Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

– Jeg frykter at norsk næringsliv trekker seg fra samarbeid med gründere. Det vil være dumt for næringslivet, men også veldig dumt for gründere, sier Rolf Assev i inkubatorselskapet Startuplab. Foto: Gunnar Blöndal
– Jeg frykter at norsk næringsliv trekker seg fra samarbeid med gründere. Det vil være dumt for næringslivet, men også veldig dumt for gründere, sier Rolf Assev i inkubatorselskapet Startuplab. Foto: Gunnar Blöndal les mer

Frykter livsviktig gründersamarbeid ryker

Saker der gründere føler seg lurt av næringslivet, er en trussel for et livsviktig samarbeid, frykter Rolf Assev i Startuplab.

– For en gründer er det å kunne få en første kunde utrolig viktig, for å bekrefte at du er på rett vei. Det vil være en viktig referansekunde og vil trolig hjelpe deg å lage bedre produkter samt at det gir inntekter, sier Rolf Assev i inkubatorselskapet Startuplab.

Dette er saken

DN har hatt en rekke saker om utfordringene i forholdet mellom gründere og storbedrifter:

Vis mer

DN har skrevet flere saker om gründere som har innledet samarbeid med industrigiganter som Schibsted og Telenor, og etterpå føler seg utnyttet.

Assev frykter at disse sakene skal gå utover en viktig drivkraft for Norges fremtidige næringsliv.

– Jeg frykter at norsk næringsliv trekker seg fra samarbeid med gründere. Det vil være dumt for næringslivet, men også veldig dumt for gründere, sier han.

Her er Rolf Assevs tips til gründere i møte med store bedrifter

1. Ikke vær redd for å møte næringslivet. En første kunde kan gi en bekreftelse på at du er på rett vei, gjør det veldig mye lettere å få nye kunder og det er veldig mye lettere å finne investorer hvis du har betalende kunder.

2. Vær bevisst på hvilke store selskap du prater med og forstå deres motivasjon for å prate med deg. Dersom ditt produkt er en direkte konkurrent til deres kjernevirksomhet må du være langt mer tilbakeholden med informasjon. Det skal mye til for at en stor bedrift skifter leverandør av sine kjerneprodukter.

3. Hold forventningene nede. Det er lett å tenke at fordi du får et møte med en stor aktør, at det er stor sannsynlighet for at de vil inngå et samarbeid. Men innkjøpsprosesser tar ofte lang tid – og mange ganger blir det ikke noe av.

4. Du må kunne ha innledende møter med potensielle kunder og partnere uten at du krever at de signerer en konfidensialitetsavtale, eller Non Disclosure Agreement (NDA). Du kan diskutere lenge med potensielle kunder og partnere uten at du viser frem din «secret sauce». Priser og betingelser kan med fordel diskuteres tidlig i prosessen for å se om dere er på samme banehalvdel.

5. En gjensidig NDA bør signeres av begge parter når det er enighet om at forutsetningene for et samarbeid er til stede og det kreves at du deler din «secret sauce» med dem.

6. Ha en Plan B. Lange prosesser med næringslivet kan bidra til at du satser alt på at denne kunden skal signere. Ofte blir slike diskusjoner aldri noe av.

7. Det kan være lurt å oversende Startuplabs regelverk for slike møter, kalt «rules of engagement», i forkant av første møte for at premissene skal være klare.

Vis mer

Han påpeker at de positive erfaringene er langt flere enn de negative, og viser til at godt samarbeid med næringslivet har vært svært viktig for Silicon Valleys suksess.

Skaper møteplasser

Det er for tiden stor interesse for å møte gründere blant næringslivsaktører som vil unngå å bli akterutseilt.

Under Oslo Innovation Week i slutten av september arrangerer teknologibedriftenes NHO-forening Abelia en egen Corporate Innovation Day sammen med blant andre Startuplab i Forskningsparken.

Her skal Startuplab presentere sine kjøreregler for kontakt mellom storbedrifter og gründere, såkalte Rules of engagement.

Startuplab fungerer nå som møteplass daglig, men ifølge Assev er det først de siste årene at det er blitt fart i slike samarbeid.

– Men noen ganger går samarbeidet galt?

– Det er helt sikkert blitt gjort noen feil. Så er spørsmålet om det er bevisst eller misforståelser. Derfor er det viktig at man er klare fra starten, så man setter riktige forventninger, sier Assev.

Han er klar på at gründerne bør snakke med næringslivet, men ikke gi bort de viktigste hemmelighetene i første møte – dette kommer senere, og da etter at avtaler som regulerer forholdet er undertegnet.

Telenor koordinerer med Startuplab

Telenor har tidligere vist til at selskapet har egne «guidelines» for forholdet til start-up-selskaper.

Det uttalte Per Simonsen, sjef for Internet of Things (IoT) i Telenor, til DN i juni.

Den gang gjaldt saken en konflikt mellom Telenor og Hipdriver, som ble startet av rallykjører Andreas Mikkelsen og broren Nicolai Prydz.

Gründerne har gått til voldgiftssak og krever erstatning fra Telenor, som de mener brøt en konfidensialitetsavtale og kopierte Hipdrivers konsept.

Da DN ba om å få oversendt Telenors egne retningslinjer, svarte Simonsen:

– Vi holder på å videreutvikle dem sammen med Startuplab, og kan absolutt oversende dem når de er klare, sa Simonsen.

Telenor fremhever at det har flere vellykkede samarbeid med gründerselskaper.

Men mobilselskapet ønsker ikke å gå offentlig ut med sine egne kjøreregler for slike samarbeid nå.

I stedet vil Telenor følge Startuplabs «Rules of engagement» (ROE).

– Det er riktig at vi på det tidspunkt jobbet med mer detaljerte interne guidelines, skriver Telenors kommunikasjonsavdeling i en epost.

– Samtidig hadde Startuplab kommet på banen/var på vei inn på banen med ROE. Siden den gang har fokus hos oss vært det arbeidet Startuplab har drevet da vi ser styrken i en samlet tilnærming i norsk næringsliv. Dette forhindrer ikke at vi sannsynligvis vil ha noen mer detaljerte retningslinjer internt i Telenor, skriver Telenor.

God dialog

Torsdag hadde Telenor oppvaskmøte med Kari Bech-Moen og Haakon Bryhni i Famweek.

– Jeg opplevde at det ble en god dialog i møtet, og vi er enige om at målet er å legge enda bedre til rette for at startups og Telenor inngår allianser for å styrke innovasjonskraften i Norge, sier mobilsjef Bjørn Ivar Moen i Telenor etter møtet.

Den nye oljen

Konsernsjef Sigve Brekkes mener digitale tjenester kan Norges «nye olje». Hans mål, uttrykt i en kronikk i Aftenposten tidligere i år, er at Telenor skal være en digital spydspiss og utvikle teknologi hjemme som Telenor kan ta med ut i verden.

DN utfordret Telenor til å fortelle hvilke gründerselskaper det har hatt vellykkede samarbeider med. Her er skrytelisten:

MovieMask . Gründere fra NTNU står bak en maske for å se film med «kinofølelse» på mobilen. Telenor var tidlig ute og bestilte et større parti for salg i sin nettbutikk og i Telenorbutikken.

Boost AI. Kunstig-intelligens-selskap i Stavanger. Jobber med språk og maskinlæring og hjelper Telenor med å lage en intelligent assistent for sin familiesatsning.

Filmgrail. En guide til filmer på strømmetjenestene, som har vendt seg mot kinomarkedet. Samarbeider med Telenor om den ferske appen Min Video.

Picniic. Til appen Min Familie valgte Telenor å oversette og lisensiere en app fra det kanadiske gründerselskapet Picniic.

eReadz . Strømmetjeneste for lydbøker. Har samarbeidet med Telenor i flere år og markedsført i Telenor-appen «Mitt Telenor».

WeClean, Nabobil og Learnlink er tjenester Telenor har markedsført og anbefalt i utvalgte digitale kanaler.

Netlife. Forløper tillagringstjenesten Min Sky, som heter Capture utenfor Norge.Telenor var først en samarbeidspartner, men eier nå 100 prosent.

Wattworld Norge AS. Tilbyr delingsløsninger for el-bil og el-sykkel som er utstyrt med SIM kort. Samarbeid med Telenor siden høsten 2016.

Nordic Drinks AS. Har utviklet en fullautomatisk kaffemaskin som er koblet til nett via et SIM-kort. Samarbeid med Telenor siden mars 2017.

BikeFinder AS . Sporingsenhet basert på GPS og GSM for sykler, for montering i styret. Samarbeid med Telenor siden juni 2017.

Tellu IoT. N orsk IoT-selskap innen e-helse, velferdsteknologi og personsikkerhet. Samarbeid med Telenor om plattform for velferdsteknologi.

ThingFarm. IoT-plattform for eksempelvis analyser av vannkvalitet og luftkvalitet via sensorer og andre datastrømmer. Samarbeider med Telenor.(Vilkår)

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter