Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Investor Idar Vollvik tar med seg appen Geddit til Thailand. – Den nye partneren vår har så å si alle som holder til i bransjen deres i Thailand som kunde. Foto: Ole Morten Melgård
Investor Idar Vollvik tar med seg appen Geddit til Thailand. – Den nye partneren vår har så å si alle som holder til i bransjen deres i Thailand som kunde. Foto: Ole Morten Melgård les mer

Idar Vollvik satser på app i Thailand

Utviklingen av Idar Vollviks app Geddit har kostet dyrt og tatt lang tid. Nå tar han satsingen til det asiatiske markedet og får et mediekonglomerat som investerer fire millioner kroner med på laget.

De siste månedene har investor og telegründer Idar Vollvik pendlet frem og tilbake til Bangkok i Thailand for å få den digitale plattformen hans Geddit på det asiatiske markedet.

Nå har han og selskapet bak appen, Digital Group, signert en «joint venture»-avtale med sjefen for det thailandske underholdnings- og mediekonglomeratet Bec-Tero, Brian Lindsay Marcar.

– De investerer rundt fire millioner kroner direkte, som er penger de legger på bordet for å få oss ut. Det gir tilgang på et ekstremt stort marked og inntekter fra dag én fordi vi begynner å ta betalt for annonser på appen, sier Vollvik til DN.

– Den nye partneren vår har så å si alle i bransjen deres som holder til i Thailand som kunde, legger han til.

Sammen har de dannet selskapet «Geddit Thailand», der Marcar eier 51 prosent av aksjene. «Geddit Thailand» vil ha de eksklusive rettighetene til Geddit i Thailand og Myanmar.

– Planen er å ekspandere videre til hele Asia, sier Vollvik.

Planen er å ekspandere videre til hele Asia

Idar Vollvik, investor

Kostet dyrt

Utvikling og lansering av appen har tatt lengre tid enn ventet. De seneste tre årene har Digital Group også gått med nær 20 millioner kroner i underskudd. For 2016 alene var underskuddet 7,9 millioner kroner.

– Det har vært dyrt. Men sånn er det når man har ambisjon om at noe skal være en verdenssuksess, sier investoren.

Total omsetning i fjor var 150.000 kroner.

Idar Vollvik (50)

  • Bygget opp mobilselskapet Chess, som han solgte til TeliaSonera i 2005.
  • Tjente totalt rundt én milliard kroner på Chess.
  • Chess-gevinsten tapte han i aksjemarkedet.
  • Mange av hans selskaper er blitt begjært konkurs flere ganger, men han har klart å redde seg unna hver gang.
  • Prøvde å gjenta Chess-suksessen med Ludo Mobil, men lyktes ikke.
  • Satser nå på appen Geddit.
Vis mer

– Vi har ikke prøvd å få salgsinntekter i Norge heller. Det har for oss vært et testlaboratorium. Vi har aldri sett på Norge som et hovedmarked. Det er mye kjekkere å få til noe globalt, forteller Vollvik.

Han mener Asia er et optimalt marked for appen fordi befolkningen der er mer hektet på teknologi, spill og underholdning.

– Jeg tror også de er mer sultne på premiene de kan vinne.

Endret konseptet

Geddit var i utgangspunktet en app som lignet Pokémon Go-konseptet, der brukeren har en digital avatar som kan bevege seg i et virtuelt landskap. Men i stedet for å jakte Pokémons, skal kundene finne konkurransekampanjer der de kan vinne tilbud og premier fra annonsører.

– Det var den første ideen min, men jeg skjønte ganske fort at det ble for tynt og vi måtte endre konseptet, sier Vollvik.

Nå er kursen endret og Geddit er blitt en såkalt «gamified marketing plattform» som knytter bedrifter direkte opp mot brukere, og går ut på at brukerne kan spille enkle spill, løse logiske oppgaver eller være med på andre former for konkurranser.

– Vi er heldig med at mange i dag opplever at sluttbrukerne installerer en blokkering på annonser, men vi merker at terskelen mot å blokkere reklame er høyere, og det tror jeg er fordi appen er interaktiv og det er mulig å vinne premier gjennom konkurranser, forklarer telegründeren.

Vollvik sier planen er å ta over én prosent av det digitale markedet.

– Vi tror ikke at Geddit får en større markedsposisjon enn Facebook og Google. Langt derifra, men tror vi hører hjemme som en liten del av et stort firmas markedsføringsbudsjett. Første jobben nå er å la bedriftene få vite at vi eksisterer og kan brukes.

Hentet penger fra racerbilsjåfør

I begynnelsen av februar skrev DN at Vollvik hentet seks millioner kroner til selskapet som står bak appen hans, Geddit. Dette for å få fart på arbeidet med appen, etter at utvikling og lansering var blitt kostbart og tidkrevende.

I mars hentet Vollvik også nye millioner til appen. Gjennom en emisjon til tre kroner aksjen kom fire millioner kroner i frisk kapital inn i selskapet.

Racerfører Roar Lindland (40) var den som tegnet seg for flest aksjer og puttet to millioner kroner i selskapet. Han reiser verden rundt for å konkurrere i baneløp for Porscher, og driver også et av de største maskinentreprenørselskapene på Sørlandet, Lindland Maskin.(Vilkår)

Digital Group as, årsresultat 2016 (i MNOK) 2016 2015 Endring
Omsetning 2,1 0,7 200 %
Driftsresultat (ebit) -8 -6,4 -%
Resultat før skatt -7,9 -6,3 -%

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter