Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Rolf Ivar Skår, gründer av Gulating Bryggeri. Her ved ølutsalget ved Triaden senter i Lørenskog. Foto: Gorm K. Gaare
Rolf Ivar Skår, gründer av Gulating Bryggeri. Her ved ølutsalget ved Triaden senter i Lørenskog. Foto: Gorm K. Gaare les mer

Øl-gründer får inn ekstern investor

Ukjent investor blar opp millioner etter å ha lest avisen.

En ekstern investor blar opp to millioner kroner for fem prosent av ølutsalgskjeden og pubvirksomheten Gulating, melder Ølportalen.no.

Øl-gründer og hovedeier Rolf Ivar Skår bekrefter at familien ble enige med investoren i forrige uke, basert på en verdivurdering på 40 millioner kroner. Investoren, som ikke er navngitt, tok kontakt med Skår etter å ha lest om Gulating i avisen, ifølge gründeren.

- Vi er ikke lenger alene om å sørge for at Gulating blir en suksess. Det innebærer også at Gulating kommer til å tørre å være uavhengige og selvstendige, sier Skår til nettstedet.

Skår leder Gulating Bryggeri og er sønn av Norsk Data-gründer Rolf Skår (74). En del av familieformuen er nå investert i bryggeriselskapet med base på Strømmen, og målet er å omsette kvalitetsøl for 300 millioner kroner i løpet av fem år og på lengre sikt ta over fem prosent av det norske ølmarkedet.

Selv er han utdannet både ved Norges Handelshøyskole og som ølkelner ved Den Skandinaviske Bryggerhøjskole i København. Gulating Bryggeri har så langt fem butikker og to puber, egen distribusjon og noe salg gjennom dagligvarekjeder på Vestlandet og Østlandet. 

– Vi legger ikke skjul på at vi er et kontraktsbryggeri som får ølet brygget i Norge og i utlandet basert på våre oppskrifter. Det er vel 100 bryggerier i Norge som konkurrerer om å lage øl, men Gulating Bryggeri vil heller være gode på å selge og distribuere både vårt eget og andres øl, sa Skår til DN tidligere i år.

I løpet av neste år vil Gulating åpne for franchisetagere, som skal gi videre vekst i et stigende ølmarked der de små bryggeriene og spesialøl de siste årene har kapret markedsandeler.

Gulating Gruppen, som består av Ølutsalg, puber og distribusjon regner med å omsette for 45 millioner kroner i 2016 og har som mål å nå 100 milloner i 2018, ifølge Ølportalen.

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter