Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Simon Souyris Strumse i Filmgrail sier deres gamle strategi er blitt plukket opp av Apple og Google, som gir mindre plass for dem, men markedet for mindre kinoer ligger relativt upløyd. Foto: Gunnar Blöndal
Simon Souyris Strumse i Filmgrail sier deres gamle strategi er blitt plukket opp av Apple og Google, som gir mindre plass for dem, men markedet for mindre kinoer ligger relativt upløyd. Foto: Gunnar Blöndal les mer

Filmapp-gründere fikk napp etter snuoperasjon

Norske Filmgrail måtte gi opp å samle all film i en app, men får investorpenger og kunder med sin nye strategi.

– På tolv måneder gikk vi fra null til nærmere 30 prosent av det norske kinomarkedet, sier gründer og daglig leder Simon Souyris Strumse.

Filmgrail står nå bak kinoappene til Bergen kino, Trondheim Kino, Edda kino i Haugesund og Aurora i Nord-Norge, som utgjør rundt 30 prosent av markedet. Og nå henter selskapet inn ni millioner kroner fra investorer for å satse i utlandet.

Emisjonen priser selskapet til 45 millioner kroner, sier Strumse.

Filmgrail

  • Utvikler apper for hver enkelt kino, fra en felles mal.
  • Laget tidligere en app som skal søke opp alle tjenester, kinoer og tv-kanaler der man kan se en film.
  • Henter nå ni millioner kroner for å satse på salg til kinoer rundt store deler av Europa.

Største aksjonærer:

  • Simon Strumse og Rashid Lepshokov (gründere): 40 prosent
  • Sagene Tech Ventures: 12 prosent
  • Eilert Hanoa: Syv prosent
  • Inge André Sandvik: Seks prosent
  • OsloTech as: Fem prosent.
Vis mer

Snuoperasjonen

Det er ikke helt uvanlig at oppstartsselskaper snur og lager noe annet enn planlagt. Og i Filmgrails tilfelle kan det best beskrives som en 180-graders sving, selv om det er innen samme bransje.

Filmgrail laget tidligere en app der brukerne kan søke opp hvor de kan se en film, uansett hvilken strømmetjeneste, tv-kanal eller kino den ble vist på. Nå lager de apper for lokalkinoer, som bærer kinoens navn og som kun viser det hver enkelt kinoeier presenterer.

– Den forteller deg når filmene går og hva vennene dine synes om filmen, sier Strumse.

Den nye appen gir altså ingen oversikt over hele kinotilbudet, men Strumse mener dette gjør det mulig å forenkle og forbedre opplevelsen. Han sier de fleste uansett bare forholder seg til et par kinoer.

– Det tar fem sekunder å betale, inkludert å velge sete, sier han.

Han sier at de solgte kinobilletter for kundene for ti millioner i hele 2017, og omtrent det samme på de første tre månedene i 2018.

Strumse sier appen har et sosialt element, som gjør at folk sjekker den ofte, selv om de fleste i snitt går på kino mindre enn tre ganger årlig.

England først

Det er ikke helt tilfeldig at Oslo mangler på listen over kunder. Strumse sier større aktører har bedre evne til å lage egne apper, og at de blant annet derfor sikter mot mindre aktører, også når de skal ut i Europa.

Filmgrail hentet inn to millioner kroner til nysatsingen i 2016 fra Sagene Venture. De etablerte et London-kontor som skal selge dem inn i Storbritannia og Irland i februar, og har nå ansatt selgere for å jobbe med markedene i Tyskland, Østerrike og Sveits, samtidig som de sikter mot det nordiske markedet.

– Vi har kommet lengst i England og regner med å være ute på rundt 20 kinoer der i løpet av sommeren, sier Strumse.

Blant investorene i denne runden er Eilert Hanoa og Martin Kvernstuen, som øker sin andel i selskapet, samtidig som Sagene Tech følger opp fra runden før og Skyfall Ventures og Nettuno Capital kommer inn som nye eiere.

Videreutvikler ikke

Filmgrails gamle app ble videreført i et samarbeid med Telenor, som nå er under avvikling. Ifølge Strumse er appen lastet ned 100.000 ganger, og den forsvinner ikke med det første. Men den blir heller ikke videreutviklet nå, sier Strumse.

En viktig grunn til dette er at gigantene har trampet inn på dette markedet.

– Apple og Google lanserer nå det vi lanserte for fire år siden. Vi var tidlig ute med å identifisere et behov, men nå blir det en del av operativsystemet, sier Strumse om hvorfor selskapet nå har lagt bort denne strategien.

– Vi fortsetter i et nytt marked der behovet er veldig tydelig, sier han.(Vilkår)

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter