Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Styreleder i Pexip Kjell Skappel gleder seg over sommeren på hytta med familien, samt gode tall og en Google-godkjenning som kom på plass etter 18 måneders arbeid i kulissene. Foto: Henning Vik​
Styreleder i Pexip Kjell Skappel gleder seg over sommeren på hytta med familien, samt gode tall og en Google-godkjenning som kom på plass etter 18 måneders arbeid i kulissene. Foto: Henning Vik​ les mer

Tandberg-etterkommeren Pexip har tapt 160 millioner på fem år, men i 2017 rant millionene endelig riktig vei

Video Valley-gründere løfter resultatet med 48 millioner, og venter samme vekst neste år. – Produktmarginen er i utgangspunktet på 99 prosent, sier styreleder Kjell Skappel.

Arven etter videokonferansegiganten Tandberg er i ferd med å bli rikere. I 2010 ble den norske kjempen solgt til Cisco for 19 milliarder kroner. To år senere startet Pexip opp med tidligere Tandberg-folk, og nå er de endelig lønnsomme, etter fem år med tunge investeringer og samlet driftsunderskudd på 160 millioner kroner.

– Det er egentlig helt i henhold til planen. Vi antok at vi ville bruke 200 millioner kroner, sier styreleder i Pexip og tidligere sjef for Norden og Benelux-landene i Tandberg, Kjell Skappel.

Selskapet lager en møteplattform for videokonferanse som gjør det mulig å kommunisere sammen på tvers av teknologier. De er en av tre leverandører i verden med sertifisering for oppkobling mot Microsofts løsninger og ble nylig første selskap med integrasjon mot Googles Hangout.

– Vi har jobbet med dette under radaren i 18 måneder og har kunder som har ventet på dette, men det er for tidlig å si hvor mye det vil bety for omsetningen, sier Skappel.

Særdeles gode marginer

Regnskapene til Pexip viser at selskapet har vokst kraftig hvert år siden oppstart, men at driften ga tap på rundt 40 millioner årlig fra 2013 til 2015 og 31,5 millioner i minus så sent som i 2016. Men for 2017 er dette snudd til et overskudd på 16,5 millioner – altså en bedring på hele 48 millioner kroner.

-Vi selger programvarelisenser gjennom partnere, så produktmarginen vår er i utgangspunktet 99 prosent, sier Skappel.

Han sier forretningsmodellen de har valgt er krevende å komme i gang med, men gir en solid oppside, noe som nå viser seg. Siden de selger abonnementer kommer ikke inntektene med en gang, som hvis man selger produkter.

– Men når du først har mer lisensinntekter enn faste kostnader får du en veldig god mulighet for lønnsomhet eller investeringer, sier Skappel, som sier selskapet kan komme til å prioritere videre vekst fremfor større overskudd fremover.

Han forteller at selskapet mister få kunder, og at de gamle kundene normalt øker antall lisenser over tid, slik at inntektene fra tidligere salg faktisk øker år for år. Nysalg havner dermed relativt lite utvannet på bunnlinjen.

Gjorde ett unntak

Ved første øyekast ser Pexip sine tall for 2017 litt pussige ut. Selskapets omsetningsvekst er nemlig kraftig redusert, mens lønnskostnadene er mer enn halvert, fra 69 til 31 millioner kroner. Ifølge Skappel skyldes dette hovedsakelig at de i fjor gjorde ett unntak fra abonnementsmodellen, og bokførte 33 millioner i inntekter og også lønnskostnader hos en leverandør for å kunne levere til det statlige oljeselskapet i Venezuela.

– Det viktigste for oss er vekst i faste inntekter og den var på 48 prosent i fjor. Det er omtrent den veksttakten vi forventer i år også, sier Skappel.

Et brev sendt til aksjonærene viser at abonnementsinntektene er nesten tredoblet på to år, fra 50,6 millioner i 2015 til 143,4 millioner i fjor.

Han sier lønnskostnadene også ble påvirket av at de har sluttet å satse på Russland og Latin-Amerika, og nå fokuserer på Nord-Europa, USA og deler av Asia.

Største nykomling i Video Valley

Med inntekter på 143 millioner er Pexip den største arvtageren etter Tandberg på norsk grunn. Fra før av har Tandberg-toppene Fredrik Halvorsen, Geir L. Olsen og Odd Johnny Winge bygget opp og solgt London-baserte Acano for seks milliarder kroner.

Pexips nabolag rundt Lysaker og Fornebu har fått kallenavnet «Video Valley», ettersom det er her Ciscos norske virksomhet innen videokonferanser ligger, samt mange av de nye selskapene som dukket opp etter salget. Her finner man også Videxio, som i 2017 økte fra 50,4 til 68,6 millioner kroner i omsetning, og økte overskuddet med tre millioner til 10,8 millioner.

Norge har også en rekke andre selskaper på dette feltet, som Synergy Sky og VideoNor. På maskinvaresiden har man også fått Huddly, som har hentet inn flere hundre millioner kroner til å utvikle et avansert videokonferansekamera, som har fått innpass hos Google.(Vilkår)

Spør ekspertene

Hva ved gründerlivet lurer du på? Hver uke forsøker Dagens Næringsliv å finne svar på dine spørsmål.

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Takk for ditt spørsmål

Vi sender kvittering på innsendt spørsmål og svar når det kommer

Følg DN gründer på Facebook og Twitter