Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Johan Brand skriver i et blogginnlegg at han forlater Kahoot med tungt hjerte. Foto: Øyvind Elvsborg
Johan Brand skriver i et blogginnlegg at han forlater Kahoot med tungt hjerte. Foto: Øyvind Elvsborg les mer

Arbeidsliv

Gründere trekker seg fra Kahoot

Johan Brand og Jamie Brooker trekker seg fra Kahoot. Selskapet deres har vokst raskere enn Facebook, ifølge Rolf Assev i StartupLab. 

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Kahoot er trolig Norges raskest voksende nettselskap, noen gang. Selskapet, som lager en quiz-basert læringsplattform, ble startet av Johan Brand, Jamie Brooker og Morten Versvik og lanserte første versjon i august 2013. 

 Nå trekker Brand og Brooker seg ut av den daglige driften, skriver de selv i et blogginnlegg.

– Med ny ledelse på plass føler vi det er på tide å fokusere på nye utfordringer. Vi vil begge fortsette som rådgivere, aksjeeiere og forkjempere for Kahoots misjon, skriver de.

Kahoot! as

  • Kahoot er et quiz-spill som ofte blir brukt i læringsøyemed, ved at en lærer lager en quiz med spørsmål om temaet klassen jobber med. Tjenesten er i utgangspunktet gratis, og selskapet skal tjene penger på tilleggstjenester.
  • Selskapet er blant annet partnere med aktører som Aschehoug og TV 2 Skole, samt britiske Night Zookeeper, og National Geographic og Hour of Code i USA.
  • Stiftet i 2011 under navnet Mobitroll av NTNU Technology Transfer, Johan Brand, britiske Jamie Brooker og Morten Versvik. Kjerneformatet i quiz-spillet baserer seg på forskning gjennomført av professor Alf Inge Wang i spillteknologi ved NTNU.
  • Selskapet har omkring 40 ansatte, i Oslo, London og Austin, samt en rådgiver i Sydney.
  • Gründerne hadde før emisjonen i høst eierandeler på mellom 10 og 13 prosent. Hvor mye eierandelen er nå, er ikke kjent, men gründerne og nøkkelansatte skal fremdeles ha en samlet stor eierandel.
Vis mer

Bryte ned vegger

Brand ledet selskapet inntil september, da han ga roret videre til Erik Harrell, tidligere finansdirektør i Opera Software. Innen gründerverdenen er det mange som mener gründere kan bli suksessrike ledere for store selskaper, og de kan vise til suksesser som Facebook, Google, Amazon og Microsoft. En annen skole hevder gründerne bør trekke seg ut når selskapet blir voksent. Johan Brand ga klart uttrykk for at det siste passet best for ham. Da han ga seg som sjef sa han til Shifter at han ikke var typen til å være «executive manager», men liker å bryte ned vegger og kjempe. 

- Johan og Jamie er gode entreprenører. De har ikke sagt hva planen deres er, men jeg vet de vil starte noe nytt sammen, sier Harrell, som mener overgangen utviklet seg naturlig etter at et nytt lederteam kom på plass, med erfaring innen global vekst. 

- Vi beveger oss mot neste steg i selskapets utvikling. Vi skal ha fortsatt brukervekst, men også kommersialisering, sier Harrell, som viser til at med-gründerne Morten Versvik og Åsmund Furuseth fremdeles har sentrale roller i selskapet.

Han sier Brand og Brooker har gjort en strålende jobb med å gi selskapet stor brukergruppe og en global merkevare, som de nå kan bygge opp inntjening på.

Rekordraskt til 50 millioner

Tidlig i selskapets historie var de innom oppstartsmiljøet på Startuplab i Oslo, og de imponerte Rolf Assev, leder for Startuplab.  

– Det tok oss ti år å nå 50 millioner brukere i Opera. Det tok 3,5 år for Facebook å nå 50 millioner brukere og det tok Johan Brand og hans strålende team tre år å nå de første 50 millioner brukerne, skriver han på Facebook. 

– Hvordan skilte Kahoot seg ut da de satt hos dere? 

– De var veldig gode på kommunikasjon, og beinharde på å prioritere vekst, sier Assev til DN. 

Assev var sentral i oppbyggingen av nettleserselskapet Opera Software, og mener Kahoots strategi kan sammenlignes med måten Opera-gründer Jon von Tetzchner bygget opp en lojal brukergruppe rundt selskapet, som var viktig for utviklingen.   

– De fokuserte på brukerne veldig tidlig og bygget opp en fangruppe av lærere, sier Assev om Kahoot. 

Store investorer

Kahoot har så brukt mer energi på vekst enn overskudd, og har kunnet holde foten på gasspedalen ved hjelp av store investorer. I høst hentet selskapet inn 85 millioner kroner, og blant investorene var de nordiske kjempene Creandum og Northzone, som også hadde investert i selskapet tidligere. I tillegg fikk de inn Microsoft Ventures. 

Nylig kom de også inn i varmen hos Microsoft på en annen måte, da Kahoot ble trukket frem som en av fire samarbeidspartnere for Microsofts chat-baserte samarbeidsverktøy Teams, som følger med programvarepakken Office 365. 

– Teams er en ny måte å få flere til å bruke Kahoot. Det kan utvide bruken i det fysiske klasserommet til hjemmet. Elevene kan få Kahoot-spilling i hjemmelekser eller lage Kahoots som hjemmelekse, sa administrerende direktør Erik Harrell nylig til DN. 

«Grip tak i dem»

Blogginnlegget fra Brand og Brooker har den optimistiske tittelen «Up, up and away». Det røper ikke røper ikke hva de vil gjøre fremover, men Assev kommer med en klar anbefaling til oppstartsselskaper. 

– Dere bør virkelig prøve å gripe tak i dem og få deres tanker om hvordan dere kan utvide deres brukergruppe, sier han. 

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Gründer Kahoot Johan Brand Opera Software Rolf Assev Opera Arbeidsliv
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.