Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

I slutten av september 2016 vant Tibber konkurransen om Petter Stordalens «gründermillion» og fikk en investering på 2,5 millioner kroner. Gründer Edgeir Vårdal Aksnes og selskapet har siden fått 10.000 kunder og har hentet inn totalt 34 millioner kroner. Foto: Aleksander Nordahl
I slutten av september 2016 vant Tibber konkurransen om Petter Stordalens «gründermillion» og fikk en investering på 2,5 millioner kroner. Gründer Edgeir Vårdal Aksnes og selskapet har siden fått 10.000 kunder og har hentet inn totalt 34 millioner kroner. Foto: Aleksander Nordahl les mer

Vinner av Stordalen-konkurranse får kraftinvestering på 15 millioner

Strømtjenesten Tibber prises til 130 millioner kroner i en ny emisjon, året etter at de vant Petter Stordalens gründer-konkurranse.

Tibber gikk i fjor til topps i Petter Stordalens gründerkonkurranse, og fikk hotellkongen med seg på eiersiden, med en investering på 2,5 millioner kroner.

Nå henter selskapet inn 24 millioner kroner i en emisjon som domineres av kraftselskapet BKK, som har hovedkontor i Bergen. BKK skal i tillegg til investeringen koble opp sine 28 kraftverk, så kundene kan handle strøm direkte fra kilden.

– Tibbers teknologiplattform representerer det som kan bli fremtidens markedsplass for handel med strøm, og ikke bare her i Norge, sier Monika Zsak, leder i BKK Grønn Invest, som nå går inn med 15 millioner kroner.

Tibbers investorer

Tibber hentet inn 10 millioner kroner i fjor og øker nå med 24 ferske millioner. Her er de største eierne:

  • Strawberry (Petter Stordalen) – 14 prosent
  • BKK – i underkant av 10 prosent*
  • Wellstreet AB – 4 prosent
  • To andre investorer er på vei inn i samme emisjon som BKK.
  • Gründerne eier resten.

*På grunn av måten transaksjonen gjennomføres på, priser emisjonen BKK deltar i selskapet til rundt 130 millioner kroner, selv om BKK betaler 15 millioner for litt under 10 prosent.

Vis mer

Totalt henter Tibber inn 24 millioner kroner, og emisjonen priser selskapet til rundt 130 millioner kroner.

Kutter mellomledd

Tibbers konsept handler om å styre både strømhandelen og forbruket i hjemmet ditt ved hjelp av roboter og kunstig intelligens. Det kan fjerne flere mellomledd.

– I dag er den vanlige rekkefølgen at du kjøper strøm fra et selskap som kjøper fra en trader som kjøper fra strømbørsen NordPool, som formidler tilbud fra en ny trader, som handler for kraftverket. Vi har rundt 40 roboter som sitter og utfører alle disse transaksjonene, sier Edgeir Vårdal Aksnes, daglig leder i Tibber.

– Dere er vel selv et mellomledd i strømhandelen?

– Du kan sammenligne det med Vipps eller Airbnb. Vi er en digital plattform som kobler hjemmene sammen med produsentene, sier han.

Tibber

  • Norsk-svensk selskap som utvikler en app som automatisk bytter strømprodusent og lar deg styre strømforbruket ditt for en fast pris på 39 kroner i måneden.
  • Stiftet i november 2015 av Daniel Lindén (34) og Edgeir Vårdal Aksnes (38). Driften startet opp i januar 2016.
  • Appen ble tilgjengelig i markedet i februar 2019.
  • 15 ansatte i Førde og Stockholm.
  • Totalt er det investert i underkant av ti millioner kroner i selskapet.
  • Rundet nylig 10.000 betalende kunder.
  • Handler strøm fra totalt 48 kraftverk etter avtalen med BKK.
Vis mer

Kraftig vekst

Tibber meldte i oktober at de hadde passert 10.000 kunder. Normalprisen er 39 kroner i måneden. Prismodellen kan sammenlignes med spotpris-avtaler, men det uvanlige er at de ikke har noe påslag for forbruket, og at strømmen handles direkte fra kraftselskapene av roboter. Tibber-appen kan dessuten bidra til smartere styring av strømforbruket i hjemmet ditt, og selskapet ønsker å kunne bidra til lavere forbruk.

– Vi skal ikke tjene på at kunden øker forbruket, sier Aksnes.

Så langt er Tibber etablert i Norge og Sverige, men og de nye midlene skal brukes til vekst og videreutvikling. Etter hvert vil de også utvide til ett eller to nye markeder, og det kan bli mange flere.

– Vi undersøkte mange land og fant 20–30 markeder som er godt tilrettelagt regulatorisk for modellen vår, sier Aksnes.

Han forteller at USA ikke er på denne listen, fordi markedet ikke er godt nok tilpasset. Han mener de nordiske markedene gir gründere en fordel, fordi de ligger i front når det gjelder liberalisering.

– Disruptive tjenester innen energi vil trolig komme fra Europa, og dette er en fordel som Silicon Valley ikke uten videre kan kopiere, sier han.

Nytt – også i utlandet

Monika Zsak forteller at BKK investerer både fordi de vil være med på utviklingen for egen del, og fordi de håper på et internasjonalt eventyr.

– Tibber tenker utenfor de tradisjonelle rammene vi har hatt lenge og jeg finner få andre selskaper internasjonalt som gjør noe lignende. Dette kan få til noe nytt både i Norge og internasjonalt, og det er veldig spennende å kunne bidra til dette, sier hun.

Hun tror rollene i kraftbransjen vil bli endret, og ser på dette som en måte å utvikle BKKs rolle.

– Har dere behov for å selge kraft mer direkte til kunden?

– Vi produserer jo grønn strøm og ønsker at kunden skal få tilgang til den på best mulig måte. Kjøperen vil settes i førersetet og kan velge hva som er viktigst når de kjøper strøm, sier hun.

Hun tror systemet kan bidra til mer fornuftig utnyttelse av kraftselskapenes strømnett ved å kutte forbrukstoppene, og dermed spare stores summer for alle parter.(Vilkår)

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter

Mest sett på DNtv nå