Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Edgeir Vårdal Aksnes blir ellevill av glede når han får høre at han er blant vinnerne av Petter Stordalens idékonkurranse. Foto: Aleksander Nordahl
Edgeir Vårdal Aksnes blir ellevill av glede når han får høre at han er blant vinnerne av Petter Stordalens idékonkurranse. Foto: Aleksander Nordahl les mer

Fyrte av flere millioner på sparket

Tusen søkte om Petter Stordalens gründer­­­­­­million, men investoren klarte ikke å bestemme seg. Nå får fire gründerselskap i stedet tilbud om tilsammen drøyt fire millioner kroner.

Profil

Navn: Petter Stordalen

Alder: 52

Stilling: Hotelleier og investor

Stordalen eier investeringsselskapet Strawberry, som består av hotellkjeden Nordic Choice Hotels, Home Properties og Home Capital.

Kommer fra Porsgrunn.

Gift med Gunhild Stordalen.

Vis mer
– Dette er et produkt folk venter på. Men jeg tror nesten på en ny jomfrufødsel hvis dere klarer å selge 5.000 sykler og sitte igjen med 20 millioner kroner, sier Petter Stordalen til gründerne bak Podbike.

Sykkelgründerne er en av seks finalister som har klatret hele veien til toppen av luksushotellet The Thief på Tjuvholmen i Oslo. Her avgjøres finalen i Stordalens gründerkonkurranse.

Ga fire tilbud om investering

Seks av rundt tusen bidrag ble plukket ut til finalen. Stordalen hadde lovet én million til ett selskap, men endte med å gi fire ulike tilbud:

• Tibber fikk tilbud om å selge aksjer for 2,5 millioner til Stordalen. Selskapet lager et smart system for innkjøp og bruk av strøm som lar deg styre strømforbruket ditt.

• Lotel fikk tilbud om investering på én million, den opprinnelige vinnerpremien. Tjenesten deres lar deg sette bort alt det praktiske med å leie ut på Airbnb.

• Wipeit fikk tilbud om 250.000 kroner mot 15 prosent av aksjene. Selskapet utvikler selvoppløsende tørkepapir til bruk ved urinaler.

• Podbike – Stordalen tilbyr å kjøpe ti av de første syklene for 400.000 kroner, mot at han får fem prosent av aksjene. Selskapet utvikler firehjuls elsykkel med luftfilter, barnekupé og værbeskyttelse.

• Alpilox – et låsesystem for enkel oppbevaring og låsing av alpinutstyr.

• Bookboost- utvikler en bookingtjeneste for hoteller på nett som skal forsøke å vinne direktebookinger tilbake fra de store samlesidene.

Vis mer
Konkurransen begynte i Stordalens selvbiografi, der han lovet en million til den gründeren som pitchet den beste ideen til ham. Det har resultert i rundt tusen innsendte gründerplaner, som først ble skrellet ned til noen titalls av Stordalens team, før seks finalister får presentere sin idé for dommerne.

Mens sønnavinden entusiastisk rister soltaket på takterrassen utenfor, får de utvalgte gründerne en like røff og entusiastisk omgang fra Stordalens og hans medarbeidere i juryen.

Podbike utvikler en firehjuls elsykkel, med lukket kupé, så du skal komme stabilt og tørt til jobb i allslags vær. Stordalen er svært begeistret for produktet, men er altså usikker på hvor mange som vil betale 40.000 kroner for en elsykkel, utover «tullebukker» som han selv, som kjøper «bare for å ha det først». Gründerne mener markedet finnes, og gikk ikke hjem uten et tilbud fra Stordalen.

«Bygg historien!»

Stordalen har tydelig satt seg inn i prosjektene, og særlig det han omtaler som «kveldens høydepunkt» – et tørkepapir som løser seg opp i vann på få sekunder, og dermed kan kastes rett i urinalet. Investoren er overbevist om hygieneeffekten, men stiller spørsmål ved businesscaset.

Designskisse av Alpilox' løsning. Foto: Alpilox
– Hvorfor skal jeg bruke 200.000 per hotell for at alle på mine hoteller skal gå med en ren snopp? spør han.

Designskisse av Podbikes løsning. Foto: Podbike
Hans råd er å bygge merkevaren ved å komme seg inn på de mest fancy stedene- og bli forbundet med luksus, slik vannmerket Voss har gjort. Han mener The Thief kunne passet, men ikke alle hans hoteller.

– Voss selger vann som andre vasker bilen med for 50 kroner flasken. Det dere driver med er storytelling. Bygg historien! sier han til tørkepapirgründerne.

Kutter prisen om ti sekunder

Jurymedlem Kay-Erik Mamre-Johansen, som er porteføljeforvalter for Stordalens nyomdøpte Strawberry Capital, ville vite hva tørkepapirgründerne verdsetter selskapet til.

– Det er mye bedre å legge forventningene lavt de første årene. Gå heller lavt ut og overrask positivt, anbefaler Stordalen. Her sammen med Cathrine Dehli, sjef for bærekraft i Nordic Choice Hotels (til venstre) og Henrik Christensen, Petters mangeårige advokat. Foto: Aleksander Nordahl
– Det er veldig avhengig av om vi får inn deg som styreleder, sier gründerne til Stordalen.

– Dere må svare. Hvis dere venter i ti sekunder til, så vet jeg at jeg kan dele prisen på tre, sier Stordalen, med en tone som antyder både spøk og alvor.

– Ti millioner, lyder svaret, etter noen få sekunder.

«Er det smart?»

Stordalens entusiasme for gründerne og prosjektene er smittende, men han maner også til nøkternhet. Han ber gründerne bak utleietjenesten Lotel om å revurdere planene om å ta fatt på det tyske markedet allerede neste år. Selskapet tilbyr tjenester som vasking og nøkkelhåndtering for folk som leier ut via Airbnb. Selskapet er knapt et år, men har god vekst i Norge og Danmark.

– Skal dere tidoble omsetningen parallelt med at dere skal inn i et nytt land? Er dere sikre på det er smart?

– Man er aldri helt sikker, men vi er overbevist om at vi kan få til begge deler, sier Oscar Hellenes.

– Det er lav terskel for å begynne med dette, da er regelen at man må bli stor. Det er som Packman, man må spise eller bli spist, sier Stordalen, som anbefaler å bygge en sterk posisjon og bli en hai i Norden først, fremfor en liten fisk i Europa.

Petter Stordalen forbereder seg til utdelingen. Foto: Aleksander Nordahl
Skyter millioner fra hoften

Etter over tre timer med pitcher skal det hele avgjøres med et kort, men intensivt jurymøte. De bruker eliminasjonsmetoden, og til slutt viser det seg at alle har samme favoritt. Under utdelingen etterpå skal vinneren få sin million, de 999 andre går tomhendte fra konkurransene – helt til Stordalen helt plutselig forlater manus under utdelingen. Han klarte ikke bestemme seg.

– Jeg dro det litt fra hofta. Jeg hadde ikke tenkt å bruke fire millioner, men synes det var mye spennende, sier Stordalen til DN etterpå.

Han ga ulike tilbud til fire av de seks finalistene. Rene gaver er det imidlertid ikke snakk om. Som varslet ville Stordalen ha elektriske firehjulssykler først, og tilbyr å kjøpe ti av de aller første til 40.000 kroner stykket, mot en andel på fem prosent i selskapet. Tørkepapirgründerne i Wipeit får tilbud om 250.000 kroner mot en emisjon på 15 prosent av aksjene i selskapet, mens gründerne i Lotel får tilbud om å selge egne aksjer for én million kroner til Stordalen, til en pris gründerne overfor DN sier seg godt fornøyd med.

Økte i sluttsekundet

Vinneren av konkurransen blir imidlertid Tibber, et selskap som hevder de er alene i verden om å dekke hele verdikjeden for strøm, fra å kjøpe elektrisiteten for kunden når den er billig, til å styre energibruken i huset ditt basert på avanserte datamodeller og maskiner som lærer seg å håndtere ditt hus. Også her vil Stordalen ha en eierandel, men økte i sluttsekundene tilbudet fra én til 2,5 millioner kroner.

– Vi blir enige, forsikrer Stordalen, som ikke vil si offentlig hvor stor andel han vil ha.

– Å få inn Stordalen med en slik profil og det han står for er perfekt, mener gründer Edgeir Vårdal Aksnes.

Foto: Aleksander Nordahl

 

- Anbefalt fra DNtv:

– Ingen tjener på at jeg sparer strøm

Oslo: Etter tre timer med presentasjoner og jurymøte valgte Petter Stordalen å investere ikke bare én, men 2,5 millioner kroner i Tibber. Dette er en tjeneste som hevder å være først av sitt slag i verden, fordi de både kjøper inn strøm for deg og styrer forbruket. Begge deler skal gjøres ved hjelp av avansert maskinlæring, som automatisk skal kunne tilpasse forbruk til alt fra strømpriser som varierer gjennom døgnet til ditt hus og ditt bruksmønster.

– Jeg er kjempespent på hvordan dette skal «breake» inn på markedet – der konkurransen er steinhard, sier Stordalen.

Gründer Edgeir Vårdal Aksnes mener dagens energileverandører har feil incentiver.

– Alle tjener på at jeg bruker maksimalt, ingen på at jeg sparer. Vi skal ikke tjene penger på folks forbruk, vi skal ha nullmargin på alt som går gjennom, sier han. I utgangspunktet er det apparater som varmer opp huset de jobber for å styre intelligent, men på sikt vil de koble opp flere apparater. En rekke store selskaper er inne på markedet for smarte hjem, ikke minst Google, som har kjøpt opp de smarte røykvarslerne til Nest. Disse mener Aksnes passer inn som enheter de kan koble opp og styre.

Stordalen påpekte under presentasjonen at han allerede kan fjernstyre strømbruken på hytta via en app, og ville vite hva som var forskjellen.

– Vi er strømleverandøren, og vet hva du bruker, og du trenger ikke skru det av eller på. Det er kunstig intelligens som for eksempel sjekker været og bruker mindre energi hvis det er sol – effekten er faktisk ganske stor, sier han.

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter