Platebransjen trenger nye måter å tjene penger på. Og gründer Erlend Hausken (34) i Vibble sitter i Bergen og håper han har funnet en: muligheten til å legge på enkle lydfiltre, lage overganger i spillelistene og dele musikken med venner.

Sammen med medgründerne Dag Langfoss-Håland (40) og Pål Wagtskjold-Myran (34) har han utviklet Vibble, som per i dag lar deg leke med musikk du spiller av fra Souncloud eller Itunes.

I Bergen sitter også gründer Yrjan Tangenes med 25 millioner investorkroner og en idé som ikke er så altfor ulik Vibbles.

Sammen med Per Gisle Johnsen (63) har han utviklet Oiid. Når du lytter til en sang, hører du som oftest det ferdig miksede stereo­sporet. Men i Oiid kan du kjøpe tilgang på alle innspillingssporene i en sang, samt ting som tekst og akkorder.

Slik kan du for eksempel skru opp eller ned enkeltinstrumenter mens du lytter til favorittsangen din.

Trenger nye inntektskilder

Nordmenns forbruk av musikk består nå hovedsakelig av å bruke 99 kroner i måneden på strømmetjenester som Apple Music, Tidal og Spotify. Mer enn tre fjerdedeler av inntektene fra salg av innspilt musikk kommer nå fra strømming her til lands.

Men platebransjen leter etter inntekter som kan gjøre det samme som eksklusive cd-pakker, hefter og samleobjekter gjorde før musikken ble heldigital.

– En del av vår businessmodell handler om å la artister selge lydpakker, med sine signaturlyder, forteller Hausken i Vibble.

– Plateselskapene er veldig begeistret for dette fordi de ser at det er et premium-produkt som kan selges til litt høyere pris. En ny ting de kan tjene penger på, sier Tangenes i Oiid.

De selger sanger til tre dollar stykket, tre ganger det Itunes tradisjonelt tar.

Langvarig krise

Musikkbransjens leting etter nye inntekskilder kommer etter en langvarig krise.

Siden årtusenskiftet har omsetning i platebransjen omtrent blitt halvert på verdensbasis, ifølge tall fra de store plateselskapenes interesseorganisasjon, Ifpi.

I 2015 pekte pilene så vidt oppover, for første gang på lang tid, med en omsetningsøkning på litt over tre prosent.

Piratene er nesten borte, men selv om strømmetjenestene opplever voldsom kundevekst betyr ikke det at musikkøkonomien er sunn, poengterer analytiker Mark Mulligan i det britiske selskapet Midia Research.

– Strømmeøkonomien er i ustand, det er ingenting i den som tilsier at den vil bli bærekraftig ennå. Det er ikke lett å skape marginer, og jeg vil si det er omtrent umulig å skape nettomargin, sier Mulligan.

– Forretningsmodellen i strømmeøkonomien har ikke bevist seg ennå?

Absolutt ikke. Modellen til strømmeselskapene minner om dotcom-modellen fra slutten av 90-tallet. Bygg en brukerskare og omsetning først for så å bekymre seg for marginer på et senere tidspunkt

Soundrop avvikles

Samtidig som Oiid og Vibble legger ut på sin ferd, er det over og ut for det som for fire år siden ble omtalt som en norsk vekstkomet, Soundrop.

– Vår erfaring er: Det er ikke lett, sier Jørn Haanæs (34), som inntill i sommer var daglig leder i selskapet.

Spotify hadde i flere år muligheten for å laste ned applikasjoner inne i spilleren. Der ble norske Soundrop en av de mest populær utvidelsene. Appen deres gjorde det å lytte til musikk via Spotify til en sosial ting, ved at du kunne gå inn i virtuelle grupper og høre på musikk sammen.

Venturefondet Northzone og det statlige fondet Investinor ble de to av de største eksterne investorene.

Men selskapet fikk kjenne hvordan man lever på nåde når man utvikler apper som skal brukes inne i andre selskapers tjenester.

For Sounddrop ble det vanskelig å finne en måte å tjene penger på inne i Spotify-appen. Og i 2014 kuttet Spotify ut sin app-plattform – og med det Soundrop.

Selskapet forsøkte så å tjene penger på å tilby markedsføringsverktøy til musikkbransjen og en tjeneste som lot deg synkronisere spillelister på tvers av for eksempel Spotify og Youtube.

Ifjor hadde selskapet 7,3 millioner kroner i omsetning og et underskudd før skatt på 2,8 millioner kroner.

– Sounddrop er nå i en avviklingsfase. Vi har solgt en betydelig del av selskapet til X5 Music i Sverige og vi er i en prosess om resten av selskapet, sier Haanæs.

Ifølge det svenske teknologinettstedet skjedde salget ved at eierne i Sounddrop fikk aksjer i X5 Music for i overkant av syv millioner svenske kroner. Haanæs vil ikke kommentere summen.

– Vi er glad vi klarte å få exit, for det har vist seg å være kjempevanskelig i musikkbransjen. Ren historisk har det vært få gode exits innen musikktenkologi, sier Haanæs.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.