Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

2017 blir Edda Gimnes' hittil travleste år som moteskaper. Fra januar til juni skal hun pendle mellom London, Düsseldorf og Oslo, samt ha et lengre opphold i Hong Kong. Foto: Linda Næsfeldt
2017 blir Edda Gimnes' hittil travleste år som moteskaper. Fra januar til juni skal hun pendle mellom London, Düsseldorf og Oslo, samt ha et lengre opphold i Hong Kong. Foto: Linda Næsfeldt les mer

Norsk moteskaper: - Hvis jeg ikke tror på det jeg gjør, er det bare å pakke kofferten og dra hjem

 Norske gründere har mye å hente på kommersielle ferdigheter, ifølge Innovasjon Norge. Moteskaper Edda Gimnes (25) har skjønt at bransjen digger folk som tør. 

Etter at Edda Gimnes (25) ble uteksaminert fra London College of Fashion i 2015, har prisene og lovordene drysset over moteskaperen. Siden New York Times satte henne på listen over de ti designerne det var verdt å følge med på, noe som sikret henne plass på London Fashion Week, har snøballen rullet. Nå har hun opprettet eget foretak og satser kommersielt.

– Fordi det siste året har budt på mange spennende samarbeider og sponsoravtaler, er oppstarten av et as et naturlig skritt, sier Gimnes.

På besøk hjemme i Oslo gjør hun en kronologisk gjennomgåelse av karrieren hittil: I sommer vant hun konkurransen Designer for Tomorrow – i kamp mot 220 konkurrenter. En del av premien var utplassering hos motehuset Janard i Düsseldorf. Gjennom dette samarbeidet får hun hjelp til pr, markedsføring og outsourcing av merkevaren sin. Det har lagt til rette for at hun kan skape både en eksperimentell og en kommersiell kolleksjon. Førstnevnte skal vises under Berlin Fashion Week i juni. I august starter hun produksjonen av den kommersielle kolleksjonen.

Edda Gimnes

  • Norsk moteskaper, uteksaminert fra London College of Fashion i 2015.
  • Har vunnet følgende priser: Designer for Tomorrow, Remix Bronze Award, British Fur Trade Association.
  • Ble av New York Times utpekt som «ten fresh out of school fashion school designers to watch» i 2015 – og fikk dermed vise kolleksjon under London Fashion Week.
  • Viste kolleksjon under Oslo Runway i 2016.
  • Jobber mot å vise frem kolleksjon under Berlin Fashion Week i juni.
Vis mer

– Har du ambisjon om en Edda Gimnes-kjede?

– Jeg tror ikke fremtiden er butikker. Hvis en kunde vil kjøpe denne genseren på nett, sier hun, og drar i en pastellblå ullgenser:

– Så kan kunden for eksempel velge hvilke mønstre de vil ha den strikket i.

Gimnes forklarer også sin fremtidsrettede forretningsmodell med hvor lite hun sitter igjen med ved å selge klærne gjennom forhandler.

Hun tror mye av suksessen hennes hittil skyldes en offensiv holdning.

– Jeg har fått høre at jeg prater mye, og jeg har møtt folk som tviler på talentet mitt, men hvis jeg ikke tror på det jeg gjør, er det bare å pakke kofferten og dra hjem, sier Gimnes.

Tradisjonelt trauste

Programansvarlig for globalt entreprenørskap i Innovasjon Norge, André Kalstad, anbefaler at norske bedrifter tidlig spisser kompetansen for internasjonal konkurranse.

– Konkurransen i et globalt marked er knallhard, både når det gjelder kundenes oppmerksomhet eller investorers penger. Da er det viktig å stille godt forberedt, sier Kalstad.

Han sier norske oppstartsbedrifter ofte blir oppfattet som solide, men tidvis også trauste.

– De behøver å øke de kommersielle ferdighetene. Å kommersialisere og skalere et selskap krever at du er i stand til å justere kurs underveis og tilpasse deg markedet. Det krever ofte mye penger, sier Kalstad. 

Han mener det da er viktig at bedriftene har ferdighetene som kreves for å skaffe den kapitalen, og peker på evnen til å bygge nettverk og komme i kontakt med de riktige investorene som nøkkelegenskaper.

– Dette innebærer for eksempel å snakke tydelig og overbevisende om konseptet. Her er tale- og presentasjonsteknikk viktig, sier Kalstad.

«De digger folk som tør»

– De satte pris på at jeg var «on it» og positiv, forteller Gimnes om da hun var på intervju for praksisplass. 

Hun hadde ringt og mailet et tosifret antall designere, og fått tre intervjuer.

– De første gangene jeg ringte, var så ubehagelig, men etter hver samtale ble jeg mer bevisst på hva de ville høre, sier Gimnes.

Selv om hun konkurrerte med klassekamerater som ifølge Gimnes var bedre enn henne både til å sy og jobbe i Photoshop, fikk Gimnes tilbud om alle tre praksisplassene. Hun takket ja til praksisplass hos den skotske London-baserte designeren Jonathan Saunders.

Edda Gimnes lot seg ikke påvirke av lærere som mente hun burde endre stilen sin. Disse bildene er fra vår- og sommerkolleksjonen hennes for 2017. Alle foto: Yoo Sun

I en bransje med mye konkurranse er Gimnes påpasselig med å benytte seg av mulighetene som åpner seg. Nå sist sendte hun mail og takket journalisten i New York Times, som utnevnte henne til en av de ti talentene å følge med på. I samme slengen ga hun journalisten en statusoppdatering om sin nye kolleksjon.

– Jeg liker at du kan sende en mail til magasin som id eller troppe opp på kontorene til Vogue og spørre om det er noen som har tid til å se på kolleksjonen min, sier Gimnes og legger til:

– De digger de folkene som tør.

Vil ha ambisiøse selskap

Inntrykket av at norske gründere er robuste, men også trauste har Innovasjon Norge basert på møter med gründere som har deltatt i gründerprogrammene, samt tilbakemeldinger fra investorer, mentorer og organisasjonens nettverk. 

Kalstad tror denne traustheten handler om at nordmenn har en manglende kultur for å stå opp for seg selv.

– Vi har nok en tradisjon for å være litt smålåtne, sier Kalstad.

– Det er nordmenn som har utviklet den banebrytende GSM-teknologien, men det var finnene med Nokia, og svenskene med Ericsson som bygde forretningsmodellene, sier Kalstad.

Han legger til at det har skjedd en enorm aktivitetsøkning i gründermiljøene siden dette eksempelet.

– Vi ser rekordmange «start-ups». Nå må vi ha ambisjoner om å skape rekordmange «scale-ups», med norske oppstartsselskaper som evner å kommersialisere og skalere sine egne løsninger internasjonalt, sier Kalstad.

Mindre jantelov hos 90-tallsgenerasjonen

Høyskolelektor Tor Haugnes er enig med Kalstad at janteloven preger norske oppstartsbedrifter.

– Vi elsker idrettsfolk som er høye på seg selv og skaper utradisjonelle markedsføringsmodeller for merkevarene sine. Men norske gründere som oppfører seg som en Solan Gundersen, blir slått ned på, sier Haugnes.

Han mener imidlertid 90-tallsgenerasjonen er mye mindre preget av janteloven.

– De som er født på 90-tallet, er oppdratt i en mer internasjonalisert kontekst, med tv og internett – i tillegg har de reist mye. Deres forventning til det internasjonale markedet er mer realistisk, sier Haugnes. 

Han er ansvarlig for entreprenørskap og økonomi-bacheloren ved BI, og mener den viktigste prioriteringen oppstartsselskaper gjør, er å bestemme seg for hvem de skal jobbe sammen med, dernest hvor de vil med forretningsideen sin.

– Det er ikke bare sette å seg på flyet til Amerika og tro at de vil bli store. De som blir det, blir det fordi de har hatt flaks og at timingen er riktig, sier han.

– Lag en god forretningsmodell, bygg et tverrfaglig team, ha kunder og kapital før du reiser ut, anbefaler Tor Haugnes.

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå