Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
FlowMotion er et av studentoppstartsfirmaene som konkurrerte om midlene under crowdfundingeventen på Samfundet i Trondheim i mars. Gründer Didrik Dege Dimmen entret den gangen scenen på sykkel. Foto: Ole Morten Melgård
FlowMotion er et av studentoppstartsfirmaene som konkurrerte om midlene under crowdfundingeventen på Samfundet i Trondheim i mars. Gründer Didrik Dege Dimmen entret den gangen scenen på sykkel. Foto: Ole Morten Melgård les mer

Arbeidsliv

Kaster seg om etter Gopro-kollaps

Gründerne i Flowmotion ville ri på bølgen til Gopro med en kamerastabilisator. Så kollapset salget. Uker før lansering bytter de til mobiltelefoner.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Gopro

Amerikansk teknologiselskap grunnlagt i 2002.

Produserer små kameraer som er ideelle for filming av actionsport.

Gikk på børs i 2014.

Hadde per utgangen av 2015 over 1500 ansatte, men har siden gjort flere nedbemanninger.

Vis mer

– Selv om det var en vanskelig avgjørelse, føler vi oss trygge på den nå, sier driftssjef og medgründer Julie Bauge (26) i Flowmotion. 

I 2015, da salget av Gopro-kameraer var på høyden, ble selskapet startet av fire studenter fra Entreprenørskolen på NTNU i Trondheim. Ideen var en motorisert stabilisator, som ville la kitere, skatere, bmx-syklister og andre actionsportutøvere kunne filme uten at kameraet ristet.

Men når de i dag startet forhåndssalget av stabilisatoren sin, er det blitt en stabilisator til mobilkameraer i stedet. Og avgjørelsen ble tatt for knappe tre uker siden, da gründerne gjennom Innovasjon Norge kom til Silicon Valley og fikk råd fra erfarne gründere. 

– Planen var hele tiden å lansere en smarttelefon-stabilisator som produkt nummer to, sier Bauge. 

Men så skjedde to ting: Gopro lanserte sin egen stabilisator. Og Gopro-salget kollapset.

– Vi tok det vanskelig valget å finne ut hvilke av de to produktene vi hadde mest tro på. Det viktigste argumentet var at vi så hvor viktige smarttelefoner er for folk. Salget av andre typer kameraer går ned, sier Bauge.

Flowmotion Technologies

Norsk gründerselskap etablert i 2015.

Startet av Didrik Dege Dimmen, Eirik Husby Dyrset, Julie Hella Bauge og Lars Mangerud Flesland.

Fire heltidsansatte og seks deltidsansatte.

Hovedkontor i Trondheim, samt kontor i USA, Australia og Indonesia.

Har hentet inn omkring en millioner kroner fra investorer, gjennom aksjebasert folkefinansiering.

Har fått én million kroner fra Forskningsrådet, en halv million fra Innovasjon Norge og omkring en halv million kroner i premiepenger. 

Kilde: Brønnøysundregistrene, Flowmotion

Vis mer

Gopro i nedoverbakke

Gopro ble grunnlagt i 2002 og var lenge et av de heteste navnene i Silicon Valley. Da Gopro gikk på børs i 2014, ble selskapet verdsatt til nærmere tre milliarder dollar. Og aksjen skjøt i taket. Syvende oktober samme år var selskapet verdsatt til 11,8 milliarder dollar.

Men mot slutten av 2015 falt salget av kameraer og driften begynte å gå med underskudd. 

I 2016 har salget nærmest kollapset. I første kvartal sa selskapet opp syv prosent av sine omkring 1500 ansatte, ifølge Venturebeat. I andre kvartal i år solgte Gopro halvparten av hva de solgte i samme kvartal i fjor. I tredje kvartal var salget ned med 40 prosent fra samme tid i

FlowMotion er et av studentoppstartsfirmaene som konkurrerte om midlene under crowdfundingeventen på Samfundet, der folk kunne kjøpe aksjer i et av fire firma. FlowMotion lager en stabilisator for kameraer som GoPro.  Foto: Ole Morten Melgård

fjor, langt mer enn analytikerne hadde forventet. 

Aksjen er ned 88 prosent fra toppen i 2015. Nå verdsettes Gopro 1,4 milliarder dollar. Over halvparten av verdiene har altså forsvunnet siden selskapet gikk på børs.

Gopros problem har vært å ekspandere fra adrenalinelskende ekstremsportutøvere til et bredere lag av forbrukere, ifølge Wall Street Journal.

– Står selskapet på ett ben, og det svikter, så ramler du, sier Sjur Dagestad (55).

Han er innovasjonsprofessor ved NTNU og daglig leder i konsulentselskapet Innoco.

– Det er ikke lett å se det neste store, når det du er oppe i i dag, er det store. Og Gopro var på et tidspunkt det store. Man må klare å fjerne blindheten man gjerne har for det man driver med for å forstå om man henger med eller ikke, sier han.

Det er en risikabel strategi å gjøre seg helt avhengig av et enkelt annet selskaps liv og død, ifølge Dagestad.

– Sånn har du det i naturen også. Er du en plante som lever av å være på et annet tre og det treet blir felt, da dør også snylteplanten.

Dagestad berømmer samtidig Flowmotion-gründernes evne til å gi opp sin opprinnelige idé. Han mener gründerbedrifter må være villige til å leve etter en kjent regel fra litteraturen: «Kill your darlings». Uttrykket betyr at du må være villig til å kvitte deg med fikse ideer du har forelsket deg i, hvis det ikke finnes en plass for dem i det store bildet.

– Får du koldbrann i en kroppsdel, skal du amputere både det og litt opp. Det krever mot, sier han.

Mangler kapital for 2017

En snuoperasjon skjer ikke uten kostnader. Flowmotion har til sammen fått inn omkring tre millioner kroner i ekstern kapital.

– En god del av pengene er brukt, men teknologien i begge produkter er mye det samme, sier Bauge.

I hovedsak har det vært snakk om nye prototyper, som Bauge sier koster mellom fem og syv tusen kroner stykket.

Selskapet vil nå drive forhåndssalg gjennom folkefinansieringsplattformen Kickstarter, og sier de vil forplikte seg til å ha produktet ute på markedet i april neste år.

– Vi har penger til å komme oss gjennom kickstarteren og et godt stykke inn i neste år, sier Bauge.

Gründer GoPro Innovasjon Norge Teknologi Entreprenørskolen Kickstarter Arbeidsliv
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.