Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Holder 102 gründermøter på 90 minutter

Orkla har investert, lisensiert og funnet partnere etter 15 minutters «speeddating» med oppstartsselskaper fra hele landet.

15 minutter i et lite møterom sammen er alt gründerne og de store bedriftene får sammen. Så banker neste gründer på døren. Men ofte er dette nok til å sikre en ny «date» og starten på et forhold.

– Det viktigste er å berike vår kjerne med tilgang på entreprenørskap og teknologi. Det påvirker veldig mye rundt våre fysiske produkter, sier Espen Wiik, som forteller at Orkla Venture har vært med på de tre siste av totalt fem årlige "meet corporates"- treff på Startuplab, og inngått avtaler med flere av selskapene de har møtt. Foto: Gorm K. Gaare

– Det er en veldig effektiv måte å avklare om dette er noe vi skal forfølge eller ikke, sier Espen Wiik, ansvarlig for Orkla Venture.

Han deltar for tredje gang på «Meet corporates», et arrangement i regi av Startuplab i Oslo der nesten 100 oppstartsselskaper fra hele landet hadde sendt inn søknad om å få møte 17 etablerte bedrifter. Målet er å skaffe gründerne livsviktige kunder, og å gi bedriftene tilgang til fremadstormende unge selskaper med spennende løsninger.

For Orkla er det blitt klaff, flere ganger.

– Vi har investert og blitt kunde av unge selskaper. Det kan gi finansiell avkastning, men det viktigste er den strategiske verdien, sier Wiik.

I rommet til venstre fyrer åtte representanter fra Oslo kommune av en serie spørsmål til Einar Myreng (til høyre i rommet) i Next Signal, mens NSB får en av sine utvalgte gjester i rommet til høyre. Det er flere gründere enn store bedrifter, så de får noen pauser i datingen. Foto: Gorm K. Gaare

«Det viktigste vi gjør»

Orkla har blant annet investert i Vibbio, en løsning som gjør det enklere for bedrifter som Orkla å produsere video for sosiale medier. Det har også investert i Your.md, en tjeneste som bruker kunstig intelligens til å gi folk helseinformasjon så de kan ta gode valg, samt blitt partner med et selskap og lisensiert deres teknologi.

Wiik sier det også er av stor verdi å møte andre store selskaper de kan diskutere utviklingen med, for få av dem er konkurrenter.

Det er de 17 etablerte bedriftene som velger hvilke av oppstartsselskapene de vil møte, og denne gangen ble 54 oppstartsselskaper valgt ut blant nesten 100. Orkla og de andre bedriftene har seks møter hver på arrangementet. Det vil si 102 møter til sammen, unnagjort på halvannen time.

– Startuplab er veldig fokusert på kommersialisering og at gründerne skal få sin første kunde. Og noe av det viktigste vi gjør er å introdusere gründerne til riktige personer i næringslivet, sier Rolf Assev, som er partner i Startuplab.

Møter forberedt

Startuplab holder flere slike arrangementer gjennom året for bedriftspartnerne og de 82 selskapene som sitter i deres lokaler. Men på dette arrangementet kunne gründere fra hele landet søke, blant dem Next Signal fra Tønsberg.

– Vi bruker «beacons» for innendørs navigasjon og informasjon. Vi hadde stor suksess med informasjon for synshemmede og døve på Munchmuseet, sier Einar Myreng, som er ferdig med sin åpningstale på to minutter.

Beacons, eller «nettvarder», er små trådløse sendere som kan kommunisere med mobiltelefonen din. De kan fortelle annonsører at du er i en spesiell butikk eller foran en spesiell varehylle, og sende deg et spesialtilpasset tilbud på mobilen – eller guide svaksynte gjennom museer, togstasjoner og flyplasser.

– Vi har en aktiv dame fra Bærum som sier «jeg hater å sitte på parade på den golfbilen gjennom Gardermoen», sier Myreng.

Som mange andre vil hun helst klare seg selv, men kan ikke lese skiltene og trenger guiding.

Folk flest vet kanskje ikke hva «beacons» er, men teamet på åtte fra Oslo kommune stilte godt forberedt. De ville vite alt fra batterilevetider til hvordan teknologien kan hjelpe svaksynte på riktig buss og av på rett sted.

– Ingen diskuterer om det skal være handikaprampe utenfor bygg, men det skorter ofte når det gjelder å finne frem innendørs, sier Myreng, som gir Oslo kommune ros for sin visjon når det gjelder tilpasning for folk med spesielle behov.

Med 54 oppstartsbedrifter og 17 større selskaper i salen forbereder Per Einar Dybvik fra Startuplab publikum for totalt 102 speed-dater på 15 minutter hver, blant annet ved å gjennomgå regler for skikk og bruk i slike forhold. Foto: Gorm K. Gaare

Etter 15 minutter har kommunen rukket å stille en rekke spørsmål, men så banker det på døren, og neste gründer er på vei inn for sitt kvarter.

Regler først

Startuplabs erfaringer er at den første kunden er svært viktig for videre suksess. I tillegg til inntekter kan gründerne få hjelp til å utvikle produktet i en retning kundene ønsker, og det kan gjøre det mye enklere å få inn investorer.

Men noen ganger ender slike møter i krangel og rettssaker.

– En viktig del av møtet er å vite hvordan man oppfører seg. Det har vært en del historier om gründere som føler seg lurt av store bedrifter, sier Per Einar Dybvik i Startuplab før møtene setter i gang.

Han sier Startuplab ikke opplever dette som et problem, men går igjennom «rules of engagement», et regelverk de fikk utarbeidet i kjølvannet av noen slike krangler.

Reglene handler blant annet om at gründerne må holde igjen og at bedriftene må avstå eller informere hvis de planlegger eller kan komme til å lage konkurrerende tjenester.

Wiik i Orkla sier de legger stor vekt på å opptre skikkelig.

– Vi investerer og går kun inn i avtaler der det er tydelig hvordan vi kan jobbe sammen og det er strategisk fornuftig for begge parter, sier han. (Vilkår)

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter