Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Administrerende direktør Erik Harrell feiret at Kahoot nådde 50 millioner aktive brukere i måneden i juni.  Foto: Hanna Kristin Hjardar
Administrerende direktør Erik Harrell feiret at Kahoot nådde 50 millioner aktive brukere i måneden i juni.  Foto: Hanna Kristin Hjardar les mer

Kahoot med i Disneys akseleratorprogram

Det norske quizprogrammet Kahoot er tatt ut til å være med i underholdningsgiganten Disneys akseleratorprogram. 

– Vi er glade for å ha blitt valgt ut, sier Kahoot-sjef Erik Harrell. 

Han mener programmet, som går over tre måneder, vil gi dem store muligheter. 

– Å ha tilgang til kreativ ekspertise, ressurser og ledere hos Disney, vil gi oss mulighet til å utvikle nye innovative opplevelser, på vei mot målet vårt om å gjøre læring gøy for alle, forklarer han. 

Programmet avholdes for fjerde gang, og ifølge en pressemelding fra The Walt Disney Company er målet at selskapene som er med skal være med å skape fremtidens underholdnings- og medieprodukter.  

Disse 10 selskapene er med, i tillegg til Kahoot:

  1. Ambidio
  2. Axiomatic
  3. Brit + Co
  4. Epic Games
  5. Hoodline
  6. Production Pro
  7. Reply Yes
  8. Samba tv
  9. Savioke
  10. The Void

Kahoot! as

  • Kahoot er et quiz-spill som ofte blir brukt i læringsøyemed ved at en lærer eller elevene selv lager en quiz med spørsmål om temaet klassen jobber med.
  • Stiftet i 2011 under navnet Mobitroll av NTNU Technology Transfer, Johan Brand, Jamie Brooker, Åsmund Furuseth og Morten Versvik. Ble lansert som Kahoot i august 2013.
  • I stor grad bygget på arbeidet til spillteknologiprofessor Alf Inge Wang ved NTNU.
  • Til sammen er det investert 43,5 millioner dollar i selskapet.
  • Hadde i mars 70 millioner brukere i måneden – opp 75 prosent på ett år.
  • Har et mål om inntekter på to millioner dollar og 100 millioner aktive brukere i løpet av 2018.
  • Tidligere ledet av Johan Brand, men Eric Harrell tok over i september 2016. Åsmund Furuseth ledet selskapet fra 2013 til 2014 og har nå tatt over igjen.
  • Har rundt 50 ansatte.
Største eiere, mars 2018:
  • Northzone VII lp: 14.8 prosent
  • Datum Invest as; 12,8 prosent
  • Creandum III lp: 10,4 prosent
  • Eilert Hanoa: 9,5 prosent
  • Microsoft Venture: 6,6 prosent
  • Morten Versvik: 5,1 prosent
Vis mer

Kahoot nådde i juni 50 millioner aktive brukere i måneden og har i sine fire første år vokst nesten like raskt som Facebook gjorde. Det har imidlertid vært usikkert hva som er selskapets forretningsmodell. 

– Omsetningen vår i 2016 var ubetydelig, men vi jobber med å etablere skalerbare inntekter innen utgangen av 2017, sa administrerende direktør Erik Harrell i Kahoot til DN i juni. 

Harell tok over ledelsen av selskapet i september i fjor. Byttet hadde sammenheng med at selskapet skulle begynne kommersialiseringen. Det skal skje i to hovedtrinn:

På kort sikt er planen å få bedrifter til å betale for å bruke Kahoot. På lang sikt er planen å tjene penger på å la selskaper promotere seg mot klasserommene ved å lage quizer lærere kan velge i, samt starte en markedsplass for kjøp og salg av ferdigutviklede og velgjorte quizer.(Vilkår)

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter