Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen i Virke mener frisørbransjen bør se på hvordan de kan lage nye og smarte forretningsmodeller. Foto: Øyvind Elvsborg
Administrerende direktør Vibeke Hammer Madsen i Virke mener frisørbransjen bør se på hvordan de kan lage nye og smarte forretningsmodeller. Foto: Øyvind Elvsborg les mer

Ønsker ikke oppvask om hårvask

Virke-sjef Vibeke Hammer Madsen mener det er rom for mange modeller i frisørbransjen – både med og uten hårvask.

Hurtigklipp-konseptet og gründerbedriften Cutters er blitt en populær frisørtjeneste, og friserer 1500 hoder om dagen. Konkurrentene har derimot slått tilbake med påstander om at det nye konseptet, som tilbyr kundene en 15 minutters hårklipp for 299 kroner, raserer frisørfaget.

Denne uken har debatten stått om NHO Service og Handel og bransjeorganisasjonen Norske frisør- og velværebedrifter (NFVB) forslag om påby tilbud om hårvask i salong – noe Cutters ikke tilbyr.

Vibeke Hammer Madsen

Navn: Vibeke Hammer Madsen

Alder: 62

Stilling: Administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke

Aktuell: Kastet seg inn i debatten om det bør bli påbudt å tilby hårvask i frisørsalonger. Virke representerer over 20.000 virksomheter, som til sammen utgjør over 225.000 arbeidsplasser.

Vis mer

Bakgrunnen er at NFVB ønsker å «bevare en høy yrkes- og fagstandard». Mens NHO-sjef Kristin Skogen Lund ikke vil ta stilling til om det bør bli påbudt å tilby hårvask i frisørsalonger, mener Virke-sjef Vibeke Hammer Madsen at frisørene heller bør ta opp kampen mot Cutters, og se på hvordan de kan lage smarte forretningsmodeller.

1. Du skrev på Twitter: «Vi kan ikke strupe konkurransen hver gang vi møter noe nytt». Hva legger du i det?

– Hårvask og bakteriefrykt er åpenbart vikarierende argumenter når det egentlig dreier seg om angst for en aktør som utfordrer den etablerte frisørbransjen. Fremtidens verdiskaping blir til gjennom innovasjon – og innovasjon presser seg frem gjennom konkurranse og aktørmangfold.

2. Ville dere tatt en slik kamp hvis frisørene var organisert hos Virke?

– Som hovedorganisasjonen for den store bredden av tjenestenæringene, representerer vi mange bransjer. Ofte må vi balansere ulike hensyn og våre bransjedirektører kan til og med stå på hver sin side i en sak. Hadde frisørene vært hos oss, ville vi hatt et dilemma, men det er de ikke. Vi har imidlertid mange gründere av nye servicekonsepter og utfordrere i markedet hos oss, så deres rammebetingelser går Virke gjerne til kamp for.

3. Tror du mange river seg i håret innad i Høyre fordi de ikke har tatt standpunkt i saken?

– I Høyre er det smarte folk. Jeg er sikker på at de ser at dette med hygiene er bare vrøvl. Hos Cutters får alle kundene til og med egen kam, og de ansatte slipper helseskader gjennom at de ikke bruker alle de kjemiske produktene.

4. Hvorfor er dette en viktig sak?

– For Virke er dette en prinsippsak: For det første, fordi vi trenger nye forretningsmodeller for fremtidens verdiskaping og bedre tilbud til forbrukerne. For det andre, så må det være like konkurransevilkår. For det tredje, må vi ha rammebetingelser for næringslivet som ikke er kompliserende og fjerner lønnsomheten, eller øker risikoen det er å starte nye virksomheter.

5. Vasker du ofte håret hos frisøren?

– Jeg vasker alltid håret hos frisøren, og sitter gjerne mye lenger enn 30 minutter i frisørstolen. Det er rom for mange forretningsmodeller i frisørbransjen.(Vilkår)


Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter