Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Roar Groseth sykler ut mat for Foodora, her med Carl Tengberg, norgessjef i Foodora.  Foto: Øyvind Elvsborg
Roar Groseth sykler ut mat for Foodora, her med Carl Tengberg, norgessjef i Foodora.  Foto: Øyvind Elvsborg les mer

Røde tall for rosa syklister

Selv om annenhver krone er tap, er stemningen på topp hos matleverandøren Foodora. – Vil er veldig fornøyde med resultatet, sier norgessjef Carl Tengberg.  

Å vokse raskt, koster ofte mye. For den sykkelbaserte matleveringstjenesten Foodora har både omsetningen og underskuddene hatt rakettfart.

Den norske virksomhetens omsetning vokste fra én million kroner i 2015 til 36,4 millioner i 2016. Samtidig økte underskuddet fra 3,7 til 17,8 millioner kroner.

– Vi er veldig fornøyde med resultat. For noen som ikke er i bedriften, ser det nok annerledes ut, sier norgessjef Carl Tengberg.

Verdt 50 milliarder kroner

Tall fra Sverige viser en lignende utvikling, med tap på 32,4 millioner svenske kroner av en omsetning på 75,4 millioner, skriver Breakit.se. Moderselskapet Delivery Hero endte fjoråret med milliardtap, målt i kroner.

Det hindret ikke selskapet i å gå på børs i slutten av juni, og stige til en markedsverdi på 5,2 milliarder euro nå, nesten 50 milliarder kroner.

Foodora på norsk

Foodoras syklister med rosa firkantede bokser på ryggen er blitt et vanlig innslag i gatebildet i Oslo, Bergen og Stavanger. Selskapet sørger for levering av mat laget av andre, og ekspanderer kraftig globalt. Foodora leverer nå mat i byer i Australia, Østerrike, Canada, Finland, Frankrike, Tyskland, Italia, Nederland, Norge og Sverige. Moderselskapet har et enda bredere nedslagsfelt.

– Tallene reflekterer at vi er i en investeringsfase, der vi har tilvekst og må finne den rette modellen her i Norge, sier Tengberg.

Ifølge ham følger selskapet modeller som er prøvd ut i andre land, med lokale tilpasninger. Det mener han gir bedre kontroll på hvordan selskapet skal ta seg frem og en gang i fremtiden bli et lønnsomt selskap. Tengberg mener selskapet investerer tungt, men er langt mer fokusert på å ha en slank organisasjon og bruke penger kun på det som fungerer enn enkelte andre rasktvoksende oppstartsselskaper.

– Mange har bare fokusert på vekst i ekspansjonsfasen, vi er fortsatt veldig «leane», sier han.

Plan for pluss?

Foodoras forretningsmodell er å inngå partnerskap med restauranter og sørge for hjemlevering. De tar en avgift av kundene, og også en andel av omsetningen til restauranten. Denne andelen varierer med typen avtale, og Tengberg vil ikke si hvor stor den er.

Omsetningen på 36,4 millioner kroner er kun den delen som går til selskapet, det inkluderer ikke pengene som går rett videre til restaurantene, forteller han.

– Har veksten fortsatt i år? 

– Det er jobben min, sier Tengberg, uten å oppgi tall. 

– Når skal dere etter planen gå i pluss? 

– Det er ingen spesiell dato. Det handler om at vi hele tiden ser på markedet og ikke ofrer langsiktig mulighet for kortsiktig gevinst, svarer han.

Tengberg sier selskapet er heldig og har en stor «krigskasse» å investere fra.

– Det er fortsatt ekstremt mye jobb og det er usikkerhet. Men vi vet hva vi holder på med og hva som kreves for å vokse, samt for å bli lønnsomme, sier han.(Vilkår)

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå