Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Christian Steen og Trond Kvernstrøm i Oslo Company har lokaler i Folketeaterpassasjen i Oslo, men har allerede vokst seg for store til å bli der på lang sikt. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Christian Steen og Trond Kvernstrøm i Oslo Company har lokaler i Folketeaterpassasjen i Oslo, men har allerede vokst seg for store til å bli der på lang sikt. Foto: Skjalg Bøhmer Vold les mer

Reklame- og tv-gründere: – Vi startet med tomme lokaler, to mobiltelefoner og avsluttet med over 50 millioner i omsetning og 20 nye og gode kolleger

Christian Steen (42) og Trond H. Kvernstrøm (51) ville kombinere det beste fra reklamebransjen med det beste fra produksjonsselskapene. På et år har selskapet nådd 50 millioner kroner i omsetning.

– Vi startet med tomme lokaler, to mobiltelefoner og avsluttet med over 50 millioner i omsetning og 20 nye og gode kolleger. Det var en fin start, sier daglig leder Christian Steen i The Oslo Company.

The Oslo Company

  • Startet av Christian Steen og Trond Kvernstrøm høsten 2016. Omsatte for 3,5 millioner de første to månedene.
  • Kvernstrøm begynte å arbeide i selskapet da hans karantene fra TV 2 var utløpt i januar 2017.
  • Da kjøpte TV 2 seg også inn på eiersiden i byrået.
  • Siden har byrået vokst til over 20 ansatte, og har planer om å ansette flere.
  • Av tv-produksjoner har The Oslo Company stått bak «Camp Kulinaris», og også produsert serien «Jeg heter ikke William», med tidligere Skam-skuespiller Thomas Hayes og Eivind Sander i hovedrollene. Programmet kommer på TV3 og Viaplay til våren.
  • Selskapet har også levert reklamejobber for blant annet Ice, Aker BioMarine og Cermaq.
  • Regnskapstallene for 2017 er ikke ferdig revidert.

Vis mer

Steen, som inntil sommeren 2016 var sjef i reklamebyrået SMFB og tidligere kanal- og innholdsdirektør Trond Kvernstrøm i TV 2 startet The Oslo Company høsten 2016, og hadde sitt første fulle driftsår i 2017.

Det første året er brukt til kraftig vekst. Selskapet omsatte for 52,1 millioner kroner, med en byråinntekt – kundehonorarer minus varekostnader – på 18,7 millioner kroner.

– Trond har innført begrepet «tempo er kvalitet». Det lever vi etter, sier Steen.

Resultatet preges imidlertid av den raske veksten – og endte på 0,3 millioner kroner.

The Oslo Company er i hovedsak et kombinert reklame- og produksjonsbyrå. Ideen er at selskapet skal kunne produsere innhold både for tv-kanaler, strømmetjenester og kommersielle kunder. De to hovedpilarene i selskapet er derfor reklame og produksjon. Steen opplyser at inntektene fordeler seg 50–50 mellom de to områdene.

The Oslo Company as, årsresultat 2017 (i MNOK) 2017 2016 Endring
Omsetning 52,1 3,5 1388,6 %
Driftsresultat (ebit) 0,3 0,1 200 %
Resultat før skatt 0,3 0,1 200 %

Kan gå internasjonalt

Før han ble kanal- og innholdsdirektør i TV 2, var Kvernstrøm gründer av produksjonsselskapet Monster. Da hadde han i hovedsak fire kunder å forholde seg til – de lineære tv-kanalene NRK, TV 2, TV3 og TVNorge.

– Med kommende fall i lineærseingen synes jeg det begynte å bli litt klaustrofobisk. Den verdenen jeg lever i nå er mer befriende. Det er flere kunder og mange flere prosjekter i potten. Mulighetene er mange og flere, og de er ikke bare norske, sier Kvernstrøm.

Han mener det har skjedd en internasjonalisering i bransjen.

– Hvis prosjektene og historiene er gode nok, har de globalt potensial. Min erfaring fra både Monster og TV 2 er at hvis ideen er god nok, så kan den selges til for eksempel NBC eller Facebook i USA. Det finnes nok gode eksempler på det, sier Kvernstrøm.

Tre milliarder

Strømmetjenestenes inntreden i tv-bransjen og satsing på lokalt innhold skaper større muligheter for norske byråer som tenker både lokalt og globalt.

Netflix kjøpte blant annet rettighetene til både «Kampen om tungtvannet» og «Nobel» i etterkant av at de var vist på NRK. Per-Olav Sørensen var regissør på begge de to seriene. Sørensen er tilknyttet The Oslo Company, som er med på produsentsiden av Sørensens nye prosjekter.

DN skrev tidligere denne uken at NBCUniversals strømmetjeneste Hayu, som i hovedsak tilbyr reality-tv, også kommer til Norge.

Tall fra Kantar TNS og mediebyrået Group M viser samtidig at de abonnementsbaserte strømmetjenestene fra Netflix, TV 2 Sumo, Viaplay, HBO Nordic og Discovery Networks Dplay i 2017 for nesten tre milliarder kroner ut til forbruker.

– Alle skal ha historiefortelling

Kvernstrøm er ikke i tvil om at strømmetjenester som Netflix og HBO Nordic, med flere, er interessert i å sikre seg rettigheter til norsk drama.

– De bryr seg ikke om det kommer fra Oslo, Mexico eller Los Angeles. De er bare ute etter fantastisk historiefortelling, sier Kvernstrøm.

Steen understreker at selskapet enn så lenge har base i Oslo.

– De kundene vi har nærhet til blir de viktigste. Det som er spennende er at man ikke trenger å være internasjonal for å tenke eller jobbe internasjonalt, sier Steen.

– Den store forskjellen fra tidligere, er nettopp det. Du må på en måte bare legge TVNorge, Ice, HBO og lignende i samme potten. Alle skal ha historiefortelling. De skal nå et publikum eller kundemasse, sier Kvernstrøm.

Har vært interessenter

Steen ser begrenset med farer med den raske veksten. Han påpeker at alle selskaper må kunne håndtere uforutsigbarhet.

– Vi er forberedt på å håndtere en ganske god vekst. Vi jobber litt annerledes enn det vi har gjort tidligere. Med den riktige kombinasjonen av mennesker og ressurser, kan færre folk få til mer. Størrelse målt i antall mennesker er ikke nødvendigvis lenger et parameter for effektivitet eller kapasitet, sier Steen.

Han påpeker at det ikke er vekst som er det viktigste målet for gründerne.

– Det får komme som en naturlig konsekvens av vår tilnærming til verden.

TV 2/Egmont kjøpte seg inn i byrået i fjor, og eier 20 prosent av selskapet. De to gründerne eier 40 prosent hver. The Oslo Company har også fått andre henvendelser fra interessenter, men har ingen planer om å selge.

– Vi har fått noen henvendelser fra internasjonale selskaper. Vi har ikke kapasitet til å behandle det, og det er jo altfor tidlig. Av det lille vi har sett, har det ikke vært noen naturlige partnere. Konsolideringer er noe mange går og tenker på i reklame- og mediebransjen generelt. Men vi er jo et oppstartsselskap, og det har ikke vært selskaper eller prosjekter vi tenker kan bidra til vår utvikling, utover det vi har gående allerede, sier Kvernstrøm.(Vilkår)

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter