Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Espen Einn (t.v.) og Kyrre Andersen i Payr vil inn i Sverige i løpet av året, og videre ut i Europa og østover. USA mener de er et overfylt og underutviklet marked. Foto: Gunnar lier
Espen Einn (t.v.) og Kyrre Andersen i Payr vil inn i Sverige i løpet av året, og videre ut i Europa og østover. USA mener de er et overfylt og underutviklet marked. Foto: Gunnar lier les mer

Taper på første tjeneste – skal tjene på å kutte regninger

Payr taper penger på å gi kundene enkel regningsbetaling, men skal tjene det inn på å krympe regningene.

Ta bilde av regningen din med mobilen – så fikser Payr KID-nummeret og resten av utfyllingen. Dette er tjenesten selskapet lanserte i sommer, og som vokste drøyt 60 prosent fra november til desember, til 4500 aktive brukere som betalte regninger for 17 millioner kroner. Veksten har fortsatt.

– Folk betalte regninger for syv millioner den siste uken, sier gründer Espen Einn.

Denne tjenesten taper de imidlertid penger på. For kundene kan betale med kredittkort og få bonuspoeng på kortet, mens Payr dekker avgiftene for kortbruken. Pengene ligger i neste trinn, som skal kutte størrelsen på kundenes regninger.

– Rett før jul lanserte vi markedsplassen vår. Med kundens tillatelse skanner vi innholdet i regningene og søker etter en bedre leverandør, sier gründer og leder for selskapet, Espen Einn.

Payr

  • Startet tjeneste for skanning og betaling av fakturaer i juni 2017
  • Eneste ikke-bank med konsesjon til å motta eFakturaer
  • Hadde 4500 aktive brukere ved starten av året, og mål om 22.000 ved utgangen av 2018
  • Målet er å tjene penger på en andel når brukerne bytter leverandør
  • Ledet av seriegründer Espen Einn (tidligere Grimstad)
  • Kjøpte prissammenligningstjenesten Bedrebest, startet av Kyrre Overland Andersen i høst.

Største eiere:

  • Åste Einn og Espen Einn 55,2 prosent
  • Kyrre Overland Andersen 7,3 prosent
  • Christian Westerberg Thoresen 4,4 prosent
  • Kristian Enger og Anne Gro Enger 3,0 prosent
  • Ola Einang 2,7 prosent
Vis mer

Senker terskelen

Så langt har de laget tjenester som kan søke opp gunstige priser og vilkår for mobiltelefoni, strøm, reise- og ulykkesforsikring, samt refinansiering av forbrukslån og kredittkort. Ved å få tilgang på informasjon fra folks regninger vil de kunne regne seg frem til billigere alternativer, og gjøre byttet enkelt i samarbeid med leverandørene.

– Folk flest vet de bør bytte eller reforhandle oftere, og vi prøver å gjøre det betraktelig enklere, sier Kyrre Overland Andersen.

Han drev tidligere Bedrebest.no, et eget selskap for prissammenligning, men det ble kjøpt opp av Payr i høst, og nå er tjenesten integrert i appen.

Planen er nå å lage stadig flere slike tjenester for produktsammenligning, og presentere alternativer til kunder som bruker dem til å betale regninger.

Partner ikke billigst?

Payrs inntekter skal komme fra leverandører som de sender nye kunder til. Dette skaper en interessemotsetning – for det er slett ikke sikkert at Payrs partnere alltid er billigst eller best. Selskapet lover å alltid anbefale det beste alternativet, uansett om det er en partner.

– Hvis vi ikke klarer å gjøre en avtale med dem som er på topp vil vi fortsatt anbefale dem, men vi tilbyr ikke bytte av leverandør, sier Einn.

Det betyr at kunden må selv må finne ut av hvordan de bytter, mens bytte til partnere kan gjøres rett i appen.

Betalingstjenestedirektivet

  • Et EU-direktiv, oftest omtalt som PSD2 (Revised Payment Services Directive).
  • Skal gi økt konkurranse innen betalingstjenester og innovasjon.
  • I fremtiden kan betaling fra bankenes kontoer utføres av andre tilbydere, hvis kunden samtykker
  • PSD2 vil bli behandlet i Stortinget første halvdel av 2018 og innføres i løpet av året.

Kilde: Finans Norge/DN

Vis mer

– Renten på ulike boliglån kan fort utgjøre en forskjell på 20.000 kroner i året, en forsikringspakke kan spare deg for 10.000 og strøm noen tusenlapper, anslår Overland Andersen.

Einn mener alle parter vinner på dette.

– Leverandørene får flere kunder til lavere pris, kundene bedre tjenester og vi får en andel. De som kanskje taper på dette er de dårligste leverandørene, sier han.

Fremtidsvisjonen

Gründerne vil prøve å ta tjenesten enda et steg videre, ved hjelp av kunstig intelligens. Hvis regningsbetaling var trinn én og markedsplassen trinn to, skal tredje trinn bli at Payr automatisk skifter leverandør, uten at kunden må gjøre noe.

Trinn fire er svært ambisiøst.

– Dette trinnet handler om totaloversikt over økonomien din, som vi kan hente inn med ditt samtykke, og bruke til å gi deg forslag til å optimalisere økonomien, sier Einn.

Til dette trenger de det nye bankdirektivet fra EU, PSD2, som er i ferd med å innføres. Dette vil gi betalingsaktører som Payr tilgang til kundenes kontoer i alle banker, hvis kundene gir sitt samtykke. Dermed kan de få oversikt over alle regninger, og økonomien.

Mange om beinet

De nye EU-reglene er en fundamental endring av hele bransjen, som vil skape helt nye muligheter og utfordringer, mener Even Westerveld, kommunikasjonsdirektør i DNB.

– På finanskonferanser hevdes det for tiden at europeisk bankbransje får tre nye konkurrenter per dag. Det sier noe om hva disse nye reglene utløser av innovasjon. Det er kjempespennende, sier han.

Han sier DNB ønsker konkurransen velkommen, men ikke har noen planer om å legge seg ned og vente på å bli spist.

– Det handler om å gjøre tjenestene enklere for kundene, og Vipps er kanskje Norges største fintech-suksess. Men vi er avhengige av å fortsette å gjøre det enklere, og jobber med mange nye initiativer, sier Westerveld. (Vilkår)

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter