Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

– Produksjonen er ikke så dyr, sier forsker Naureen Akhtar ved Institutt for fysikk og teknologi ved Universitetet i Bergen, som er hovedpersonen bak et belegg som kan hindre ising på fly, droner og bilvinduer. Fra venstre: Victoria Isern, Steffen Boga og Morten Ansteensen fra Bergen Teknologioverføring as som skal bidra til å kommersialisere forskningen, Naureen Akhtar og hennes prosjektleder ved UiB Bodil Holst. Foto: Eivind Senneset
– Produksjonen er ikke så dyr, sier forsker Naureen Akhtar ved Institutt for fysikk og teknologi ved Universitetet i Bergen, som er hovedpersonen bak et belegg som kan hindre ising på fly, droner og bilvinduer. Fra venstre: Victoria Isern, Steffen Boga og Morten Ansteensen fra Bergen Teknologioverføring as som skal bidra til å kommersialisere forskningen, Naureen Akhtar og hennes prosjektleder ved UiB Bodil Holst. Foto: Eivind Senneset les mer

Teknologi

Lei av å skrape bort is på bilen? Disse forskerne kan ha funnet en løsning

Forskere i Bergen har utviklet et supersterkt, syltynt materiale som kan hindre ising på fly og droner. I fremtiden kan det også bli til en spray mot is på bilruter.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Når broer, høyspentmaster og industri skal inspiseres, står Orbitons droner parat til å fly, de 350 dagene i året været tillater det.

– Jeg har opplevd at vi mistet løft underveis og måtte nødlande. Isen ødela aerodynamikken og gjorde dronen tyngre, forteller operativ leder Dan Richard Isdahl-Engh i Orbiton.

Rundt 15 dager hver vinter er faren for ising så stor at de må sette hele maskinparken på bakken. Det gir tap, men Isdahl-Eng har stor tro på et nytt «supermateriale» utviklet ved Universitetet i Bergen, og ønsker å være blant de første som tar det i bruk.

Han skulle gjerne kunne jobbet den dagen DN snakker med ham.

– Dagens vær er et perfekt eksempel. Alle våre maskiner står, for skydekket er lavt, luftfuktigheten høy, og det er slapsete lenger oppe, sier han.

Ekstremt tynt

– Det er et atomtykt karbonlag basert på grafén. Det er veldig robust, sier Naureen Akhtar, som er sentral i oppdagelsen.

Tykkelsen tilsvarer en milliondels millimeter. Det er ekstremt tynt, men likevel tyder tester på at dette er nok til å hindre at det dannes is, og det skal være svært slitesterkt.

– Vi tester det først på ubemannede fartøyer, men tradisjonell kommersiell luftfart er interessant for oss, og det finnes ingen gode løsninger for redningshelikoptre, som er ekstremt utsatt for ising, sier forretningsutvikler Morten Ansteensen i Bergen Teknologioverføring.

Stort marked – giftig alternativ

Prosjektet har nå vunnet Idékonkurransen 2017, som arrangeres av Sparebanken Vest og Bergen Teknologioverføring, en organisasjon som jobber med kommersialisering av forskning. Prispengene på 500.000 kroner deles ut av næringsminister Monica Mæland fredag.

Pengene skal gå til å videreutvikle og teste teknologien sammen med fire partnere, og målet er å danne et selskap der Ansteensen skal være sjef i oppstartsfasen. Foreløpige tester omtales som svært lovende.

Han sier deres anslag tyder på at markedet innen bemannet og ubemannet luftfart er på 300 millioner kroner årlig, bare i Norge. I luftfart ordnes dette i dag ved å spraye på en avisningsvæske for hver reise. Det koster tid og penger, og væsken er giftig, så alternativer er ønskelig.

– Ising er et stort problem for droner, og det er et kjempebehov for en løsning som passivt forhindrer dette, sier Bente Heggedal, seksjonssjef for ubemannet luftfart i Luftfartstilsynet.

Hun sier det ikke finnes gode løsninger for dette i dag.

– I fremtiden kan dette prosjektet også være interessant for helikopter og fly. Men per nå vet vi for lite til å si om det vil bli aktuelt, og det avhenger av at det blir typesertifisert i forkant, sier Morten Larsen, sjef ved seksjon for Luftdyktighet.

Fra vann til luft

Forsker Akthar fra Pakistan kom til Norge via et program fra Norges forskningsråd for å forske på belegg som skulle gjøre undervannsinstallasjoner selvrensende for et oljeselskap. Hennes forskning på avisningsteknologi ble videre gjort gjennom Vista-programmet til Det Norske Videnskaps-Akademi

– Kan man slippe å skrape bilen med dette materialet?

– Jeg håper du ikke trenger å gjøre det lenger, sier Akhtar og ler.

Det er trolig et stykke frem til kommersialisering, men ifølge Akthar og Ansteensen viser tester så langt veldig gode egenskaper når det gjelder å avvise og hindre isdannelse. Ifølge Akhtar er materialet dessuten ikke dyrt, og de prøver å få det i en form som kan sprayes direkte på overflaten det skal beskytte, så det blir enklere å bruke. Foreløpig må det legges på med en slags folie, som så etses bort.

Hvor lenge materialet varer under ulike forhold, er noe av det som skal testes.(Vilkår)

Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.