Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Åsmund Furuseth (t.v.) har ledet Kahoot i omtrent 18 måneder før – og tar nå over for Erik Harrell, som har ledet selskapet i 18 måneder tidligere. Foto: Gunnar Lier
Åsmund Furuseth (t.v.) har ledet Kahoot i omtrent 18 måneder før – og tar nå over for Erik Harrell, som har ledet selskapet i 18 måneder tidligere. Foto: Gunnar Lier les mer

Kahoot sikter mot 100 millioner – sjefen slutter fordi han ville gi mer gass

Erik Harrell gir seg som sjef for det norske oppstartsselskapet Kahoot etter bare 18 måneder i stillingen. Han ville ha større vekst, men styret ønsket raskere lønnsomhet.

Staben i Kahoot er mer enn doblet til 50 ansatte og antall månedlig aktive brukere økte i fjor med 30 millioner – til 70 millioner. I år sikter de mot milepælen 100 millioner brukere, men vekstplanene var ikke ambisiøse nok for Harrell, som tidligere var strategi- og finansdirektør i Opera.

– Jeg ville investere mer i nye forretningsområder tidligere, mens styret ville fokusere mer på positiv kontantstrøm, sier Harrell, om hvorfor han slutter.

Kahoot! as

  • Kahoot er et quiz-spill som ofte blir brukt i læringsøyemed ved at en lærer eller elevene selv lager en quiz med spørsmål om temaet klassen jobber med.
  • Stiftet i 2011 under navnet Mobitroll av NTNU Technology Transfer, Johan Brand, Jamie Brooker, Åsmund Furuseth og Morten Versvik. Ble lansert som Kahoot i august 2013.
  • I stor grad bygget på arbeidet til spillteknologiprofessor Alf Inge Wang ved NTNU.
  • Til sammen er det investert 43,5 millioner dollar i selskapet.
  • Hadde i mars 70 millioner brukere i måneden – opp 75 prosent på ett år.
  • Har et mål om inntekter på to millioner dollar og 100 millioner aktive brukere i løpet av 2018.
  • Tidligere ledet av Johan Brand, men Eric Harrell tok over i september 2016. Åsmund Furuseth ledet selskapet fra 2013 til 2014 og har nå tatt over igjen.
  • Har rundt 50 ansatte.
Største eiere, mars 2018:
  • Northzone VII lp: 14.8 prosent
  • Datum Ivest as; 12,8 prosent
  • Creandum III lp: 10,4 prosent
  • Eilert Hanoa: 9,5 prosent
  • Microsoft Venture: 6,6 prosent
  • Morten Versvik: 5,1 prosent
Vis mer

Ny gammel sjef

Harrell vil fortsatt være knyttet til selskapet som styremedlem, mens Åsmund Furuseth tar over sjefsstolen. Han var selskapets aller første sjef fra 2013 til 2014. Han jobbet da i NTNUs selskap for kommersialisering av forskning, som rekrutterte ham til gründerteamet.

Furuseth har vært med selskapet hele veien, og kommer nå fra stillingen som leder for forretningsutvikling og salg. Han er 36 år gammel og har en mastergrad i fysikk fra NTNU.

– Satser selskapet mindre på vekst fremover?

– Nei, absolutt ikke. Målet i år er å nå 100 millioner månedlige brukere. Det er ikke mange selskaper i verden som kommer dit og er sikre på at vi klarer det, sier Furuseth.

Millioner av brukere – bare utgifter

Kahoot lager spørrekonkurranser for opplæring i skoler og bedrifter og til sosialt bruk. De har vært en vanvittig vekstsuksess siden de startet opp i 2013. Men inntil november hadde selskapet i praksis ingen inntekter. Veksten har vært finansiert av en kvart milliard investorkroner.

– Vi har allerede kommunisert til markedet at vi har mål om positiv kontantstrøm i løpet av 2019, og det er viktig fra kommersielt og finansielt perspektiv. Erik hadde enda større ambisjoner for hva vi kunne få til, men det er alltid en balansegang i forhold til hvor mye du kan tygge deg gjennom, sier styreleder Eilert Hanoa, som har vært med som investor fra starten.

Kahoot har lagt opp til én ny investeringsrunde i vår, trolig rundt 15 millioner dollar, som etter planen skal holde frem til de får positiv drift.

Fra null i inntekt

Å gå i pluss allerede neste år er svært ambisiøst, tatt i betraktning at selskapet inntil november ga bort alt de lager gratis, for å fokusere på vekst. Men de siste månedene har de begynt å ta betalt fra bedrifter. På kundelisten er det svært mange store amerikanske navn, som Uber, Facebook, Getty Images og Microsoft.

– 3. november var første gang vi hadde inntekter fra vanlig salg. Det er vanskelig å finne et selskap som ikke bruker oss gratis, og nå plukker de opp den betalte versjonen, sier Furuseth.

Ifølge Hanoa vil de innen få uker nå 5.000 brukere som i snitt betaler ti dollar i måneden.

– Veksten peker mot at vi vil få positiv kontantstrøm i løpet av 2019, men ikke nødvendigvis for hele året, sier Hanoa.

Tjener lite på de fleste

Inntektene til Kahoot vil i hovedsak komme fra bedrifter de neste årene, og de tjener lite direkte fra sin største brukergruppe, som er lærere og elever. I USA bruker nå over halvparten av studentene Kahoot månedlig, ifølge Harrell. Disse skal fortsatt få hovedproduktet gratis, og det skal videreutvikles, understreker Furuseth.

Selskapet tror dette er viktig for videre suksess, både fordi det gir dem identitet og nye brukere. Bruken sprer seg fra elever til foreldrenes jobber, og når folk slutter i skolen.

– Vi ser at vi har studenter som fullfører skolen og begynner i bedrifter, og endrer fra gratis til businesskonto, sier Furuseth.

Kahoot sprer seg viralt ved at brukere utfordrer andre til spørrekonkurranser, og dermed får deltagerne også prøve tjenestene.

– Vi har brukt null på reklame, men bruker mye ressurser på å støtte brukerne våre, sier Furuseth.

Han mener dette kan gi svært god lønnsomhet.

– Brukerne kommer gratis, og hver ny kunde gir nesten ingen ekstra kostnad, så det er en veldig lønnsom måte å drive business på når du har en kritisk masse, sier Furuseth.(Vilkår)

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter