Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Her er 56 spørsmål DNBs robot kan svare på

Roboter skal snart besvare fire av fem henvendelser til banken. 

DNB får toppkarakter av Facebook for å svare raskt på chat via deres tjeneste. Og det går virkelig lynraskt, for i andre enden sitter en robot, som er utviklet av gründerne i Convertelligence.

– Tjenesten kan gjøre vårt kundesenter ufattelig mye mer treffsikkert og redusere ventetiden kraftig, også for dem som ikke kan få svar av roboten, sier DNB-sjef Rune Bjerke til DN.

#robotrevolusjonen

Kunstig intelligens og roboter ventes å prege næringsliv og samfunn de neste årene.

Les saker i artikkelserien her.

Har du innspill eller tips, ta kontakt med:

line.kaspersen@dn.no

jakob.schultz@dn.no

jonas.bakken@dn.no

Vis mer

Han sier roboten så langt har lært å svare på over 100 spørsmål. Av dette er det en del «småprat», og 56 spørsmål om ulike tjenester.

– Vi er ikke der for å ta alle spørsmålene, men for å kunne svare på de vanligste, sier gründer Arash Saidi i Convertelligence.

Saidi forklarer at roboten skal forstå ulike måter å formulere samme spørsmål på. Noen ganger kan det likevel gå galt, for roboten er under opplæring.

– Hva slags boliglånsrente kan jeg få? spør vi roboten. 

 – Trenger du forsikring? svarer den.

Det går bedre nå vi forsøker å bare skrive «boliglån?», og på spørsmål om «rente?» får vi tilbud om å chatte med et menneske.

– Vi har mange måter roboten kan forstå at den svarer feil på. Da får du mulighet til å kontakte et menneske som kommer rett inn i den samme kanalen, sier Saidi.

Saidi forteller at roboten lærer ved å lese av chatte-historikken, og stadig vil utvide antall spørsmål den kan svare på. Selve svarene formuleres imidlertid av mennesker. 

Innen 2020 tror han roboten vil kunne ta seg av 80 prosent av henvendelsene til DNB. Det vil frigjøre mye tid for kundebehandlerne til å ta tak i mer komplekse problemer mener Bjerke. Dette gjelder særlig hvis et problem rammer mange samtidig, og mange tar kontakt samtidig med samme spørsmål. Da vil Bjerke helst ha en robot som svarer disse raskt så ikke alle må vente. 

– Det er bedre å bruke de kompetente menneskelige ressursene på for eksempel boliglån, sier han.

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter