Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Toppsjef Casper von Koskull i Nordea (til høyre) hører på  daglig leder Ingar Bentsen i gründerinkubatoren The Factory,  sammen med banksjef i Norge John Sætre (til venstre) og en rekke gründere. Foto: Aleksander Nordahl
Toppsjef Casper von Koskull i Nordea (til høyre) hører på  daglig leder Ingar Bentsen i gründerinkubatoren The Factory,  sammen med banksjef i Norge John Sætre (til venstre) og en rekke gründere. Foto: Aleksander Nordahl les mer

Banktoppene flokker seg om teknogründerne

Bankkjempene DNB og Nordea vil gjerne samarbeide med teknologigründere, men kvier seg for å bli for tungt involvert i gründerselskapene.

Unge, fremadstormende gründere har kanskje aldri hatt så god adgang til finansverdenens elitedivisjon som nå. Banktoppene vil i stadig større grad lære og samarbeide. 

– Vi gir en mulighet til gründerne, mens de gir oss innsyn i et annet tankesett. De har pasjon og innsikt i ny teknologi, sier Nordeas toppsjef, Casper von Koskull, under et besøk på The Factory på Fornebu, en yngleplass for finansteknologigründere som Nordea støtter.

Bankgigantene føler presset fra nye teknologiaktører, og presset er ventet å øke neste år når nye europeiske regler tvinger dem til å åpne sine kontosystemer for nye aktører.  

– Vi endrer vår kultur og kompetanse når våre ansatte begynner å jobbe med raskt bevegelige, små selskaper. Vi må bli raskere, sier Koskull.

Nordea har sendt rundt 25 ansatte innom The Factory så langt.

 John Sætre (fra venstre) og Casper von Koskull i Nordea får forklart hvordan Bolink-gründerne Krister Koen, Joakim Dahlen og Marius Owesen vil gjøre det enklere å selge egen bolig.  Foto: Aleksander Nordahl

DNB vil følge med

Også DNB-sjef Rune Bjerke vanker rett som det er med finansgründere.

– Vi ønsker å bistå oppstartsselskaper på et veldig tidlig tidspunkt og helst følge aktiviteten langt på veien, sier Bjerke, som møter DN sammen med gründer Arash Saidi.

DNB-sjef Rune Bjerkes kunder får svar av chatte-roboten til Arash Saidi (til høyre) i Convertelligence. Målet er at den skal kunne svare på fire av fem spørsmål innen 2020.  Foto: Gunnar Blöndal

Saidi og selskapet hans Convertelligence står bak DNBs nye chatte-robot, som svarer på spørsmål og rettleder kundene via Facebook. Etter hvert kan den bli brukt i andre kanaler også.

DNB er også tilknyttet et «akseleratorprogram» som samarbeider med Startuplab, som skal veilede utvalgte gründerselskaper i tre måneder. De håper å komme i tett dialog med fremtidsrettede, unge selskaper. 

#robotrevolusjonen

Kunstig intelligens og roboter ventes å prege næringsliv og samfunn de neste årene.

Les saker i artikkelserien her.

Har du innspill eller tips, ta kontakt med:

line.kaspersen@dn.no

jakob.schultz@dn.no

jonas.bakken@dn.no

Vis mer

– Mange tror vi i bank treffer mange gründere, men vi driver med virksomheter som har kontantstrømmer, og er det noe gründere ikke har, så er det kontantstrøm sier John Sætre, som er leder for Nordeas bankdivisjon i Norge.

Ikke kjøpe for tidlig

Storbankene kunne trolig fått gode vilkår hvis de ville kjøpe seg inn i selskaper de er i ferd med å kjøpe tjenester av – for en avtale med DNB eller Nordea vil typisk være et bevis på at gründerselskapet har noe å fare med, og kan løfte verdien kraftig. Begge bankkjempene er imidlertid redde for å påvirke utviklingen, og DNB har ikke investert i Convertelligence.

Gründerne Eirik Larsen (fra venstre) og Rich Larsen snakker med toppsjef Casper von Koskull og banksjef i Norge John Sætre i Nordea på gründersenteret The Factory på Telenor Arena. Foto: Aleksander Nordahl

– Det er den typen ting vi gjerne vil utvikle i harmoni med selskapene. De får tilgang på våre data, og det vil være en fordel for begge. Men vi vil ikke bruke vår størrelse til å diktere. Da får man ikke beholde kraften til å utvikle og skape, sier Bjerke.

Også Nordea-sjefen frykter at gründerkulturen kan ta skade hvis selskapene trykkes for tett til brystet av et stort konsern. 

– Det er mange som kjøper for tidlig, og når du kjøper, så forstyrrer du, sier Koskull.

Men han er også klar på at kjøp kan bli aktuelt.

– Vi er en viktig kanal og vet vi kan gjøre gründerne fremgangsrike. Da er det ikke så dumt å ha en eierandel, men det finnes mange kombinasjonsmuligheter, sier han.

Heller ikke Bjerke utelukker oppkjøp i senere faser. 

– Jeg tror samarbeidet gjør det lettere å finne sammen senere, sier han. 

Nordea-toppsjef Casper von Koskull (til høyre) får smake på standardkosten til gründerne i inkubatoren The Factory på Fornebu av daglig leder Ingar Bentsen.  Foto: Aleksander Nordahl

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå