Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

I to uker har 25 entreprenørtalenter jobbet i lokalene til Startuplab og Forskningsparken i Oslo. Amund Grytting (til venstre) er daglig leder for Ysi. Dalia Alnajjar fra Gaza og Diane Delava (til høyre) fra Belgia jobber med vannrensing, mens Sacky Nangolo fra Namibia (bakerst) og Shreyas Parab fra USA jobber med psykisk helse.   Foto: Elin Høyland
I to uker har 25 entreprenørtalenter jobbet i lokalene til Startuplab og Forskningsparken i Oslo. Amund Grytting (til venstre) er daglig leder for Ysi. Dalia Alnajjar fra Gaza og Diane Delava (til høyre) fra Belgia jobber med vannrensing, mens Sacky Nangolo fra Namibia (bakerst) og Shreyas Parab fra USA jobber med psykisk helse.   Foto: Elin Høyland les mer

Har plutselig et globalt nettverk med 10.000 talenter

Studentnettverket Ysi i Oslo har gått fra 50 til 10.000 søkere på ett år. Nå skal entreprenørtalentene hjelpe næringslivet å utforme smarte, bærekraftige løsninger. 

I forrige uke fikk Veidekke hjelp av en nøye utvalgt gruppe. 25 unge og engasjerte entreprenørtalenter er valgt ut fra en bunke på 10.000 søknader fra hele verden. 

De er samlet i Oslo i to uker for å løse bærekraftsrelaterte problemer, og forhåpentlig få med seg investorer på laget. Initiativet heter Young Sustainable Impact (Ysi) og er startet av en gruppe norske studenter.

– Vi vil ha innspill om trender, spennende tanker og ting som kan tas inn i Ulven-prosjektet, fra unge, som skal kjøpe disse boligene, sier konserndirektør Hege Schøyen Dillner i Veidekke, som har fått oppdraget av Obos med å bygge om det trafikk- og industripregede Ulven-området i Oslo til boligområde.

Renser vann for ti dollar

De 25 utvalgte jobbet én dag sammen med Veidekke, men hovedmålet med oppholdet i Oslo er fem prosjekter som alle handler om bærekraft. Det skjer først gjennom samarbeid via internett i flere måneder, deretter to intensive uker i Oslo og til slutt en presentasjon for investorer. 

– Rasjonaliteten er forskjellig i ulike deler av verden. Man må forstå hvordan folk tenker før man lager løsninger for dem, sier Dalia Alnajjar (23), som er i en gruppe som jobber med vannfiltre.

Hennes gruppe har kontaktet en professor ved MIT og fått tillatelse til å bruke hans forskning på et materiale som stammer fra trær og som kan brukes til å rense drikkevann. Utfordringen er at mange som lever uten rent vann, ikke tar seg råd til dette og ikke har opplevd fordelene, forteller Alnajjar. 

Derfor jobber gruppen for å få prisen for ett års bruk ned under ti dollar og satser på å skape et marked ved at hjelpeorganisasjoner kjøper dem og deler dem ut gratis.

– Folk må overbevises og oppleve at de blir mindre syke, sier Alnajjar.

– 77 millioner mennesker i India alene lever uten rent vann. Med vårt filter ville typisk én prosent av inntekten gå til rent vann, og når de kjenner fordelene, vil de forhåpentlig være villige til å betale, sier Diane Delava (23) fra Belgia.

Alnajjar fra Gaza har selv opplevd mange utfordringer som norske studenter og entreprenører slipper. Hun har opplevd tre kriger og har ellers også måttet innrette arbeidet sitt etter når huset hadde strøm til pc-en, og gjerne stå opp midt på natten når elektrisiteten plutselig kom på. Hun forteller at hun er blitt nektet utreise til andre konferanser og blitt skutt på under reisen gjennom ørkenen i Egypt. 

16 år og seriegründer

Deltagerne som er samlet i Oslo, er mellom 16 og 25 år, og mange har allerede startet flere selskaper.

– Jeg prøver hele veien å vise at jeg er verdt å ta sjansen på, sier 16 år gamle Shreyas Parab fra Philadelphia i USA, om hvorfor han ble valgt ut blant 10.000.

Han har startet to selskaper: ett som selger humoristiske slips, og ett innen utdannelsesteknologi, der han allerede har rukket å selge rettighetene.

– Vi får se på fredag om vi kan få penger. Da skal vi presentere dette for investorer, sier Parab, som jobber med et prosjekt innen psykisk helse.

En av dem han jobber med, er Sacky Nangolo (25) fra Namibia, som har 17 ansatte i sitt tre år gamle selskap. 

Han lager geografiske informasjonssystemer, men ønsker å selge seg ut og drive med finansiering av nye selskaper.

– Jeg er imponert og tror vi trenger mye mer av dette initiativet, sier han, og understreker at han vil beholde kontakten med de andre deltagerne.

Spredt i sosiale medier

Ysi hadde sitt første program i 2016, og da var det bare rundt 50 søkere. Året etter er det altså 10.000 søkere fra 170 land, og det kan bli enda flere neste år.

– Sosiale medier er et kjempesterkt verktøy. Treffer du de rette nettverkene, sprer det seg veldig raskt, sier Amund Grytting (21), som er student og daglig leder for Ysi.

Han forteller at de ønsker å skape et nettsamfunn, ikke bare av de 25 som kommer til Oslo årlig, men også de andre unge søkerne. Planen er å finansiere virksomheten, samtidig som man hjelper bedrifter å finne smarte, bærekraftige løsninger.

Arbeidet hos Veidekke er én metode, men de har også prøvd ut rene nettprosjekter, og har samarbeidet med Orkla om emballasje. I slike prosjekter sendes problemene bredere ut i nettverket av søkere.  

– Det er en kjempemulighet for bedrifter til å forstå den nye generasjonen, sier Grytting. 

Modellen er under utforming, men Grytting sier det kan bli snakk om premiering eller jobb for dem som kommer med de beste forslagene.

Verdifulle innspill

Veidekke ba om innspill til trender de må følge med på – hva unge ønsker av et område der de kjøper leilighet, og hva som er viktig med selve leiligheten.

– Vi vil ta med det som har kommet frem, videre inn i nye prosjekter, sier konserndirektør Dillner, som forteller at de fikk nye innspill, men også bekreftelser på at det de har tenkt, ikke har vært helt feil. (Vilkår)

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter