22 år gamle Sindre Bjørnstad holdt fredag et foredrag om Snapchats inntog og muligheter i den nye mediehverdagen under Mediekonferansen i Tønsberg.

Bjørnstad startet i sommer selskapet Hiki sammen med kompisen Isak Førre Skogland (22), og jobber i disse dager tett med Telenor Norges Snapchat-satsing.

Annonsering på Snapchat har enda ikke blitt tilgjengelig i Norge, men tjenesten er i seg selv utrolig populær. Mer enn to millioner nordmenn over 18 år har en bruker på Snapchat, og rundt 1,4 millioner av disse bruker det sosiale mediet hver dag, ifølge Ipsos MMI.

Les også: NRK fryktet at foreldre skulle gjøre «Skam» ukult - droppet å promotere serien før Skavlan

Snakker med venner

- For å forklare hvordan Snapchat fungerer, må man forstå at unge i dag bruker bilder for å snakke sammen. Når kiden din tar en million bilder er det for å snakke med venner. Sammen med emojier er det blitt et eget språk, sa Bjørnstad til salen.

Snapchat lanserte i sommer en stor utvidelse av annonseproduktene sine. I USA kan for eksempel annonsører velge mellom såkalte SnapAds - ti sekunders annonsesnutter som legges mellom historiene til vennene dine, sponsede geofiltre eller sponsede linser.

Les også: Hemmelige Snapchat-møter i Norge dnPlus

En rapport fra konsulentfirmaet eMarketer anslo ifølge CNBC at Snapchat i 2017 vil nå 1 milliard dollar i annonseinntekter.

- Annonsører er tiltrukket av Snapchat på grunn av dets brede rekkevidde hos unge millenials og de i generasjon Z, som er en verdifull demografisk gruppe for mange selskaper, sa eMarketers analytiker Cathy Boyle da rapporten ble sluppet.

Millenials er en betegnelse på folk som er født før og rundt år 2000. Bjørnstad og Skogland sier de hjelpe selskaper med å forstå hvordan Snapchat kan være effektiv kommunikasjonskanal.

Sindre Bjørnstad og medgründer Isak Førre Skogland. Foto: Elin Høyland
Sindre Bjørnstad og medgründer Isak Førre Skogland. Foto: Elin Høyland (Foto: Dagens Næringsliv)
 

  - Det vil være mange flere norske aktører som våkner opp, og skjønner Snapchat ikke bare er for unge folk. Alle bruker det, sier Bjørnstad.

- Superinteressant

Tidligere i høst testet Telenor en Snap-historie fra stedet der en ny 4G-mast ble satt opp. 6000 følgere så den første snappen i historien. Med unntak av et par hundre, så alle Telenor-følgerne gjennom den fire minutter lange historien.

Les også: Når eksperten er 12 år

Beathe Stangeland Eide i Telenor sier Snapchat er en kanal som kan bli veldig viktig for Telenor.

- Vi har holdt på i to år med å prøve oss frem, for å finne ut hva som egentlig fungerer på den kanalen, og hvordan vi kan bruke den. Det er en arena der vi kan gjøre noe annerledes, og kan fortelle historier, sier Eide.

Hun understreker at Snapchat ennå ikke er kommersielt bygd ut som kanal, men at Telenor i 2017 kommer til å tilnærme seg Snapchat mer strategisk

- Det er noen av de mulighetene som kommer nå som er superinteressante å ta tak i. Vi har jobbet med guttene i Hiki en stund, og de har et kjempeengasjement og er den type samarbeidspartner vi leter etter, fordi de virkelig kan kanalen sin, sier Eide.

Les DNs saker fra Mediekonferansen:

- Vi er helt avhengige av mediene

Google-topp til VG-direktør: - Jeg skjønner at dere tenker vi er skumle  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.