Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Gründer Even Tangen Heggernes i Nabobil er strålende fornøyd med å ha fått inn rundt 100 superbrukere som aksjonærer. Foto: Linda Næsfeldt
Gründer Even Tangen Heggernes i Nabobil er strålende fornøyd med å ha fått inn rundt 100 superbrukere som aksjonærer. Foto: Linda Næsfeldt les mer

Fikk inn 100 superbrukere som aksjonærer

Nabobil hentet fire millioner kroner gjennom folkefinansiering. Flere ville ha aksjer, men de ivrigste brukerne ble prioritert.

Nabobil gjør det samme for biler som Airbnb gjør for hus – de lar privatpersoner leie til hverandre. Tjenesten har vokst godt, men trenger fremdeles mer penger for å utvikle seg og vokse så den kan gå i pluss.

Selskapet har tidligere hentet penger fra profesjonelle investorer, men i siste runde bestemte de seg for å prøve å hente fire millioner kroner fra sine egne brukere.

– Vi klarte å få til en betydelig overtegning av emisjonen. Det var kjempegøy, sier gründer og daglig leder, Even Tangen Heggernes.

Han sier de ivrigste brukerne er ekstra viktige for selskapets utvikling, fordi de fungerer som sparringpartnere, kommer med ideer og fungerer som ambassadører for selskapet. Nå håper har de blir enda ivrigere.

Nabobil

  • Nettbasert delingstjeneste for utleie av privatbil for både forbruker- og næringsmarkedet.
  • Tar 25 prosent av leien, som går til forsikring og administrasjon.
  • Aktive utleiere kan omsette for opp mot 50.000 kroner i året, mens snittet for mindre aktive er 11.000 kroner årlig.

  • Lansert 8. september 2015.

  • Verdsatt til 65 millioner i emisjon i desember 2017.
  • Hentet 4.000.054 kroner fra nesten 100 brukere, til en pris som verdsetter selskapet til i underkant av 73 millioner kroner. De nye aksjonærene eier omtrent 5,4 prosent av aksjene.
  • Største eiere (prosent før siste folke-emisjon):

  • Jacob Tveraabak 15,8 prosent
  • Karl Alveng Munthe-Kaas 14,4 prosent
  • Christian og Lennart Hager (Fram Venture) 11,3 prosent
  • Miklagruppen 8,0 prosent
  • Theodor Tonum 4,6 prosent
Vis mer

Delingsentusiast

Siden etterspørselen var større enn antall aksjer som skulle selges, valgte selskapet å prioritere de mest aktive utleierne. Og blant dem er Lisbeth Nodland (46) fra Egersund, som bor på Frogner.

– Jeg gikk inn med 25.000 kroner. Jeg har jo tro på konseptet, og så lenge summen ikke er større, synes jeg ikke risikoen er så stor, sier Nodland.

Hun forteller at hun sparer noe i aksjer, men ikke er «spekulant».

Nodland er ivrig bruker av delingsøkonomitjenester som Airbnb, bysykler og Uber, og meldte seg tidlig inn i Nabobil.

– Jeg tenkte det var greit å leie den ut når jeg ikke trenger den selv, sier hun om sin velutstyrte AMG-utgave av en Mercedes A-klasse.

Hundre nye eiere

Heggernes forteller at de har fått inn nesten 100 nye aksjonærer. Det betyr at hver i snitt investerte 40.000 kroner, mens minstebeløpet var drøyt 10.000.

– Det morsomme er at det er superbrukerne som har tegnet seg. Disse 100 har til sammen leid ut bilene sine over 3000 ganger. Det er mennesker som kjenner tjenesten vår inn og ut, og det er artig at de vil investere i oss, sier han.

Heggernes sier dette er første gang de bruker folkefinansiering, men det kan godt være det ikke blir den siste.

Når trenger dere mer penger?

– Vi har kapital til å videreutvikle tjenesten, så det er det mengden markedsføring som bestemmer når behovet for mer kapital eventuelt kommer, sier han.

Aksjebasert folkefinansiering

  • Folkefinansieringsprosjekter har tradisjonelt sett vært belønningsbasert: Noen ønsker å produsere et produkt, for eksempel en bok, og ber massene hjelpe til med å finansiere prosjektet. Som belønning for hjelpen får de som har bidratt, enten boken eller en mer påkostet utgave av boken eller en annen form for belønning.
  • I aksjebasert folkefinansiering er belønningen i stedet aksjer i selskapet.
Vis mer

Trenger vekst

Selskapet gikk med et underskudd på rundt ti millioner kroner i fjor, med en omsetning på 13 millioner. Heggernes sier de håper å ha positiv kontantstrøm rundt starten av neste år. Det kan virke som et tøft mål, men Heggernes sier det er slik økonomien for deres type selskaper virker.

– Systemene vi har i dag kan tåle mye større trafikk uten at kostnadene øker vesentlig. Vi har hatt mye kostnader til utvikling. De stabiliserer seg fremover og forhåpentlig får vi en kraftig økning på inntektssiden, sier han.

App-nøkkel gir vekst

Nabobil vokste solid i fjor, og fremover håper Heggernes på et løft fra en ny teknologi. Selskapet har nemlig fått installert låsesystemer i 100 utleiebiler som gjør at de kan åpnes med Nabobil-appen, og jobber med å videreutvikle dette.

– Leietageren kan da se en bil, trykke på knappen og så er du klar til å kjøre. Vi satser på å få flere leieforhold på timebasis og ser at bilene med åpningsteknologien er blitt leid ut dobbelt så ofte som perioden før, sier han.

Uten denne teknologien må leietagere enten hente nøklene på Narvesen eller 7-Eleven, eller de må møte eieren.

– Det er genialt, sier bilutleier Nodland, som har bedt om å få bli med på nyvinningen, men foreløpig ikke fått oppgraderingen.

Hun mener dette kan føre til mye mer utleie fordi man ofte ikke har anledning til å møtes for å utveksle nøkler.

– Ofte er du på jobb eller ikke hjemme, men med dette blir bilen mer tilgjengelig, sier hun.

Priset av proffer

Prisen på aksjene ble 62 kroner. Den ble satt seks prosent høyere enn en relativt fersk emisjon rettet mot profesjonelle investorer.

Nodland sier dette er sparing til pensjon – i tilfelle selskapet fremdeles er der når hun når den alderen.

– Jeg synes konseptet er kult, så hvorfor ikke ha noe aksjer, sier hun. (Vilkår)

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter