Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Tar opp mobilkampen med gigantene

To veteraner i mobilbransjen tar opp kampen mot de store operatørene. De jakter etter idrettslag og veldedige organisasjoner. Et fotballag i eliteserien er selskapets første kunde.

På en husvegg som skal rives pryder logoen til fotballklubben Lillestrøm (LSK).

– Lillestrøm er vår første kunde. Og vi har lokaler i dette bygget. Der vil vi sitte til kulen smeller i veggen, sier medgründer Morten Evjen (45) i Youteam.

Han står utenfor lokalet sammen med medgründer Ivan Hagen (47). En ivrig Lillestrøm-tilhenger som står opp for «Fugla».

– Ja, jeg er en ekte patriot og har sesongkort, sier Hagen.

Hadde en mobildrøm

De to har erfaring fra Telia og Tele2. Etter noen «friår» har de igjen gått inn i mobilbransjen og etablert selskapet Youteam.

– Min drøm har vært å starte et mobilselskap. Jeg fant muligheten da jeg møtte Ivan. Han har 13 års erfaring fra Telia og var blant annet it-sjef for Telias globale mobilvirksomhet, sier Evjen.

Selv hadde han ansvaret for å bygge opp en kjede av mobilbutikker for Tele2 før selskapet ble kjøpt opp av Telia.

Youteam har inngått avtale om bruk av Telias mobilnett.

«Blir en støttespiller»

Mobilgründerne mener de har funnet en nisje, og at i deres konsept er kunder også partnere.

– Vi skal hjelpe norske idrettslag og veldedige organisasjoner med å skape nye og viktige inntekter og blir en støttespiller. En andel på mellom syv og ti prosent av månedsavgiften går til den klubben eller organisasjonen som kunden ønsker å støtte. Hos oss kan man nemlig ringe, tekste, surfe og samtidig støtte en god sak, sier Evjen.

– Men hvordan skal dere tjene penger ved å tilbakeføre midler til kundene når de små mobilselskapene sliter med lønnsomheten?

– Det er riktig at marginene er små, men vi slipper store markedsføringskostnader og overlater det til partnerne, sier Evjen.

Han legger til at store deler av befolkningen er medlem av idretts- og hjelpeorganisasjoner.

– Det finnes over 12.000 idrettslag i Norge med til sammen 2,1 millioner medlemmer.

Youteam vil benytte kundenes merkevare.

– Vi har allerede startet opp med LSK Mobil, sier Hagen.

«Krevende marked»

Tidligere Tele2-sjef, Haakon Dyrnes, fikk sommeren 2016 oppgaven å lede netthandelselskapet Kompletts mobilsatsing.

– Det norske mobiltelefonimarkedet er svært krevende, sier Haakon Dyrnes som leder Komplett Mobil. Foto: Mikaela Berg

– Vi hadde 4500 kunder ved inngangen til 2017. I dag har vi over 50.000 mobilabonnenter, sier Dyrnes i Komplett Mobil

Han legger ikke skjul på at det er tøft å være liten aktør i det norske mobilmarkedet.

– Det norske mobiltelefonimarkedet er svært krevende. De to store mobilselskapene, Telenor og Telia, er blant Norges aller største reklamekjøpere. Samtidig vil Ice, som bygger nytt mobilnett, også synliggjøre seg godt i alle kanaler for å skaffe seg nye kunder. For en liten og ukjent aktør kan det være vanskelig å trenge gjennom dette mediebildet, sier Dyrnes.

Han mener det kan være en god nisje for Youteam å satse på hjelpeorganisasjoner og idrettslag.

– Men man må være tydelig på hvorfor kunden skal velge akkurat deg, sier Kompletts mobilsjef.

Kamp om marginer

Youteam er blant de 12–13 selskaper som nå slåss mot Telenor, Telia og Ice i det norske mobilmarkedet.

For ett år siden hadde de tre selskapene med dets datterselskaper en samlet markedsandel på 93,8 prosent målt i antall kunder.

– Siden i juli i fjor har Telenor og Telia tapt til sammen 180.000 kunder. Mange av kundene har gått til Ice, Fjordkraft og Komplett Mobil. Vi mener det er mange spennende muligheter i norsk mobilbransje fremover, og at det vil være rom for operatører og løsninger som er rettet mot ulike segmenter i markedet, sier Evjen.

Og hvor langt unna er dere Åråsen stadion hvor Lillestrøm spiller?

– En skikkelig langpasning, sier Hagen.(Vilkår)

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter