Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Oscar Johansen (til høyre) kunne førtidspensjonert seg som mangemillionær etter å ha solgt sitt første selskap, Seagull. I stedet har han valgt å satse på nytt. Her med advokat Odd Gleditsch. Foto: Gunnar Lier
Oscar Johansen (til høyre) kunne førtidspensjonert seg som mangemillionær etter å ha solgt sitt første selskap, Seagull. I stedet har han valgt å satse på nytt. Her med advokat Odd Gleditsch. Foto: Gunnar Lier les mer

Gründer innkasserte 175 millioner – nå har han funnet sitt neste prosjekt

Oscar Johansen (64) fant gull på sjøen. Nå satser han på å bygge teknologibedrift i advokatbransjen.

– Jeg tror ikke folk som begynner med industrigreier primært er drevet av penger. Da er det andre, lettere måter å tjene dem på. Det er kjempepremier for å tøyse bort penger på hytter og kostbare private eiendommer med lav formuesverdi, sier gründer Oscar Johansen.

Johansen kunne for to år siden førtidspensjonert seg som mangemillionær etter å ha solgt sitt første selskap, Seagull. I stedet har han valgt å satse på nytt.

Den tidligere sjømannen startet opp Seagull i 1996 sammen med flyarving Bjørn L.G. Braathen. Selskapet leverer elektronisk opplæring til sjøfolk og shippingindustrien.

Profil

Navn: Oscar Leander Johansen

Alder: 64 år

Stilling: Majoritetseier og styreleder i Advisor.

Aktuell: Forsøker å bli Nordens ledende leverandør av it-systemer som lar advokater håndtere behandlingen av klienter.

Opprinnelig fra Tønsberg, begynte karrieren som sjømann i rederiet Bergesen der han var ansatt i ni år. Gikk på land og fikk jobb i Norcontrol i Horten. Avanserte rask til å bli sjef og så potensialet i opplæring av sjøfolk. Begynte hos Simrad før han sluttet der og kjøpte opplæringssystemene fra Norcontrol for å starte for seg selv. Etablerte i 1996 selskapet Seagull med flyarving Bjørn L.G. Braathen. Solgte i 2015 til Herkules og et nederlandsk oppkjøpsfond, men fortsatte som arbeidende styreformann. Ut av arbeidet med Seagull sprang teknologiselskapet Chrome, som Johansen startet sammen med sin polske partner Marcin Szymankiewicz. Chrome er nå eid av det norske selskapet Advisor, hvor Johansen i fjor ble majoritetseier med 59,5 prosent av aksjene.

Vis mer

Da oppkjøpsfondene Herkules og Alpinvest tok kontroll over Seagull i 2015, fikk Johansen utbetalt 75 millioner kroner og beholdt aksjer i selskapet verdsatt til 100 millioner kroner.

– Var det et alternativ å sette pengene på konto og pensjonere seg?

– Det er mange som har spurt om det. Det kan godt hende det er fint, men det er ikke noe jeg er vant til. Det er sånn du bare blir, sier Johansen.

Kundesystemer for advokater

Ut av arbeidet med Seagull sprang det polske teknologiselskapet Chrome opp, som Johansen startet sammen med sin polske forretningspartner, matematikeren Marcin Szymankiewicz. Chrome utviklet først datasystemer for kundebehandling (kjent som CRM) for Seagull, men forsto at det ville være umulig å konkurrere med store internasjonale aktører om å selge universelle løsninger videre til andre bedrifter.

I stedet siktet gründerne seg inn mot en nisjé med spesielle krav: advokatfirmaer.

Avgjørelsen kom etter en henvendelse fra Johansens venn Odd Gleditsch, som er partner i Tenden Advokatfirma og styreleder i malingsprodusenten Jotun.

– Advokater har spesielle behov. De må for eksempel fort kunne kontrollere for interessekonflikter når de snakker med en ny kunde, så Odd ikke representerer meg, og en annen partner i firmaet hans representerer kona mi når vi skilles, sier Johansen.

Gleditsch satt gründerne i kontakt med selskapet Advisor, som hadde laget tradisjonelle systemer for kundehåndtering til advokatfirmaer i rundt 20 år i Norge. Der fikk gründerne en kontrakt på å fornye Advisors produkt og utviklet en applikasjon som blant annet lar advokater holde oversikt over klienter, føre timer, lagre dokumenter, sjekke rollekonflikter og generere fakturaer.

Har brukt over 15 millioner

I Advisor ble man bekymret for hvor avhengig man hadde gjort seg av Chrome, forteller Johansen.

Løsningen ble å selge Chrome til Advisor, mot et oppgjør i aksjer i sistnevnte. Samtidig gikk Johansen inn med mer penger fra egen lomme og tok dermed kontroll over Advisor. Gleditsch har også kommet inn som medeier, med 4,6 prosent av aksjene.

Nå rigges selskapet for ekspansjon.

I Sverige har Advisor kjøpt opp Softit, som leverer tilsvarende tjenester til svenske advokathus. I tillegg har Advisor kjøpt eiendeler og tatt over tre medarbeidere fra et annet lignende selskap i Sverige. I Danmark er Advisor nå i samtaler om nok et oppkjøp av nok et lignende selskap.

– Vi håper å bli ferdige til jul, sier Johansen.

Johansen oppgir at han personlig har brukt mellom 15 og 17 millioner kroner på satsingen.

– Hvor mye er du forberedt på å bruke?

– Hva var det de sa om antallet hestekrefter i en Rolls-Royce? «Tilstrekkelig». Det som trengs for å bli ledende i Skandinavia og Polen.

Inn i voksende marked

Advisor forsøker å kapitalisere på at omsetningen i advokatbransjen vokser, samtidig som antallet advokater her i landet er mer enn fordoblet fra 1995 til 2015.

I fjor ble det etablert 431 nye advokatvirksomheter i Norge, det høyeste nivået siden 2008, ifølge Advokatforeningens bransjeundersøkelse. Hardere konkurranse om klientene gjør at advokater i større grad må ut og selge tjenestene sine, mener Johansen.

Han får støtte fra Gleditsch:

– Før når man var advokat, slo man opp skiltet og ventet på at klientene skulle komme. Det var ikke så mange som drev aktivt salgsarbeid og det var også strenge restriksjoner. Det er klart at de store advokatfirmaene nå har skjønt at de må ut og selge, sier Gleditsch.

Ikke dermed sagt at Johansen har sansen for alle sider ved advokatfesten:

– Da jeg første gang solgte deler av Seagull, eide jeg personlig én aksje i datterselskapet vårt i Singapore, fordi man måtte være to eiere i et aksjeselskap der. Fondet som kjøpte oss, brukte 223.000 kroner på å selge den ene aksjen, som ble verdsatt til 65 kroner. Galskapen med formalitet har tatt helt overhånd. Og jeg har aldri fått pengene for aksjen!

Vil ikke dø med bedriften

Om han lykkes igjen eller går på en smell denne gangen, mener Johansen mer enn noe annet avhenger av hvorvidt han klarer å ansette de riktige menneskene fremover.

– Finner du de rette folkene, går alt an. Finner du dem ikke, går ingenting an. Det tror jeg er en grei observasjon, sier han.

Før han legger til:

– En annen fallgruve er at gründere tenderer til å bli for lenge i bedriften. Til slutt dør bedriften med dem.

– Hva slags tidshorisont ser du for deg i Advisor?

– En sånn bedrift som dette har behov for å vokse til den finansierer seg selv. Jeg synes vi må få til det i løpet av tre-fire år.(Vilkår)

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter