I utgangspunktet jobbet han med en skinnegående robot, mens hans medgründer Simen Krogh jobbet med ideen om en ny type trådløs høyttaler.

Begge forlot etterhvert sine originale prosjekter for å jobbe med ideen om tørkepapir som løser seg opp i væske og derfor kan kastes rett i urinalet etter bruk.

– Vi har utviklet mange prototyper og ferdigstilt noen design. Vi jobber med å gjøre det klart for produksjon, sier Bjørnstad.

Selskapet skal også snart gjennomføre et pilotprosjekt på hotell Scandic Lerkendal i Trondheim.

Magnus Vitsø Bjørnstad i Wipe It. Foto: Per Thrana

Idé til hotellet

Wipe It er ikke den eneste finalisten som har produkter eller ideer som raskt kan gis en kobling mot hotellnæringen.

– Er relevansen ideene har for din hotelldrift en faktor?

– At ideen dreier seg om hotell er absolutt ikke avgjørende. Men jeg elsker reiseliv og blir selvsagt fascinert av ideer som ønsker å revolusjonere denne soloppgangsbransjen. Jeg vil være med på utviklingen fremfor å forsøke å bremse den, sier Stordalen.

Vinneren avgjøres på tre kriterier

– Alle finalistene har imponerende forretningsplaner og gode ideer, og det er verdens beste utgangspunkt. Men det er også bare en start, sier Stordalen.

– Hva vil skille vinneren fra de andre?

– Det er ambisjonene, lysten og gjennomføringsevnen som avgjør om man lykkes.  For meg er det en selvfølge å møte menneskene bak de seks beste ideen før jeg kan kåre en vinner.

Stordalen sier det koker ned til tre faktorer:

– Tror jeg på menneskene? Tror jeg på ideen? Er løsningen økonomisk bærekraftig? Er svaret ja, går jeg all in.

Vinneren skal plukkes av et panel bestående av Stordalen selv, hans mangeårige advokat Henrik Christensen, hans investeringssjef Kenneth Andersen og Cathrine Dehli, som har ansvar for bærekraft i Stordalens hotellkjede Nordic Choice.

Stordalen forteller at det også ser for seg å trappe opp gründerinvesteringene fremover.

– Den langsiktige ambisjonen er å hjelpe flere nordiske grundere. Som jeg skrev i boken ønsker jeg å gi flere muligheten til å feile trygt og til slutt lykkes.

DNgründer følger et kull på entreprenørskolen på veien mot suksesser og fiaskoer. Les mer:

Dropper apper – lager dingser

Bygger journalistrobot (DN+)

På Cern i Sveits bruker NTNU-studenter jakten på universets grunnpartikler til å søke nye forretningsmuligheter

– Å feile er også en praktfull erfaring å ha med seg

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter